Wypadek busa na A2 w Niemczech. Dwie ofiary śmiertelne to Polacy
Do tragicznego wypadku doszło w piątek, 7 lutego, około godziny 4 nad ranem na autostradzie A2 […]
Sprawny transport paliw jest kluczowy dla zapewnienia sukcesu operacji wojskowych. W tym kontekście wybór właściwego rozwiązania transportowego odgrywa istotną rolę. Jednym z najbardziej efektywnych narzędzi w transporcie paliw dla wojska jest zastosowanie nowoczesnych cystern paliwowych. Polskiej armii dostarczą je wspólnie firmy Scania i Celtech. Będzie ich aż 288!
Jednym z przygotowanych przez Scania Polska i Celtech rozwiązań dla wojska jest cysterna paliwowa z dystrybutorem paliwa na podwoziu 6×6 o podwyższonej mobilności terenowej ze zbiornikiem o pojemności 10.000 litrów.
Cysterny paliwowe stanowią nieodzowny element w strategii logistycznej każdej armii, przyczyniając się do zwiększenia bezpieczeństwa, efektywności i elastyczności operacyjnej wojska.
Scania XT w wersji terenowej spełnia wymagania do pracy w najbardziej wymagającym terenie. Pojazd ma osłony chroniące elementy konstrukcyjne narażone na uszkodzenia podczas jazdy terenowej. Dlatego, filtry mostów zostały umieszczone w górnej części podwozia, co zapobiega ich urwaniu podczas najechania na kamień. W pojeździe zastosowano również stalową osłonę silnika, skrzyni biegów, mechanizmu różnicowego oraz zderzak stalowy o wytrzymałości 20 t.
Kolejnym ważnym elementem konstrukcyjnym są prześwity pojazdu, umożliwiające poruszanie się po przeszkodach drogowych. Cysterna ma również jedne z najwyższych na rynku parametrów kąta natarcia i zejścia. Parametry kąta podjazdu cysterny sięgają min. 22 stopni. Scania została wyposażona w układ hamowania z kontrolą zjazdu i EBS Offroad.
Układ napędowy pojazdu stanowi 13-litrowa jednostka napędowa Euro 3 o mocy 460 KM z 14-biegową skrzynią automatyczną, skrzynią rozdzielczą i mechanizmami różnicowymi na każdej osi, co sprawdza się podczas pracy w terenie.
Zbiorniki paliwa (samochodu) o łącznej pojemności 630 l umożliwiają przejechanie dużego dystansu na jednym tankowaniu. W jednostce napędowej mogą być wykorzystywane różne rodzaje paliwa, w tym FAME, biosiesel do 100%, RME (uwodornione lub nie) oleje roślinne lub zwierzęce. Serwisowanie układów napędowych jest proste, a rekomendowana częstotliwość wymian olejowych wynosi 30 tys. km, co ogranicza liczbę zatrzymań serwisowych.
Kabina CP20L jest przeznaczona dla dwóch członków załogi i jest wyposażona w leżankę. Scania zapewnia dobrą widoczność z siedzenia kierowcy, przy jednocześnie bezpiecznej kabinie spełniającej wymagania wytrzymałości w przypadku zderzeń lub dachowania.
Komfort i bezpieczeństwo jazdy zapewniają urządzenia automatyczne i elektryczne znane z cywilnych pojazdów ciężarowych Scania do transportu długodystansowego. Bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego zapewnia LED-owe oświetlenie.
Pojazdy wojskowe to także systemy jazdy w zaciemnieniu i noktowizja. Cysterny, które trafią do Wojska Polskiego zostały wyposażone w oświetlenie do jazdy w zaciemnieniu i kolumnach oraz jazd przy użyciu systemów noktowizji. Pojazdy mogą poruszać się w strefach skażonych i są wyposażone w system filtro-wentylacji kabiny.
Drugim typem pojazdu przygotowanym przez Scania i Celtech dla Wojska Polskiego jest Kayman CD-27, składający się z ciągnika siodłowego 6×4 z dystrybutorem paliwa i naczepy cysterny o pojemności 27.000 l. Samochód posiada niemal identyczne wyposażenie, jak pojazdy 6×6.
Ciągniki z naczepami są przeznaczone do dostaw paliwa na duże odległości i tankowania sprzętu bojowego. Wyposażone są w udogodnienia umożliwiające poruszanie się w większości po drogach asfaltowych i utwardzonych oraz odpoczynek w kabinie.
W dłuższej perspektywie, inwestycja w nowoczesne i niezawodne cysterny paliwowe może przynieść znaczące oszczędności kosztów operacyjnych, zarówno poprzez efektywniejsze wykorzystanie paliwa, jak i zmniejszenie ryzyka utraty zasobów.
(s), Fot. Scania
Do tragicznego wypadku doszło w piątek, 7 lutego, około godziny 4 nad ranem na autostradzie A2 […]
Eksperci zgodnie przyznali, że ubiegły rok był trudny. Choć jego ostatnie miesiące przyniosły widoczną poprawę na […]
Rumuński dealer DAF TH Trucks otrzymał tytuł „International Dealer of the Year 2025” na międzynarodowym spotkaniu […]