ZF: Nowa platforma cyfrowej orkiestracji floty SCALAR
Oferując flotom w czasie rzeczywistym, zautomatyzowane podejmowanie decyzji i optymalizację w oparciu o sztuczną inteligencję cyfrowej platformy SCALAR zapewnia zaawansowaną wydajność operacyjną. Ustanawiając inteligentne systemy typu end-to-end, SCALAR może bezproblemowo „zarządzać” logistyką towarową i transportem pasażerskim.

Dział ZF Commercial Vehicle Solutions (CVS) zaprezentował SCALAR, swoją zaawansowaną cyfrową platformę orkiestracji floty, przed IAA Transportation 2022. Oferując zróżnicowany pakiet funkcji zaprojektowanych w celu optymalizacji operacji floty komercyjnej, SCALAR obsługuje szeroki zakres wymagań klientów, w tym w pełni automatyczne rozwiązania do planowania na żywo, wyznaczania tras, harmonogramowania i funkcje dyspozytorni.
Pomoże to operatorom, w tym spedytorom, przewoźnikom, miastom i innym zainteresowanym stronom, wejść na kolejne poziomy mobilności (MaaS) i transportu (TaaS) jako usługi. Kluczowym elementem konstrukcyjnym SCALAR jest wiodąca w branży technologia orkiestracji floty, która została przejęta od Bestmile w listopadzie 2021 r. – Wykorzystanie potężnych możliwości naszej cyfrowej platformy orkiestracji floty SCALAR umożliwi firmie ZF wirtualne przedefiniowanie zarządzania flotą – powiedział Hjalmar Van Raemdonck, dyrektor ds. cyfrowych rozwiązań systemowych w dziale ZF ds. rozwiązań dla pojazdów użytkowych. – Pomagając flotom komercyjnym osiągnąć nowy poziom wydajności, SCALAR tworzy inteligentne, kompleksowe systemy, które „orkiestrują” cały proces logistyki towarowej, a także transportu pasażerskiego. Aby to osiągnąć, ZF wprowadza zaawansowaną łączność na zupełnie nowym poziomie dzięki SCALAR, aby ulepszyć usługi i operacje flotowe. Orkiestracja niewątpliwie ma potencjał, aby stać się kolejną wielką rzeczą w zarządzaniu flotą, zdolną do połączenia technologii przyszłości, takich jak autonomiczna jazda, już dziś.
SCALAR dodatkowo wzmacnia wiodącą pozycję ZF w dziedzinie łączności pojazdów użytkowych. Opierając się na ponad 35-letnim doświadczeniu ZF w zakresie zaawansowanych rozwiązań zarządzania flotą (FMS) w oparciu o najnowocześniejszą ofertę telematyczną marki Transics oraz doświadczenie w zakresie cyfryzacji floty, ZF dodał teraz również światowej klasy możliwości orkiestracji pojazdów autonomicznych. Wykorzystując unikalne dane pojazdu i przenosząc zautomatyzowane podejmowanie decyzji w czasie rzeczywistym i optymalizację floty w oparciu o sztuczną inteligencję na wyższy poziom, otwarta, modułowa platforma SCALAR może obsługiwać szeroki zakres wymagań klientów, zarówno w przypadku flot jednorodnych, jak i mieszanych.
Integracja rozwiązania Bestmile Orchestration stanowi zarówno narzędzie technologiczne, jak i znaczący komercyjny kamień milowy dla SCALAR w przygotowaniu gruntu i dostarczaniu usług orkiestracji. U podstaw strategii ZF polegającej na realizacji usługi Mobility-as-a-Service (MaaS), firma już z powodzeniem komercjalizuje rozwiązanie Mobility Service Orchestration, umożliwiając publicznym i prywatnym dostawcom mobilności planowanie, uruchamianie i obsługę wysoce wydajnych usług transportowych o stałej trasie i dostosowanych do zapotrzebowania dla pasażerów.

Szacuje się, że ponad 25 procent przejazdów towarowych to przebiegi puste, program Orchestration może pomóc poprawić wydajność floty, wysyłając odpowiedniego kierowcę do właściwego pojazdu we właściwym czasie. Obejmuje to pomoc w wyborze najbardziej paliwooszczędnej i mniej szkodliwej dla środowiska trasy, wspieranie zrównoważonego rozwoju floty i obniżenie całkowitego kosztu posiadania (TCO).
Wykorzystując swoją pozycję największego globalnego dostawcy technologii dla pojazdów użytkowych, ZF może uzyskać dostęp do bogatych i unikalnych, zastrzeżonych danych pojazdu ze swojego kompleksowego portfolio urządzeń IoT/łączności. Dodatkowo po nabyciu światowej klasy technologii optymalizacji Bestmile dla pojazdów autonomicznych i samochodów osobowych, ZF wzbogaciła swoją rozległą wiedzę na temat Systemu Zarządzania Flotą o możliwości prognozowania, samodzielnego uczenia się i automatycznego podejmowania decyzji na żywo dla flot. Firma ZF zbudowała teraz otwartą, modułową i dynamiczną platformę, aby połączyć wszystkie te możliwości. W pełni automatyzując procesy flotowe, SCALAR firmy ZF zapewnia, że floty mogą automatycznie wysyłać właściwą misję do właściwego pojazdu we właściwym czasie – wszystko w czasie rzeczywistym.
Orkiestracja generuje większą wartość niż łączenie pojedynczych, izolowanych rozwiązań cyfrowych poprzez aktywną integrację, automatyzację i samouczenie. Planowanie, wyznaczanie tras, wysyłanie i analiza biznesowa są aktywnie integrowane i optymalizowane ze sztuczną inteligencją, aby zapewnić znaczące korzyści. Obejmuje to eliminację zarządzania przez wyjątki i marginesy błędów ludzkich, a także zapewnienie adaptacji i ponownej optymalizacji w czasie rzeczywistym, aby w pełni zautomatyzować operacje floty.
SCALAR zapewnia również szeroki zakres korzyści technologicznych wspierających wydajność operacyjną, zrównoważony rozwój i bezawaryjną pracę pojazdów. Podczas ostatnich Światowych Dni Technologii firma ZF zaprezentowała dwie kluczowe weryfikację koncepcji, aby zademonstrować przyszłe możliwości systemu. Obejmuje to wspieranie bezpieczeństwa kierowców w wyniku zaawansowanego przetwarzania danych z systemów ADAS pojazdu. Dodatkowo, dzięki przetwarzaniu danych z czujników monitorujących ładunek, takich jak CargoCam, SCALAR ma przyszły potencjał zapewnienia lepszej ochrony i zarządzania ładunkiem naczepy. – Zdolność ZF do wykorzystywania bogatych danych pojazdów użytkowych, w połączeniu ze światowej klasy systemem orkiestracji i otwartą, dynamiczną, modułową platformą SCALAR, oferuje ogromny potencjał – podsumowuje Van Raemdonck. – SCALAR ma wyjątkową pozycję, aby wspierać przejście mobilności ładunków i ludzi w coraz bardziej mieszany i autonomiczny świat dla flot jutra.
(s)
Fot. ZF