Ciężarówki i Logistyka Ciężarówki i Logistyka
  • E-wydanie
  • Newsletter
  • Strona Główna
  • Aktualności
    • Samochody ciężarowe
      • Jazda próbna
      • Prezentacje
      • Producenci
      • Technika
    • Samochody dostawcze
      • VAN
      • Minivan
    • Naczepy
      • Ponad normatyw
    • Autobusy
      • Autobusy elektryczne
      • Autobusy wodorowe
    • Elektromobilność
      • Elektryczne ciężarówki
      • Elektryczne samochody dostawcze
    • Eksploatacja
      • Akcesoria
      • Filtry
      • Opony
    • Oleje i paliwa
      • Karty paliwowe
      • Paliwa alternatywne
    • Drogi
    • Przewoźnicy
    • Prawo
    • Bezpieczeństwo
    • Rynek
      • Analizy
      • Targi
      • Wydarzenia
    • Finanse
    • Serwis
    • Zdrowie
    • 4×4
  • Logistyka
  • Archiwum
  • Kontakt
  • Napisz do nas
  • e-Sklep
Idź do...
    Szukaj
    Home»Aktualności » Zadłużeni kurierzy… 1 na 10 firm kurierskich widnieje w Rejestrze Dłużników BIG InfoMonitor!

    Zadłużeni kurierzy… 1 na 10 firm kurierskich widnieje w Rejestrze Dłużników BIG InfoMonitor!

    24 lipca, 2025
    Aktualności, Finanse

    Jak pokazują dane z Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor i bazy BIK, mimo rosnącego wolumenu przesyłek, wiele firm kurierskich pozostaje w finansowym dołku. Zaległości branży kurierskiej z roku na rok są coraz większe i wynoszą już ponad 106 milionów złotych.

    Zadłużeni kurierzy... 1 na 10 firm kurierskich widnieje w Rejestrze Dłużników BIG InfoMonitor!

    Zamówienia z e-sklepów, dokumenty, a coraz częściej także wakacyjny bagaż, który nie mieści się w limitach tanich linii lotniczych. Zakres tego co wysyłamy i odbieramy w przesyłkach kurierskich staje się coraz bardziej różnorodny i stale rośnie.

    Najnowszy raport Urzędu Komunikacji Elektronicznej (UKE) pokazuje, że liczba przesyłek kurierskich wyniosła 1,2 miliarda, co oznacza wzrost w skali roku co najmniej kilkanaście procent (w 2024 r. o ponad 15 proc. rdr.).

    Podobnie rosną przychody operatorów w tym segmencie. W minionym roku sięgnęły niemal 13,7 miliardów zł i stanowiły aż 73,3 proc. wartości całego rynku usług pocztowych. Rozwój e-commerce i rosnące oczekiwania konsumentów dotyczące szybkości dostaw sprawiają, że sektor ten odgrywa coraz ważniejszą rolę w gospodarce. Jednocześnie rynek ten staje się coraz bardziej konkurencyjny, a o jego kształcie decyduje dziś zaledwie kilku największych operatorów, którzy odpowiadają za ponad 99 proc. przychodów całej branży. Pod ich markami działają jednak tysiące małych, często jednoosobowych firm – podwykonawców.

    1 na 10 firm kurierskich ma status niesolidnego płatnika

    Mimo tej imponującej  skali działalności, w tle narasta poważny problem –  zaległe zadłużenie firm kurierskich. Dane z Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor i bazy BIK pokazują wprawdzie, że tempo wzrostu przeterminowanego zadłużenia, które dominowało w ubiegłych latach, wyhamowuje, to jednak na koniec maja 2025 r. wartość zaległości przekroczyła 106 mln zł.

    To wzrost o 3,3 proc. w stosunku do ubiegłego roku oraz o blisko 42 proc. więcej niż 5 lat temu. – Zdecydowany rozwój e-commerce bez wątpienia zwiększył popyt na usługi kurierskie, ale jednocześnie pogłębia problemy finansowe wielu przedsiębiorstw z tej branży. Z jednej strony firmy mierzą się z rosnącymi kosztami prowadzenia działalności, inwestycjami w infrastrukturę czy cenami paliw. Z drugiej natomiast, w branży kurierskiej odczuwalna jest ogromna presja cenowa. Mimo wciąż  wysokich kosztów prowadzenia biznesu, średni przychód netto za przesyłkę kurierską od lat się nie zmienił i oscyluje wokół 11 zł, a rosnące oczekiwania darmowej wysyłki w e-sklepach nie zapowiadają, że kwota ta w najbliższym czasie wzrośnie. Należy więc oczekiwać spadającej marżowości –  komentuje dr hab. Waldemar Rogowski, główny analityk BIG InfoMonitor.

    Problem z terminowym spłacaniem długów ma ponad 10 proc. firm posługujących się PKD 532, który oznacza działalność pocztową nieobjętą obowiązkiem świadczenia usług powszechnych i działalność kurierską. Zaległości jednej niesolidnej firmy kurierskiej wyniosły na koniec maja 2025 r. średnio 58.456 zł.

    W obliczu przychodów całej branży, nie jest to duża kwota, ale dla mniejszego przedsiębiorcy może już stanowić poważny problem, tym bardziej, że wartość ta z roku na rok rośnie. –  Jak wiadomo nawet niewielkie opóźnienia w płatnościach mogą oznaczać poważne problemy z płynnością. Jedna niezapłacona faktura pociąga za sobą kolejne, co stanowi ryzyko powstania zatorów płatniczych w całym sektorze KEP. Ponadto, spora część zaległego zadłużenia branży, to wynik niezapłaconych zobowiązań przez ich kontrahentów. W takich przypadkach kluczowe może być wczesne rozpoznanie ryzyka, np. przez sprawdzenie kontrahentów w biurach informacji gospodarczej i możliwość szybkiej reakcji na problem – podpowiada dr hab. Waldemar Rogowski.

    Branża kurierska będzie nadal rosła

    UKE prognozuje, że w 2027 roku wolumen przesyłek kurierskich przekroczy 1,65 miliardów. Głównym motorem napędowym tego wzrostu wciąż będzie branża e-commerce. Według raportu „E-commerce w Polsce”, kwestia kosztów i sposobu dostawy jest jednym z kluczowych czynników decyzji o zakupie.  Oznacza to, że konsumenci w e-handlu wywierają nieustanną presję na niskie ceny i szybkość realizacji usług. Choć rosnący wolumen paczek oznacza zazwyczaj niższe marże jednostkowe, to efekt skali pozwala wielu firmom osiągać znaczące przychody i utrzymywać się na powierzchni, mimo trudnych warunków.

    Firmy, które mądrze zarządzają swoją płynnością i aktywnie chronią się przed zatorami płatniczymi, mają dużą szansę na stabilny rozwój. Szczególnie, jeśli narzędzia takie jak Rejestr Dłużników BIG staną się dla nich nie dodatkiem, a elementem codziennego zarządzania ryzykiem.

    (s), fot. BIG InfoMonitor

    banner cil ekiosk 2yH5BAEKAAEALAAAAAABAAEAAAICTAEAOw==
    • Zabrakło czasu na zabezpieczenie ładunku! „Ciężkie” potrafi się samo przesunąć!

      Zabrakło czasu na zabezpieczenie ładunku! „Ciężkie” potrafi się samo przesunąć!

      Inspektorzy ITD z Leszna prowadzili kontrole na drodze krajowej numer 32, w miejscowości Granowo, skierowane między […]

      Czytaj więcej… Zabrakło czasu na zabezpieczenie ładunku! „Ciężkie” potrafi się samo przesunąć!Kontynuuj

    • Transport wraca na drogi krajowe? Jak skutecznie kalkulować koszty opłat drogowych

      Transport wraca na drogi krajowe? Jak skutecznie kalkulować koszty opłat drogowych

      Koszty opłat drogowych w transporcie w przeliczeniu na kilometr zaczynają być porównywalne, a niekiedy nawet i […]

      Czytaj więcej… Transport wraca na drogi krajowe? Jak skutecznie kalkulować koszty opłat drogowychKontynuuj

    • Litewski zestaw z popękaną szybą i naczepą bez przeglądu!

      Litewski zestaw z popękaną szybą i naczepą bez przeglądu!

      Samochód ciężarowy miał pękniętą przednią szybę, a naczepa nie miała ważnego okresowego badania technicznego. Litewski zestaw […]

      Czytaj więcej… Litewski zestaw z popękaną szybą i naczepą bez przeglądu!Kontynuuj

    Tagi : firmy kurierskie, płatności, Rejestr Dłużników BIG, Urzędu Komunikacji Elektronicznej
    Udostępnij :
    • Facebook
    • Twitter
    • Google+
    • Pinterest
    • Email

    Zostaw odpowiedź

    Captcha Kliknij na obraz aby zaktualizować captcha .
    Kliknij tutaj, aby anulować odpowiadanie.

    Aktualne wydanie

    Ciężarówki i Logistyka – sierpień-wrzesień 2025

    Partnerzy

    Na skróty

    Redakcja
    Napisz do nas
    Reklama
    Polityka prywatności
    Regulamin
    Mapa strony

    Ceny paliw

    Pb98
    6,49
    Pb95
    5,71
    ON
    5,69
    LPG
    2,79
    CNG
    3,40

    KURSY WALUT

    EUR/PLN
    4,26
    USD/PLN
    3,67
    CHF/PLN
    4,53
    GPB/PLN
    4,99
    NOK/PLN
    0,36
    © 2020 copyright ESER MEDIA, wszelkie prawa zastrzeżone
    Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.