Zasady rejestracji w systemie e-TOLL
Ministerstwo Finansów uruchomiło rejestrację w systemie e-TOLL oraz Telefoniczne Centrum Obsługi Klienta. Rejestracja jest krótkim i intuicyjnym procesem, który można przeprowadzić całkowicie online.

Kolejnym etapem wdrożenia nowego systemu, będzie uruchomienie w czerwcu br. poboru opłat w systemie e-TOLL.
– Udostępniamy naszym klientom kluczowy moduł systemu e-TOLL, czyli Internetowe Konto Klienta. Od dziś możliwa będzie rejestracja użytkowników i pojazdów w nowym systemie. Uruchamiamy również infolinię, która całodobowo będzie wspierać użytkowników e-TOLL – informuje szefowa Krajowej Administracji Skarbowej Magdalena Rzeczkowska.
Aby korzystać z sieci dróg płatnych, objętych systemem e-TOLL nie będziesz musiał podpisywać umowy. Wystarczy jedynie rejestracja i utworzenie Internetowego Konta Klienta (IKK).
Jak się zarejestrować
Rejestracja w systemie e-TOLL będzie możliwa online na stronie etoll.gov.pl oraz za pośrednictwem e-Urzędu Skarbowego.
Docelowo użytkownicy będą mogli jej dokonać również:
- stacjonarnie w Miejscach Obsługi Klienta e-TOLL
- za pośrednictwem wybranych operatorów kart flotowych
Intuicyjna rejestracja online umożliwi szybkie utworzenie Internetowego Konta Klienta.
Internetowe Konto Klienta
Użytkownicy będą mogli korzystać z usług systemu e-TOLL z poziomu indywidulanego Internetowego Konta Klienta, które pozwoli na:
- rejestrację online (metody uwierzytelnienia: Profil Zaufany, mObywatel, login i hasło)
- zarządzanie danymi i usługami e-TOLL w jednym miejscu
- korzystanie z płatności pre-pay i post-pay
- pełne zarządzanie usługami online
- wszystkie dokumenty finansowe dostępne w jednym miejscu
- możliwość wykorzystania szybkich płatności online
- automatyczne powiadomienia o wymaganych płatnościach
- komunikacja z Poborcą Opłaty
- różne poziomy uprawnień dla użytkownika, np. administrator, księgowy, kierowca
- pełne zarządzanie pojazdami zarejestrowanymi w trybie online
Opłaty za przejazd
Aby umożliwić naliczenie opłaty elektronicznej za przejazd, będziesz miał do wyboru kilka sposobów:
Aplikacja e-TOLL PL
• bezpłatnie do pobrania w Google Play lub AppStore
Aplikacja umożliwia wniesienie opłaty za przejazd drogami płatnymi, doładowanie i monitorowanie stanu konta oraz realizację obowiązków przewoźników towarów wrażliwych w systemie SENT-GEO
Urządzenie pokładowe OBU
• do nabycia w sieci Miejsc Obsługi Klienta e-TOLL lub w sieci dystrybucji jednego z operatorów OBU
Zewnętrzny System Lokalizacyjny (ZSL)
• sprawdź czy Twój system ZSL zainstalowany już w pojeździe będzie kompatybilny z systemem e-TOLL
• aby monitorować stan konta będziesz musiał powiązać urządzenie ZSL z aplikacją mobilną lub skorzystać z Internetowego Konta Klienta (IKK)
Wsparcie dla użytkowników
Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa uruchomiły Telefoniczne Centrum Obsługi Klienta, które będzie wspierać użytkowników w procesie rejestracji w systemie oraz udzielać informacji. Infolinia działa całodobowo w języku polskim, angielskim, niemieckim i rosyjskim. Użytkownicy mogą korzystać z pomocy konsultantów pod numerami telefonów:
- 800 101 101 – numer bezpłatny dla użytkowników telefonów stacjonarnych w Polsce
- +48 22 521 10 10 – numer płatny dla użytkowników telefonów komórkowych oraz dla użytkowników z zagranicy – opłata za połączenie zgodna z cennikiem operatora.
Dodatkowo do dyspozycji użytkowników jest adres mailowy kontakt@etoll.gov.pl. Pytania można przesyłać też w formie korespondencji listownej na adres Ministerstwa Finansów.
Kolejne etapy projektu
Z końcem maja br. w sklepach Google Play i App Store zostanie udostępniona bezpłatna aplikacja mobilna e-TOLL PL, która będzie jednym z narzędzi do przekazywania danych geolokalizacyjnych do systemu e-TOLL oraz danych o przewozach towarów wrażliwych do systemu SENT. Poprzez aplikację będzie możliwe uiszczanie opłaty za przejazd po drogach płatnych.
W pierwszej połowie czerwca br. uruchomione zostaną pierwsze Miejsca Obsługi Klienta dla użytkowników e-TOLL oraz ruszy pobór opłat w nowym systemie.
Od 1 lipca 2020 r. za pobór opłaty elektronicznej za przejazd po drogach krajowych i opłaty za przejazd płatnymi odcinkami autostrad, a także za utrzymanie, eksploatowanie i rozwijanie elektronicznego systemu poboru opłat odpowiada Szef Krajowej Administracji Skarbowej (KAS).
Poprzednio te obowiązki należały do Głównego Inspektora Transportu Drogowego, który przejął je 3 listopada 2018 roku od GDDKiA.
(opr. CYPH)
fot. MF