Ciężarówki i Logistyka – październik 2020
Szanowni Państwo, transport jest nerwem gospodarki. Bez niego nic nie może sprawnie funkcjonować – wszyscy pracujący w tej branży to wiedzą. Gorzej z tym „wiedzeniem” u naszych polityków, szczególnie tych, którzy są obecnie u władzy. Tym bardziej, że teraz każdą nieudolność można zrzucić jak nie na koronawirusa, to na tą wredną Unię Europejską, która wprowadziła jakiś tam Pakiet Mobilności, no, w ostateczności można też jeszcze na Tuska, jak już zabraknie argumentów.

Znaczna część społeczeństwa to kupi. Stare arabskie przysłowie mówi, że „kłamstwo ma krótkie nogi, ale bardzo szybko biega”. Rządzący ręce mają związane, bo kolejnego „lockdownu” polska gospodarka nie wytrzyma. Więc biegają… W codziennej, politycznej kotłowaninie mamy wszystko czego dusza zapragnie – od LGBT, przez ochronę zwierząt i klimatu, walkę z niezależnością sądów, za chwilę wróci pewnie jeszcze aborcja. Przecież trzeba się o coś kłócić… A po cichutku wprowadzane są kolejne podatki, daniny, opłaty i nowe przepisy, których niedopełnienie lub błędna interpretacja grozi przedsiębiorcy nieuchronnymi i nieodwołalnymi karami lub kontrolami z urzędów. A te też najczęściej skutkują karami finansowymi. Czy kiedyś doczekamy się w Polsce rządzących, którzy będą rozumieli, że to nie ideologia, ale sprawnie działająca gospodarka, której się nie przeszkadza jest podstawą dobrobytu państwa i jego obywateli? Jakoś trudno mi ujrzeć w naszej przyszłości pozytywną odpowiedź na to pytanie…
Przewoźnicy jak zwykle sami wzięli sprawy w swoje ręce i dostosowują działanie swoich firm do nowych realiów. I wychodzi im to całkiem dobrze, bo masa przewożonych przez polskie ciężarówki w całej Europie ładunków już przekroczyła wartości sprzed pandemii. A to oznacza, że rozpędu nabiera też rynek pojazdów. Oczywiście wciąż mu jeszcze daleko do liczb, które opisywały go przez ostatnie lata, ale widać iskierki optymizmu. Producenci wprowadzają do sprzedaży nowe pojazdy – zarówno samochody ciężarowe i dostawcze, jak i naczepy, których premiery miały się odbyć głównie na odwołanych przez pandemię targach IAA w Hanowerze. Przybywa też usług przeznaczonych dla firm transportowych i logistycznych.
W tym i kolejnych numerach „Ciężarówek i Logistyki” znajdziecie nieco informacji o tych nowościach. Np. o odmienionych Volvo – i to w aż czterech wcieleniach – FH, FH16, FM i FMX, które miały niedawno premierowy pokaz w Polsce. Gruszek w popiele nie zasypiała też Scania, która wjeżdża na rynek z impetem nowych, o kilkanaście procent oszczędniejszych silników V8. Odwiedziliśmy też dwa zakłady produkcyjne Krone, w którym powstają innowacyjne naczepy i oferowany z nimi cały pakiet usług, z których chętnie korzystają nasi transportowcy. Jest też sporo innych, ciekawych wiadomości. Życząc przyjemnej lektury miesięcznika, zapraszam Was też do codziennego odwiedzania naszego portalu www.truckslog.pl i profili na Facebooku.
Życzę przyjemnej lektury
Sławomir Rummel
redaktor naczelny
Spis treści
Wydarzenia
Fantastyczna czwórka (Volvo Trucks Polska zaprezentowało polskim przewoźnikom na torze „Jastrząb” koło Radomia najnowszą gamę pojazdów Volvo FH, FH16, FM i FMX)
200 Marathończyków. I to nie koniec… (19 września w podpoznańskim Kostrzynie firma Marathon International odebrała swojego 200-setnego DAF-a. Pojazdy holenderskiej marki stanowią już znakomitą większość w liczącej prawie 230 pojazdów flocie wielkopolskiego przewoźnika)
Technika
Legendy mają się dobrze… (Nowoczesne silniki Scania V8 nie od dziś budzą uzasadnione emocje. Teraz Scania ma cztery nowe V8, które wraz z układami napędowymi pozwalają zaoszczędzić aż do 6% paliwa. Ich moc wzrosła – to teraz 530, 590, 660 i 770 KM!)
Naczepy
Z wizytą w Werlte (Krone radzi sobie dość dobrze w czasie pandemii, porządkuje swoje projekty i z umiarkowanym optymizmem myśli o przyszłości)
Serwis
Autotransporter jak nowy (Firma Katrex ze Skoczowa przekłada zabudowy do przewozu pojazdów na nowe podwozia i przeprowadza gruntowną renowację autotransportera)
Nowe oddziały EWT (W 2020 roku polska sieć własnych obiektów sprzedażowo–serwisowych powiększyła się o dwa nowe oddziały – w Poznaniu i Wrocławiu)
Wymiana ze specjalistą (Wymiana elementów sprzęgła w samochodach ciężarowych, pomimo większej masy i gabarytów, podobnie jak w autach osobowych i dostawczych, wymaga takiej samej precyzji i kompleksowości)
Prezentacje
Dostawczakiem poza asfalt (Ford rozszerzył gamę Active o wersje – Tourneo Connect Active i Transit Connect Active.)
Logistyka
Czy e-commerce rozpędzi transport? (Wzrost handlu w internecie stanowi motor napędowy przewozu towarów krajowych i transgranicznych. E-commerce jest wymieniany jako jeden z trendów mających wpływ na transport i logistykę w najbliższych latach)
Nowy gracz (Radial, światowy lider w obsłudze technologiczno-operacyjnej handlu wielokanałowego, otworzył we wrześniu nowe centrum logistyczne w Pruszkowie, rozpoczynając działalność operacyjną w naszym kraju)
Rynek
Wielton utrzymał pozycję (Silny spadek popytu spowodowany pandemią koronawirusa istotnie wpłynął na sprzedaż pojazdów. Wielton jednak sobie poradził)
Ponad normatyw
Gdy liczy się długość… (Wraz ze wzrostem zapotrzebowania na zieloną energię elektryczną, rosną rozmiary elektrowni wiatrowych. To stwarza problemy transportowe, wprost proporcjonalne do wymiarów siłowni. Na szczęście są pojazdy gotowe sprostać takim wyzwaniom
System dla łopat (Tegoroczna nagroda „Trailer Innovation Award” w kategorii „podwozie” trafiła do niemieckiej firmy Scheuerle. Otrzymała ją za system transportu łopat wirnika siłowni wiatrowych Scheuerle RBTS)
Akcesoria
Martwa strefa pod nadzorem (Statystyki wypadków podkreślają trzy główne rodzaje kolizji samochodów ciężarowych i rowerzystów. Specjaliści z Brigade Electronics wiedzą jak tym wypadkom zapobiec)
Opony
Mniej paliwa, większa wydajność (Continental wprowadza na rynek nową linię opon do samochodów ciężarowych Conti EcoRegional, zapewniających zmniejszone zużycie paliwa i niskie opory toczenia przy zwiększonej wydajności i dłuższych przebiegach w transporcie regionalnym)
Całoroczna dla dostawczych (Oponę Bridgestone DURAVIS All Season zaprojektowano z myślą o bezpieczeństwie w każdych warunkach atmosferycznych i przez cały rok. Ma najlepsze w swojej kategorii parametry przyczepności na mokrej nawierzchni)
SUV/4×4
Trudno chcieć więcej (W nasze ręce trafił topowy SUV Volkswagena – Touareg – w wersji R Individual, czyli zrobiony „na bogato”. To już trzecia generacja tego samochodu, więc jest doskonale dopracowana, a wnętrze i wyposażenie zawierają niemal wszystko, o czym może marzyć wymagający kierowca)