Ciężarówki i Logistyka Ciężarówki i Logistyka
  • E-wydanie
  • Newsletter
  • Strona Główna
  • Aktualności
    • Samochody ciężarowe
      • Jazda próbna
      • Prezentacje
      • Producenci
      • Technika
    • Samochody dostawcze
      • VAN
      • Minivan
    • Naczepy
      • Ponad normatyw
    • Autobusy
      • Autobusy elektryczne
      • Autobusy wodorowe
    • Elektromobilność
      • Elektryczne ciężarówki
      • Elektryczne samochody dostawcze
    • Eksploatacja
      • Akcesoria
      • Filtry
      • Opony
    • Oleje i paliwa
      • Karty paliwowe
      • Paliwa alternatywne
    • Drogi
    • Przewoźnicy
    • Prawo
    • Bezpieczeństwo
    • Rynek
      • Analizy
      • Targi
      • Wydarzenia
    • Finanse
    • Serwis
    • Zdrowie
    • 4×4
  • Logistyka
  • Archiwum
  • Kontakt
  • Napisz do nas
Idź do...
    Szukaj
    Home»Aktualności » VOLVO TRUCKS: Po 20 latach skrzynia biegów I-Shift wciąż przełomową innowacją (galeria zdjęć)

    VOLVO TRUCKS: Po 20 latach skrzynia biegów I-Shift wciąż przełomową innowacją (galeria zdjęć)

    12 marca, 2021
    Aktualności, Eksploatacja

    Z racji swojego pozytywnego wpływu na zużycie paliwa, osiągi pojazdu, bezpieczeństwo i komfort kierowcy, opracowana przez Volvo Trucks inteligentna zautomatyzowana manualna skrzynia biegów (AMT) nadal stanowi kamień milowy w branży samochodów ciężarowych. Do końca 2020 r. sprzedano na całym świecie ponad milion pojazdów ciężarowych Volvo wyposażonych w I-Shift. I chociaż mija 20 lat od wprowadzenia jej na rynek, ta przełomowa technologia układu przeniesienia napędu wciąż jest rozwijana z myślą o dalszych korzyściach.  

    VOLVO TRUCKS: Po 20 latach skrzynia biegów I-Shift wciąż przełomową innowacją, Truckslog.pl

    Gdy w 2001 r. na rynek weszła pierwsza generacja I-Shift, Volvo Trucks potwierdziło swoje przekonanie o tym, że skrzynie biegów wykorzystujące sprzęgło cierne są najbardziej efektywnym rozwiązaniem dla systemu automatycznej zmiany biegów. Od tego czasu na całym świecie sprzedano ponad milion samochodów ciężarowych z technologią I-Shift. Skrzynia biegów I-Shift stanowi standardowe wyposażenie wszystkich wersji pojazdów Volvo FH, FH16, FM i FMX.

    Jako system zautomatyzowany, I-Shift sprzyja ograniczaniu zużycia paliwa – i tym samym oddziaływania na środowisko naturalne – a także poprawie bezpieczeństwa i właściwości jezdnych w rezultacie zredukowanej emisji hałasu i drgań oraz mniejszego fizycznego obciążenia kierowcy. – I-Shift była, i nadal jest, ważnym, przełomowym rozwiązaniem. Obecnie sprzedajemy I-Shift na całym świecie. W Ameryce Północnej przeszliśmy od udziałów jednocyfrowych w 2007 r. do dzisiejszych ponad 90%, jeżeli chodzi o odsetek samochodów ciężarowych Volvo wyposażonych w tę skrzynię biegów. Tak imponujący wzrost wyraźnie odzwierciedla zarówno wysoką sprawność, jak i atrakcyjność tego rozwiązania dla kierowcy – mówi Pär Bergstrand, menedżer w dziale Heavy Duty Transmission w Volvo Trucks.

    Pierwsza skrzynia I-Shift z 2001 roku.

    Pierwsza skrzynia I-Shift z 2001 roku.

    Opracowana przez Volvo skrzynia biegów jest w pełni zestrojona z resztą samochodu ciężarowego, jako że wykorzystuje dane pochodzące zarówno z silnika, jak i innych układów pojazdu, dzięki czemu może działać w sposób najbardziej optymalny w poszczególnych zastosowaniach transportowych i konfiguracjach pojazdu. – To właśnie to zestrojenie wyróżnia I-Shift i czyni ją tak uniwersalną. I-Shift jest udanym rezultatem wielu lat intensywnej pracy naszych inżynierów, wykorzystania opinii klientów przeprowadzających testy eksploatacyjne w fazie projektowej i dostępu Volvo Trucks do najnowszych zdobyczy techniki w ramach całej Grupy Volvo – wyjaśnia Pär Bergstrand.

    Pär Bergstrand, menedżer w dziale Heavy Duty Transmission w Volvo Trucks: - I-Shift oferuje unikatowy potencjał w kontekście opracowywania przyszłych, w pełni autonomicznych rozwiązań transportowych Volvo.

    Pär Bergstrand, menedżer w dziale Heavy Duty Transmission w Volvo Trucks: – I-Shift oferuje unikatowy potencjał w kontekście opracowywania przyszłych, w pełni autonomicznych rozwiązań transportowych Volvo.

    Źródłem sukcesu I-Shift jest jej zdolność do współdziałania z resztą układu napędowego. Ta skrzynia biegów była dopasowywana do silnika i innych podzespołów pojazdu począwszy od fazy projektowej. Dzięki ciągłemu doskonaleniu na przestrzeni lat, I-Shift jest w stanie sprostać wymaganiom szerokiego spektrum zastosowań transportowych, nie tylko pod względem wysokich osiągów i sprawności, ale także – zapewnienia optymalnych właściwości jezdnych i komfortu.

    Przez te wszystkie lata Volvo Trucks systematycznie wprowadzało nowe inteligentne funkcje, które zostały docenione przez kierowców, jak i przewoźników. Oto niektóre z nich:

    Dwusprzęgłowa I-Shift z 2014 r. do pojazdu o dużej ładowności: błyskawiczne zmiany biegów bez przerw w przekazywaniu mocy. 

    Dwusprzęgłowa I-Shift z 2014 r. do pojazdu o dużej ładowności: błyskawiczne zmiany biegów bez przerw w przekazywaniu mocy. 

    *Dwusprzęgłowa I-Shift

    W 2014 r. Volvo Trucks zaprezentowało I-Shift Dual Clutch – dwusprzęgłową skrzynię biegów do pojazdu o dużej ładowności, inspirowaną technologią samochodów wyścigowych, dająca poczucie błyskawicznej zmiany biegów bez przerw w przekazywaniu mocy.

    *I-Shift z biegami pełzającymi

    Kolejny istotny krok przyniósł rok 2016, tym razem w odniesieniu do ciężkich zadań transportowych, wymagających dodatkowej siły napędowej i zdolności pokonywania wzniesień. Wprowadzona wówczas na rynek I-Shift z biegami pełzającymi umożliwia ruszanie z miejsca na poziomej drodze zestawem drogowym o masie całkowitej do 325 ton. Zastosowane przełożenia biegów pełzających pozwalają na jazdę z prędkością zaledwie 0,5 km/h, co ułatwia precyzyjne manewrowanie np. na placu budowy, przy współpracy z rozściełaczem asfaltu, czy też podczas transportu dłużycy drzewnej.

    Rok 2016 - I-Shift z biegami pełzającymi umożliwia ruszanie z miejsca na poziomej drodze zestawem drogowym o masie całkowitej do 325 ton.

    Rok 2016 – I-Shift z biegami pełzającymi umożliwia ruszanie z miejsca na poziomej drodze zestawem drogowym o masie całkowitej do 325 ton.

    *Funkcja I-See bazująca na mapach dostępnych w chmurze

    I-See to odrębna funkcja, o którą można uzupełnić  I-Shift, przeznaczona do analizowania topografii drogi, a następnie wykorzystywania tych informacji w celu wyboru biegu zapewniającego najbardziej ekonomiczną jazdę. Zaktualizowana w 2017 r., I-See ułatwia utrzymywanie stałej prędkości średniej poprzez analizę profilu drogi przed pojazdem, w oparciu o mapy przechowywane w chmurze danych, i wskazywanie I-Shift optymalnego momentu zmiany biegu, tak aby zaoszczędzić jak najwięcej energii, a więc także paliwa.

    *I-Shift z funkcją Zmiany Kierunku Jazdy

    Wraz z premierą rynkową nowej gamy samochodów ciężarowych Volvo Trucks o dużej ładowności, w 2020 r., pojawiła się kolejna innowacja: I-Shift z funkcją Zmiany Kierunku Jazdy. Ta nowa funkcja pozwala na zmianę kierunku jazdy bez konieczności użycia przez kierowcę pedału hamulca. Jest szczególnie przydatna w transporcie budowlanym, leśnym i górniczym, zapewniając większą wydajność podczas powtarzalnych manewrów cofania i podjeżdżania do przodu, wykonywanych przy małej prędkości.

    Skrzynia biegów I-Shift stanowi standardowe wyposażenie wszystkich wersji pojazdów Volvo FH, FH16, FM i FMX.

    Skrzynia biegów I-Shift stanowi standardowe wyposażenie wszystkich wersji pojazdów Volvo FH, FH16, FM i FMX.

    Samochody ciężarowe Volvo najnowszej generacji odznaczają się także jeszcze lepszą niż dotychczas ekonomiką paliwową. Na przykład, nowe Volvo FH z technologią I-Save – jak dotąd najbardziej ekonomiczny długodystansowy pojazd ciężarowy – zużywa nawet do 10 procent mniej paliwa. Różnica w zużyciu paliwa została obliczona poprzez porównanie kosztów oleju napędowego i AdBlue dla wersji I-Save: Volvo FH nowej generacji z silnikiem D13TC Euro 6 step D i pakietem oszczędności paliwa (transport długodystansowy), z odpowiednimi kosztami dla standardowego Volvo FH z silnikiem D13 eSCR Euro 6 step D bez pakietu oszczędności paliwa (transport długodystansowy). Rzeczywista ekonomika paliwowa zależy od wielu czynników, m.in. takich jak doświadczenie kierowcy, wykorzystanie tempomatu, specyfikacja pojazdu, stopień załadowania pojazdu, topografia drogi i warunki atmosferyczne.

    To, oczywiście, nie oznacza końca wprowadzania innowacji. – I-Shift nadal będzie doskonalona pod kątem pojazdów napędzanych silnikami spalinowymi, ale także odegra ważną rolę w naszej drodze w obszarze elektromobilności. Jako zaawansowana technologia automatyzacyjna, I-Shift oferuje unikatowy potencjał w kontekście opracowywania przyszłych, w pełni autonomicznych rozwiązań transportowych Volvo – konkluduje Pär Bergstrand.

    (s)
    Fot. Volvo Trucks

    Tagi : skrzynia biegów, Volvo Trucks
    Udostępnij :
    • Facebook
    • Twitter
    • Google+

    Zostaw odpowiedź

    Captcha Kliknij na obraz aby zaktualizować captcha .
    Kliknij tutaj, aby anulować odpowiadanie.

    Aktualne wydanie

    Ciężarówki i Logistyka – Grudzień 2022

    Na skróty

    Redakcja
    Napisz do nas
    Reklama
    Polityka prywatności
    Regulamin
    Mapa strony

    Ceny paliw

    Pb98
    7,08
    Pb95
    6,22
    ON
    7,14
    LPG
    3,07
    CNG
    3,40

    KURSY WALUT

    EUR/PLN
    477
    USD/PLN
    4,83
    CHF/PLN
    4,96
    GPB/PLN
    5,47
    NOK/PLN
    0,47
    © 2020 copyright ESER MEDIA, wszelkie prawa zastrzeżone