Wycieraczki do samochodów ciężarowych i autobusów, na co zwrócić uwagę przy zakupie?
Wycieraczki do samochodów ciężarowych to jeden z najważniejszych systemów zamontowanych w pojeździe, od których zależy nie tylko komfort, ale i bezpieczeństwo ruchu drogowego. Dlaczego i na co zwrócić uwagę przy zakupie?

Czym się różnią wycieraczki samochodów osobowych i ciężarowych?
Wycieraczki to mechanizm oczyszczający szybę z wody, śniegu i rosy – jednym słowem z wilgoci. Stawiane są im spore wymagania: muszą być skuteczne i dobrze przylegać w skrajnych warunkach atmosferycznych, przy różnych prędkościach, temperaturach, opadach. W przeciwieństwie do aut osobowych, wycieraczki ciężarówek często pracują całą dobę albo przynajmniej znaczną jej część. Czyszczą większą powierzchnię, są też bardziej narażone na pracę w skrajnych warunkach, bowiem przewóz odbywa się bez względu na pogodę.
W branży ciężarowej wycieraczki są znacznie większe, ich rozmiar to nawet 1000 mm (w autach osobowych najczęściej 500-550 mm). Dłuższe pióra to większe opory pracy, większe wyzwanie pod względem przylegania itp. W wycieraczce pojazdu ciężarowego może być nawet osiem punktów docisku, w auta osobowego najczęściej nie więcej niż cztery. Szyna sprężynująca także musi być mocniejsza.
Ponadto pojazdy ciężarowe i autobusy mają bardziej pionowe umiejscowienie szyby. Osadza się na nich więcej zanieczyszczeń, a w przypadku niektórych pojazdów specjalistycznych (wywrotki, betonomieszarki) osadza się na nich nie tylko kurz i pył, ale także resztki materiałów budowlanych.
Na co zwrócić uwagę przy zakupie wycieraczek?
W przypadku zakupu wycieraczek możemy pójść trzema drogami. Kupić z najwyższej półki cenowej i wówczas mamy pewność, że zarówno kształt części zbierającej, jak i sprężyny zaprojektowano w taki sposób, aby zapewniały najlepsze odprowadzenie wody. Dodatkowo zastosowany materiał powinien sprawdzić się przez kilka sezonów w skrajnych warunkach atmosferycznych. Niestety, ceną za nakład badań i testów jest wysoki koszt zakupu. W wielu wypadkach konstrukcja takich wycieraczek jest szkieletowa, umożliwiająca skuteczne zgarnięcie wody w każdym miejscu wycieraczki. Elementy metalowe, w celu zapobieganiu korozji, często są ocynkowane.
Drugim typem, który możemy polecić są wycieraczki ze średniej półki cenowej. Nieco mniej wytrzymałe pod względem trwałości i parametrów, ale zauważalnie tańsze. To doskonały kompromis, wymagający częstszej wymiany. Ostatnim typem wycieraczek są najtańsze, których nie polecamy. Z reguły mają one źle dobrany materiał, który po pierwszym przymarznięciu pęka (nie zawsze), a jakość zgarniania wody pozostawia wiele do życzenia. Tylko mając sporo szczęścia trafimy wycieraczki z niskiego poziomu cenowego spełniające swoje podstawowe funkcje.
Warto pamiętać, że prawidłowa praca wycieraczek to dobra widoczność w deszczu, w nocy, w każdych warunkach. Zanieczyszczenia szyby źle zebrane przez wycieraczki powodują nieostre widzenie drogi i rozpraszanie świateł, w konsekwencji pogarszając ocenę warunków drogowych oraz kontrolę sytuacji w czasie jazdy. Czym to się może skończyć – nietrudno przewidzieć. Dlatego zalecamy zakup dobrych, markowych wycieraczek.
Szczegółową ofertę Inter Cars w segmencie wycieraczek do autobusów i pojazdów ciężarowych znajdziecie w e-Catalogu. A jeśli nie macie dostępu, skorzystajcie z formularza rejestracji.
(R), fot. Inter Cars
- GOLDHOFER: Przewiozą pociągi tam gdzie nie ma torów…W austriackim Linzu stary most kolejowy na Dunaju został rozebrany w 2016 r. i zastąpiony nowym mostem drogowym, który został otwarty w 2021 r. W rezultacie lokomotywy i tabor muszą być transportowane na moście autostrady […]
- Apollo Tyres: Pozyskają 100% naturalnego kauczuku od firm, które przestrzegają nowych wytycznych w zakresie zrównoważonego rozwojuKażda firma dostarczająca kauczuk naturalny do dwóch europejskich zakładów produkcyjnych Apollo Tyres, w Holandii i na Węgrzech, musi teraz przestrzegać kodeksu postępowania opracowanego przez globalną platformę na rzecz zrównoważonej gumy naturalnej (ang. Global Platform for […]
- CEVA Logistics: Rozwój floty pojazdów elektrycznych do 1450 w 2050 rokuCEVA Logistics planuje powiększenie swojej floty pojazdów elektrycznych (EV) do 1450 sztuk do końca 2025 r. Będzie to kolejny krok w realizacji zobowiązania jakim jest osiągnięcie zerowego poziomu emisji netto do 2050 r. Flota pojazdów […]
- Nooteboom: Bez odwagi nie ma chwały!18 maja 2023 roku zmarł Henk Nooteboom, były dyrektor Koninklijke Nooteboom Groep. Henk Nooteboom miał 79 lat. Był dyrektorem generalnym Nooteboom Trailers od 1975 do 2002 roku. Wspólnie z braćmi Dickiem i Tonem, stworzył podwaliny […]