Ciężarówki i Logistyka – luty 2021
Zapraszamy do lektury lutowego numeru Ciężarówki i Logistyka (w końcu mamy prawdziwą zimę, taką jak na okładce!)

Początek nowego roku to zawsze czas podsumowań tego, co wydarzyło się w poprzednim. Myślę, że większość z nas chciałoby o 2020 jak najszybciej zapomnieć. Koronawirus, którego pojawienie się w chińskim Wuhan na początku traktowaliśmy najpierw jako egzotyczną ciekawostkę, która niewiele nas dotyczy, szybko pokazał, jaką nieokiełznaną potęgą jest natura. Od starożytności, przez średniowiecze, aż po XIX wiek każda taka zaraza przemieszczała się przez świat w tempie wielbłądzich karawan i końskiego jeźdźca. Pod koniec I wojny światowej grypa nazwana „hiszpanką” po raz pierwszy zdziesiątkowała ludzkość w czasach nowożytnych korzystając z dużych migracji wojska i ludności cywilnej. Teraz wirusowi COVID-19 pomogliśmy jeszcze wydatniej. Nasz świat to dzisiaj „globalna wioska”, w której dzięki rozwinięciu komunikacji i transportu wirusy i bakterie potrafią dokonywać swojej ekspansji nie tylko między krajami, ale także kontynentami niemal błyskawicznie. I właśnie tak stało się w minionym roku.
Oprócz zdemolowania naszego zdrowia i systemu społecznego koronawirus spowodował też potężne hamowanie w światowej gospodarce. Co jednak ciekawe, można powiedzieć, że po chwilowym, bo trwającym dwa-trzy miesiące całkowitym zastoju, okazało się, że nasza cywilizacja nie może istnieć bez transportu towarowego. Możemy nie latać na wakacje, nie podróżować w celach prywatnych i biznesowych, ale do w miarę normalnego funkcjonowania gospodarka potrzebuje nerwu, jakim jest właśnie transport. Przewoźnicy musieli spełnić kolejne, tym razem sanitarne wymagania, ale dzięki temu pracują fabryki, a na sklepowych półkach stoi nie tylko ocet… Po zapaści w sprzedaży pojazdów użytkowych w pierwszej połowie roku, w drugiej wyraźnie było już widać, że transport pracuje niemal normalnie, bo dostawy nowych pojazdów z miesiąca na miesiąc rosną. Warto też pamiętać o kierowcach – cichych bohaterach walki z pandemią – im też trudniej jest pracować. Bez nich nie mielibyśmy nie tylko świeżych bułek w sklepie, ale także środków ochrony osobistej, płynów odkażających, czy wreszcie tak wyczekiwanych szczepionek.
Zapraszam Was do lektury lutowego numeru (w końcu mamy prawdziwą zimę, prawie taką jak na okładce!), a także do codziennych odwiedzin na naszej stronie www.truckslog.pl i profilu na FB.
Sławomir Rummel
redaktor naczelny
Spis treści
Rynek
Światełko w tunelu (20.671 sprzedanych nowych samochodów ciężarowych o DMC powyżej 3,5 t i zmniejszenie tego rynku w 2020 r. tylko o 27% w stosunku 2019 r. należy uznać za mały cud gospodarczy)
Naczepy na wznoszącej fali (W grupie przyczep i naczep o DMC powyżej 3,5 t polscy przewoźnicy kupili 16.445 pojazdów – o 28,4% mniej niż w 2019. Przedstawiamy ranking przygotowany przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego)
Rok premier (Mocna druga połowa roku i nowości produktowe, tak w skrócie można podsumować miniony rok w sieci Scania w Polsce. Tradycyjnie już Scania Polska jako pierwsza podsumowała swoją roczną aktywność na rynku)
Europa chce „elektryków”! (Prawie 98% pojazdów użytkowych w Europie jest napędzanych olejem napędowym. Aby do 2030 r. osiągnąć docelowe poziomy emisji CO2 na drogi musi wjechać blisko 200.000 bezemisyjnych ciężarówek. Wymaga to 100-krotnego wzrostu w okresie poniżej 10 lat!)
Naczepy
Transformersy od Schmitza (Schmitz Cargobull przedstawił koncepcję pojazdów EcoGeneration. Trzy wersje – EcoFIX, EcoFLEX i EcoVARIOS – to kolejny wkład firmy w oszczędność paliwa i redukcję emisji CO2)
Nowości
Dystrybutor na prąd (DAF Trucks przedstawił model LF Electric – w pełni elektryczny, 19-tonowy pojazd do dystrybucji miejskiej. Ciężarówka wyposażona w najnowocześniejsze technologie ma zasięg do 280 km)
Jazda próbna
Cantery dwa… (FUSO Canter został stworzony by pracować. Jak Japończyk – ciężko i intensywnie. Nie jest ładny, ani duży lecz jego możliwości budzą szacunek)
Międzynarodówka od Forda (Brak myta i obowiązku instalacji tachografu w samochodach do 3,5 t są ich najważniejszymi zaletami. Jednak najnowszy Ford Transit ma ich znacznie więcej…)
Prezentacje
Dryblas z niską kabiną (Bumar-Koszalin osadził nowoczesny podnośnik z koszem ratowniczym i drabiną na podwoziu Scanii z niską kabiną. Dzięki temu wysokość pojazdu to zaledwie 3,35 m!)
Ponad normatyw
Gabaryt na jednej „nodze” (Do przewozu wielu towarów nie potrzeba dużej nośności, ale… nisko ulokowanej powierzchni ładunkowej. W wielu przypadkach, świetnym rozwiązaniem jest niskopodwoziowa naczepa jednoosiowa)
Cztery Kässbohrery (Kässbohrer sprzedaje w 55 krajach silosy, cysterny, wywrotki, platformy i niskopodwoziówki. Firma przedstawiła właśnie cztery pojazdy dla sektora budowlanego)
Logistyka
Właściwa konsystencja (Hillebrand, światowy operator logistyczny specjalizujący się w obsłudze branży beverage, stawia na rozwój transportów płynnych towarów masowych o dużej gęstości. Ma rozwiązanie dla tej grupy ładunków – to flexitank Pulse)
Serwis
Aberg dla wszystkich (Grupa Wielton wprowadza nową strategię obsługi posprzedażowej we wszystkich spółkach i na rynkach pod jedną, wspólną marką Aberg)
Prawo
Pakiet zmieni transport do 3,5 tony? (Dyskusja na temat tzw. pakietu mobilności w branży TSL nie cichnie. Szczególna rewolucja nastąpi w transporcie drogowym operującym pojazdami o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony)
Czy bać się nowej normy? (Od 2022 r. pojazdy będą musiały spełniać wymogi ekologiczne nie tylko na taśmie produkcyjnej, ale i po dłuższym czasie eksploatacji)
Elektromobilność
Elektryczny Expert (Peugeot oferuje w segmencie kompaktowych furgonetek e-Experta z silnikiem w 100% elektrycznym)