Ciężarówki i Logistyka – marzec 2021
Zapraszamy do lektury najnowszego numeru miesięcznika Ciężarówki i Logistyka. W jeździe próbnej testujemy terenowego Unimoga wyspecjalizowanego do jazdy w terenie. Producent autobusów Solaris obchodzi 25-lecie istnienia. Firma jako pierwsza rozpoczęła produkcję autobusów elektrycznych. Ford Trucks rozpoczyna 2021 rok z dwoma nowymi wariantami produktów, w tym limitowaną serią F-MAX Blackline. 2020 rok dla MAN-a był niezwykle ważnym okresem, bo wprowadzał na rynek nową generację pojazdów serii TG.

Szanowni Państwo, mija rok od kiedy w naszym kraju pojawił się nieproszony gość, czyli koronawirus. Wtedy, w marcu większość z nas myślało, że kilka tygodni kwarantanny i lockdown „załatwią temat” i będzie po krzyku. Tymczasem, jak to z nieproszonymi gośćmi bywa, on nie chce się od nas wyprowadzić. I chociaż wielu z nas nauczyło się już żyć w nowej rzeczywistości, to raczej mało komu ona pasuje. Kolejną nadzieję przyniosła nam końcówka roku 2020, rynek wyraźnie ożył, a i liczby ofiar pandemii podawane do publicznej wiadomości zaczęły jakby spadać. W transporcie nastąpiło wyraźne ożywienie, także to dotyczące zakupów nowych pojazdów, ale teraz boleśnie doświadcza nas tzw. trzecia fala. Miejmy nadzieję, że szczepienia zaczną tą rzeczywistość wreszcie zmieniać. Bo poza koronawirusem są i inne problemy…
Jednym z nich jest rewolucja techniczna, która puka do naszych drzwi już od jakiegoś czasu. Nazywa się elektromobilność. Jej największymi orędownikami nie są jednak, jakby mogło się wydawać, producenci pojazdów lecz unijni urzędnicy. Ledwo weszła w życia ostatni nowelizacja normy czystości spalin Euro 6, a oni już zaczęli mówić o Euro 7. Tym razem jednak swój głośny sprzeciw zgłosili od razu właśnie producenci pojazdów. Propozycje zaostrzenia w Euro 7 norm ekologicznych zgłoszone przez polityków są bowiem tak drakońskie, że w zasadzie oznaczają śmierć silników spalinowych. Producenci próbują nieco zaszantażować UE, że skierują swoje zainteresowanie na inne kontynenty, gdzie takich obostrzeń nie będzie. Skąd takie stanowisko? Ano stąd, że czasu jest bardzo mało, a napędy oparte na zasilaniu bateryjnym wciąż mają więcej wad niż zalet. Wielu z nadzieją spogląda na ogniwa paliwowe – rozwiązanie niemal idealne – w pojeździe wystarczą o wiele mniejsze akumulatory (ich produkcja i utylizacja są bardzo drogie i mało ekologiczne), podjeżdżamy pod dystrybutor, w kilka minut tankujemy wodór potrzebny do pracy ogniwa i jedziemy dalej. Nie trzeba nic godzinami ładować! A z rury wydechowej leci czysta woda!
Problem jest w zasadzie tylko jeden – jak tanio pozyskiwać czysty, tzw. zielony wodór. Na rozwiązanie tego zagadnienia inżynierowie potrzebują nieco więcej czasu, niż zakładane przez UE 5 lat. Bo o ile w miastach „elektryki”, nawet te ciężarowe, jakoś sobie poradzą, to w dalekodystansowym transporcie bez diesli jeszcze długo się nie obędziemy. To na razie najefektywniejszy ekonomicznie i ekologicznie napęd.
Zapraszam do lektury marcowego numeru, gdzie co nieco o tych problemach piszemy i do wizyt na naszym codziennie aktualizowanym portalu www.truckslog.pl oraz na facebookowym profilu. A jeśli chcecie dowiedzieć się więcej o elektromobilności odwiedzajcie portal www.elemoto.pl .
Sławomir Rummel
redaktor naczelny
Spis treści
Jazda próbna
Jego Wysokość Kanciastość (Mimo kształtu kabiny pamiętającej czasy tureckich sweterków i kreszowych dresów, Unimog wzbudza na ulicy spore i zawsze przyjazne zainteresowanie)
Rynek
Przeciwności hartują… (MAN to marka, która dobrze poradziła sobie w naznaczonym pandemią roku 2020. A to był dla producenta niezwykle ważny rok, bo wprowadzał na rynek nową generację pojazdów serii TG)
Pięćsetny na LNG (Jubileuszowy egzemplarz ciągnika siodłowego IVECO napędzanego gazem ziemnym, jaki został zakupiony w Polsce, trafił na Mazowsze)
Militarne nowości (Targi sprzętu militarnego IDEX 2021 stały się miejscem prezentacji nowych i zmodernizowanych pojazdów firmy IVECO Defence Vehicles)
Elektryczne przyspieszenie (W 2020 roku Solaris Bus & Coach osiągnął rekordowo wysoką sprzedaż 1560 pojazdów. Firma jako pierwsza rozpoczęła produkcję autobusów elektrycznych w minionym roku
Nowości
Lew Alfa (MAN TGX Individual Lion S, ekskluzywny topowy model nowej generacji MAN Truck, jest zapowiedzią kolejnych nowości w działaniach koncernu z Monachium)
Innowacje z duchem czasu (Ford Trucks rozpoczyna 2021 rok z dwoma nowymi wariantami produktów, w tym limitowaną serią F-MAX Blackline, a także zaktualizowanymi usługami i technologiami)
Elektromobilność
Cel: transport długodystansowy (DHL Freight i Volvo Trucks podjęły współpracę, której celem jest szybsze wprowadzenie elektrycznych samochodów ciężarowych o dużej ładowności)
Prezentacje
Ciężkozbrojny ochotnik (Dla trzech jednostek Ochotniczych Straży Pożarnych firma Szczęśniak Pojazdy Specjalne wyprodukowała ciężkie samochody ratowniczo-gaśnicze na podwoziu Renault Trucks K 440 P6x6 MEDIUM E6
Van dla diagnosty (MAN TGE jako wyjątkowo innowacyjny pojazd diagnostyczny umożliwiający bezpieczne i szybkie diagnozowanie przypadków zakażenia SARS CoV-2)
Mrozi, chłodzi, wszędzie wjedzie… (Toyota Proace zabudowana jako izoterma z agregatem nie tylko utrzymuje chłód w skutecznie izolowanej przestrzeni ładunkowej, ale także wjedzie do garaży)
Naczepy
TPMS pilnuje ciśnienia (Schmitz Cargobull oferuje przewoźnikom własny system monitorowania ciśnienia w oponach (TPMS))
Intermodalne z Wieltonu (Wieluński producent dostarczył CLIP Group 100 nowoczesnych pojazdów
typu huckepack)
Nowa osłona przeciwnajazdowa (Od marca Krone będzie sukcesywnie wyposażać swoje pojazdy w nowo zaprojektowaną tylną osłonę przeciwnajazdową)
Wydarzenia
Ćwierć wieku pod Gryfem (W marcu mija 25 lat od otwarcia serwisu marki Scania we Włocławku. To był wtedy pierwszy taki obiekt prowadzony w naszym kraju przez polską firmę. I do dziś tam jest!)
Prawo
Sytuacja się unormuje (Najbardziej widoczną konsekwencją Brexitu dla branży TSL jest przywrócenie kontroli granicznych między krajami Wspólnoty i Wielką Brytanią. Ale to nie wszystko)
Finanse
Nowy Jedwabny Szlak (Transport na Wschód, poza granicę UE, wiąże się ze sporą liczbą przeszkód do pokonania. W Polsce nie brakuje jednak przewoźników, którzy podejmują się transportu towarów w tym kierunku)
Ponad normatyw
Nie tylko pod maszyny (Nooteboom rozszerzył swój program SMART o nowy model: rozciąganą i lekką naczepę semi-niskopodwoziową OSDS-48-03V(EBW) z zagłębieniami pod koła)
Gdy 8×4 to za mało… (Problem dopuszczalnych nacisków na nawierzchnię drogi w transporcie ponadnormatywnym rozwiązuje się zwiększając liczbę osi pod ładunkiem. Jednak nie zawsze jest to możliwe)