Ciężarówki i Logistyka – kwiecień 2021
Zapraszamy do lektury nowego numeru miesięcznika Ciężarówki i Logistyka. Piszemy o ciekawym samochodzie Volvo – to FM, którego obecność skrywa się w cieniu flagowego Volvo FH. Sprawdzaliśmy też Scanię S540 z najmocniejszym silnikiem rzędowym, który może być alternatywą dla jednostki V8. Nasz redakcyjny kolega przetestował dla Was rzadko spotykanego Mercedesa Sprintera z napędem na cztery koła. To już pewnie ostatnie podsumowania: wynikami pochwaliło się Renault Trucks, a także lider na naszym i jeszcze kilku innych rynkach, czyli DAF.

Szanowni Państwo, już od ponad roku świat zmaga się z pandemią koronawirusa. Poza naszym zdrowiem ma ona także negatywny wpływ na gospodarkę. Co prawda transport nie odczuł go tak bardzo jak inne branże, bo nawet kulejąca światowa ekonomia nie może się bez niego obejść. W wielu obszarach zmieniły się jednak zasady jego funkcjonowania. Tym bardziej, że pandemia nałożyła się w czasie razem ze stopniowym wprowadzeniem w życie unijnego Pakietu mobilności (o wzroście kosztów funkcjonowania polskich firm transportowych, jakie się z nim wiążą piszemy na stronach 16-17 w tym numerze), a także Brexitem, którego efekty – spóźnienia spowodowane zatorami na brytyjsko-unijnych granicach – obserwujemy od kiedy się zaczął.
Ostatnio dużo miejsca poświęcamy innej zmianie, która czeka za progiem. To elektromobilność, od której raczej nie ma już odwrotu. Tyle, że wciąż najwięcej się mówi, jaka jest ona fajna, a niewiele się robi, by ją wprowadzić. Producenci samochodów co rusz informują o nowych modelach zasilanych z baterii. Dotyczy to również pojazdów użytkowych, nawet tych ciężkich. Nie idzie jednak za tym rozwój infrastruktury do ładowania akumulatorów, nieważne czy czystą energią, czy taką z węgla lub atomu. Chyba widząc te problemy unijni decydenci złagodzili ostatnio swoje stanowisko dotyczące zaostrzania norm emisji zanieczyszczeń w spalinach. Z drugiej strony – co z tego, że w Unii i jeszcze w paru wyżej rozwiniętych regionach będziemy jeździli na prąd, jak cała reszta świata wciąż będzie korzystać z silników, przy których nawet Euro 3 to czyściochy? Tak więc w transporcie napędy oparte na wynalazkach pana Diesla wciąż mają się dobrze i wygląda na to, że jeszcze nam trochę posłużą.
W tym numerze piszemy o ciekawym samochodzie Volvo – to FM, którego obecność skrywa się w cieniu flagowego Volvo FH. A szkoda, bo to pojazd o wielu talentach i z dużym potencjałem. Sprawdzaliśmy też Scanię S540 z najmocniejszym silnikiem rzędowym, który może być alternatywą dla jednostki V8. Jeśli chodzi o nieco mniejsze rozmiary, nasz redakcyjny kolega przetestował dla Was rzadko spotykanego Mercedesa Sprintera z napędem na cztery koła. Wciąż wracamy też do poprzedniego roku – to już pewnie ostatnie podsumowania: wynikami pochwaliło się Renault Trucks, a także lider na naszym i jeszcze kilku innych rynkach, czyli DAF. Holenderski producent był u nas na topie już szesnasty rok z rzędu!
Zapraszam do lektury i, jak zwykle, do częstych odwiedzin na naszych portalach www.truckslog.pl i www.elemoto.pl
Sławomir Rummel
redaktor naczelny
Spis treści
Elektromobilność
Volvo na prąd (Volvo Trucks ujawniła szczegóły dotyczące planów rozwoju elektromobilności w Polsce. Na rynek trafią elektryczne ciężarówki z gamy Volvo Trucks FE i FL)
Nasze sprawy
Pakiet – przewoźnicy pod ścianą? (Jeśli nie zmienią się polskie przepisy, to przewoźników czeka drastyczny wzrost kosztów. To kolejne skutki pakietu mobilności, które firmy odczują już na początku 2022 roku)
Prezentacje
Funkcjonalny multitalent (Volvo Trucks ma całą gamę nowych samochodów. Ci, którzy liczą pieniądze zwrócili uwagę na zupełnie nowego FM. To pojazd, który z produkowanym przez kilkanaście minionych lat poprzednikiem wspólną ma jedynie nazwę)
Bojownik dla Orlenu (Pod koniec ubiegłego roku firma Szczęśniak Pojazdy Specjalne dostarczyła dla Zakładowej Straży Pożarnej PKN „Orlen” ciężki samochód ratowniczo-gaśniczy z przemysłowym masztem gaśniczym)
Rynek
16 rok na szczycie (W 2020 r. po raz 16. z rzędu DAF stał się najchętniej kupowaną marką ciężkich ciągników siodłowych w Polsce osiągając 26,3% udziału w rynku)
Będzie elektryczniej… (Renault Trucks utrzymało swój udział w rynku przy łącznej liczbie 41.117 pojazdów sprzedanych w 2020 r. na świecie. Producent odnotował 12% wzrostu zamówień w porównaniu do 2019 roku)
Postawili na Schmitze i Mercedesy (Flotę Raben Transport zasili 26 ciągników Mercedes Actros najnowszej generacji i prawie 180 nowoczesnych naczep firmy Schmitz Cargobull)
Jazda próbna
Rzędowy mocarz (Scania ma w ofercie potężne silniki V8. Ma jednak również rzędowy silnik sześciocylindrowy, przeznaczony dla tych, którym potrzebna jest duża moc. Konkretnie 540 KM)
Sprinter na kiepskie drogi (Samochody dostawcze z napędem na wszystkie koła są w stanie zaspokoić zaskakująco wiele oczekiwań profesjonalnych użytkowników. Przedstawiamy Mercedesa Sprintera 4×4)
Naczepy
Udany maraton testowy (CELSINEO, nowy system chłodniczy do naczep Liebherra i Krone działa już od ponad 200.000 godzin. Obszerne testy walidacyjne i terenowe przyniosły wyjątkowo obiecujące wyniki)
Flieglem po kontenery (Podkontenerówki – tu liczy się maksymalna ładowność i dobra trakcja, ale też szybkość operacji przeładunkowych i pewność mocowania kontenerów. Bogatą ofertę takich naczep ma niemiecki Fliegl)
Technika
Automatyczne sprzęganie (System automatycznego sprzęgania KKS firmy JOST daje kierowcy możliwość szybkiego i bezpiecznego sprzęgania oraz rozprzęgania naczepy bez wychodzenia z kabiny)
Oleje
Urania – moc na lata (Najnowocześniejsze oleje silnikowe dostosowane do rosnących wymagań rynkowych, powstały na bazie autorskiej technologii StrongTech opracowanej w laboratoriach Petronas Lubricants International)
Bezpieczeństwo
Kierowcy jeżdżą przemęczeni (Praca kierowcy zawodowego należy do jednych z najbardziej wyczerpujących, zarówno fizycznie, jak i psychicznie. 80 procent szoferów przyznało, że nie ma warunków, by właściwie odpocząć)
Ponad normatyw
Wózki samosterujące mają przyszłość (Masa własna pojazdu odpowiada za zwiększone zużycie paliwa czy hałas. W niektórych wypadkach można ją zredukować wykorzystując ładunek, jako element nośny pojazdu)