VOLVO TRUCKS: Początek testów w pełni elektrycznych ciężarówek dla branży budowlanej
W październiku Volvo Trucks rozpocznie testowanie w warunkach rzeczywistych całkowicie elektrycznego rozwiązania transportowego dla branży budowlanej. Dwa samochody ciężarowe o dużej ładowności zostaną dostarczone do firmy Swerock w celu spełnienia rosnącego zapotrzebowania na mniejszy hałas i emisje — szczególnie na wrażliwych obszarach miejskich.

Po udanym wprowadzeniu seryjnie produkowanych elektrycznych samochodów ciężarowych do transportu miejskiego i zadań komunalnych, Volvo Trucks wdraża obecnie dwa w pełni elektryczne pojazdy budowlane wraz z rozwiązaniami do ładowania, które mają zostać przetestowane przez klientów w rzeczywistych warunkach. – Samochody ciężarowe w segmencie budowlanym zazwyczaj wymagają większej mocy i wytrzymałości niż w wielu innych segmentach, a pojazdy elektryczne nie są wyjątkiem — mówi Jonas Odermalm, wiceprezes ds. elektromobilności w Volvo Trucks. – Nasze rozwiązania komercyjne muszą spełniać wymagania w zakresie wysokiej produktywności i dyspozycyjności, zapewniając jednocześnie korzyści wynikające z obniżenia emisji i zmniejszenia hałasu, oferowane przez w pełni elektryczny układ napędowy. Testy terenowe i współpraca z klientami są ważne dla procesu rozwoju.
W ramach testów elektryczny samochód ciężarowy Volvo FM zabudowany jako betonomieszarka będzie dostarczać beton. Ponadto elektryczny samochód ciężarowy Volvo FMX wyposażony w urządzenie hakowe będzie używany w większych projektach infrastrukturalnych.
Zamierzeniem projektu jest ocena możliwości wykorzystania elektrycznych samochodów ciężarowych w celu zwiększenia wydajności pracy przy jednoczesnym zmniejszeniu niekorzystnego oddziaływania na klimat. Oprócz analizy osiągów samych pojazdów, testy będą dotyczyły również całości systemu elektromobilności w celu znalezienia metod ładowania, które zapewnią wysoką produktywność.
Korzyści wynikające ze stosowania pojazdów elektrycznych w środowisku miejskim zostaną oszacowane pod kątem zmniejszenia hałasu oraz bezpieczeństwa transportu i komfortu kierowcy. – Wartość tego typu testów wynika z tego, że pomagają nam one lepiej zrozumieć działania klientów i wpływ elektryfikacji na codzienne funkcjonowanie branży, cykle jazdy, ładowność, dyspozycyjność, zasięg oraz pozostałe parametry — uwzględniając wszystkie korzyści płynące z wykorzystania cichszego i czystszego transportu — mówi Ebba Bergbom Wallin, menedżer ds. elektromobilności w Volvo Trucks.
Testowanie dwóch elektrycznych samochodów ciężarowych w rzeczywistych warunkach będzie okazją do oceny sposobu ich wykorzystania oraz wskazania potencjalnych ulepszeń, wymaganych zanim możliwe będzie szersze zastosowanie operacyjne. – Razem z Volvo Trucks robimy duży krok w kierunku transportu przyjaznego klimatowi. To przybliży nas znacznie do przyszłych samochodów ciężarowych, które zmniejszą emisje z paliw kopalnych. Mamy już 15 hybrydowych betonomieszarek, a dzięki temu projektowi testujemy pojazdy, które są całkowicie zasilane energią elektryczną — mówi Hans Orest, kierownik oddziału w Swerock należącym do grupy PEAB.
Pierwszy „kliencki” test elektryczny Volvo Trucks w segmencie pojazdów ciężkich. Współpraca obejmuje testy dwóch pojazdów elektrycznych: Volvo FM z betonomieszarką i Volvo FMX z zabierakiem hakowym. Projekt jest prowadzony wspólnie przez Volvo Trucks i Swerock, przy wsparciu JOAB i Saraka. Swerock to jeden z największych skandynawskich dostawców materiałów i usług dla branży budowlanej, posiadający ponad 360 kamieniołomów i 60 betoniarni. Swerock zajmuje się również recyklingiem, aby wykazać się odpowiedzialnością za klimat i środowisko oraz zmniejszyć wydobycie nowych materiałów. Jest częścią Peab Group, która zatrudnia około 17.000 pracowników, a wartość jej sprzedaży netto wynosi 56 miliardów szwedzkich koron.
(s)
Fot. Volvo Trucks