Volvo Trucks: Fantastyczna czwórka
Volvo Truck s Polska zaprezentowało polskim przewoźnikom na torze „Jastrząb” koło Radomia najnowszą gamę pojazdów Volvo FH, FH16, FM i FMX. To największa w historii firmy premiera. Nowe modele – gwarantujące jeszcze większy niż dotąd komfort jazdy, bezpieczeństwa i lepszych osiągów – są już w sprzedaży.

Volvo Trucks zaprezentowało cztery nowe samochody ciężarowe, przy których projektowaniu nacisk położono na otoczenie kierowcy, bezpieczeństwo i osiągi. Te cztery samochody ciężarowe o wysokiej ładowności – Volvo FH, FH16, FM i FMX – stanowią około dwóch trzecich dostaw Volvo Trucks. Jak wskazują szacunki, około 20% wszystkich miejsc pracy dla kierowców pozostaje nieobsadzonych. Aby pomóc swoim klientom, czyli firmom transportowym, w rekrutacji i utrzymaniu najlepszych kierowców, Volvo Trucks skoncentrowało się na opracowaniu nowych samochodów ciężarowych, które będą bezpieczniejszymi, wydajniejszymi i atrakcyjniejszymi narzędziami pracy.

Wnętrza wszystkich nowych Volvo są wyposażone w nowoczesne kokpity z centralnym, 12-calowym wyświetlaczem zastępującym zegary i wskaźniki oraz opcjonalnym, 9-calowym ekranem na środkowej konsoli. Na zdjęciu FMX.
– To historyczny moment i ogromne przedsięwzięcie. Jeszcze nigdy nie wprowadzaliśmy na rynek czterech modeli równocześnie. W naszych działaniach inspirujemy się przede wszystkim potrzebami naszych klientów i kierowców. Prezentowane pojazdy są odpowiedzią właśnie na te potrzeby – nie ma wątpliwości Małgorzata Kulis, dyrektor zarządzająca Volvo Trucks Polska.

Małgorzata Kulis, dyrektor zarządzająca Volvo Trucks Polska i Piotr Werner, menedżer produktu, nie mają wątpliwości. Wiedzą, że nowa gama produktów trafi w gusta polskich przewoźników.
Z myślą o kierowcach
Volvo FH i Volvo FH16 zyskują nowy wygląd, w tym reflektory główne LED w kształcie litery V z aktywnymi światłami mijania, nową konstrukcję maskownicy wlotu powietrza oraz komfortową i przestronną kabinę (a w zasadzie pięć rodzajów kabin z różnymi wersjami wykończenia), w której udało się wygospodarować 600 l dodatkowej przestrzeni.
W kabinach jest nowa deska rozdzielcza z 12-calowym, cyfrowym wyświetlaczem zestawu wskaźników i 9-calowym wyświetlaczem dodatkowym, obsługującym m.in. nawigację czy obraz nawet z ośmiu kamer zewnętrznych pojazdu. Intuicyjne i sterowane głosowo menu zapewnia łatwy dostęp do informacji o pojeździe oraz czasie pracy kierowcy. Wprowadzane na rynek modele zostały wyposażone również w zmodernizowany wybierak skrzyni biegów I-Shift i nową nawigację.
– Wnętrza wszystkich modeli zostały ulepszone z myślą o potrzebach kierowców. Zyskali oni łatwy dostęp do najróżniejszych sterowników, przycisków czy paneli dotykowych, a także większą przestrzeń i lepszą widoczność. Nowe funkcjonalności nie tylko pozwalają poprawić komfort pracy kierowców, ale przede wszystkim mają wzmocnić ich bezpieczeństwo na drodze – tłumaczy Małgorzata Kulis.
Największe zmiany zaszły w Volvo FM i Volvo FMX. Modele te zyskały nowe kabiny z możliwością dodatkowej ich optymalizacji pod kątem różnych zastosowań. Większa szyba przednia, nowe lusterka, obniżona linia drzwi, węższe słupki przednie i reflektory dodatkowe zapewniają kierowcy jeszcze lepszą widoczność. Dodatkowo, w modelach można zamontować do 8 kamer, w tym kamerę narożną po stronie pasażera, przesyłającą widok z boku pojazdu na dodatkowy wyświetlacz.

Polscy instruktorzy Szkoły Doskonalenia Jazdy Volvo skopiowali „Wieżę Volvo” ze światowej premiery w Szwecji na płycie Toru Jastrząb. I to bez użycia dźwigów!
Pełna automatyzacja, większy komfort
Samochody wyposażone są w udoskonalony tempomat adaptacyjny (ACC) działający przy każdej prędkości. Tempomat zyskał m.in. funkcję start/stop, co oznacza, że po zatrzymaniu samochód samoczynnie będzie się rozpędzał do zadanej prędkości, dostosowując jazdę do warunków drogowych. Z kolei tempomat sterujący prędkością przy zjeździe ze wzniesienia (tempomat zjazdowy) zapobiega niepożądanemu przyspieszeniu.
Nowe modele zostały też wyposażone w Elektronicznie Sterowany Układ Hamulcowy (EBS) współpracujący z Układem Ostrzegającym o Niebezpieczeństwie Kolizji z funkcją Hamowanie Awaryjne oraz Układem Stabilizacji Toru Jazdy. Dodatkowo dostępny jest Aktywny Układ Kierowniczy Volvo z takimi systemami bezpieczeństwa, jak Układ Monitorowania Pasa Ruchu i wspomaganie stabilności. Nowy system rozpoznawania znaków drogowych na wyświetlaczu zestawu wskaźników wyświetla znak ograniczający możliwość wyprzedzania, wskazujący na rodzaj drogi czy ograniczenie prędkości.

FM jako ciągnik siodłowy – tu w ciekawej wersji z nisko zawieszoną kabiną Globetrotter. Miejsca w środku tyle co w FH, za to z asfaltu na podłogę tylko 2 stopnie!
– Wszystkie te systemy są w pełni zautomatyzowane, co przełoży się na jeszcze większy komfort pracy kierowcy. Wierzymy, że nasze samochody odegrają dużą rolę, jeśli chodzi o wzrost rentowności oraz zdolności naszych klientów do konkurowania w biznesie i o najlepszych kierowców – mówi Piotr Werner, menadżer produktu w Volvo Trucks Polska.
Mniejsze zużycie paliwa
Pod maską nowych modeli znajduje się – doskonale znany już klientom Volvo Trucks – ekonomiczny silnik D13TC z technologią Turbo Compound. Zużywa on nawet o 10 procent paliwa mniej w przewozach długodystansowych niż silnik poprzedniej generacji. – Ekonomika paliwowa jest nam bardzo bliska i poczyniliśmy w tej kwestii duże postępy. Oszczędności w nowych modelach będą jeszcze większe, m.in. dzięki zastosowaniu jeszcze szybszych przełożeń tylnych osi. Niezmienne ważne są dla nas także najwyższa jakość i ochrona środowiska naturalnego. Jesteśmy dumni z tego produktu – zapewnia Małgorzata Kulis. Nowe samochody są już w sprzedaży. Ich produkcja i pierwsze dostawy ruszą w marcu 2021 roku.
Dalekodystansowiec i siłacz
Volvo FH to miejsce pracy podporządkowane potrzebom kierowcy – z odświeżoną kabiną i innowacyjnymi funkcjami bezpieczeństwa. Głównym celem nowego modelu jest stworzenie kierowcy możliwości efektywnej pracy, bezpieczeństwa i komfortowego życia w trasie. Seria Volvo FH od wielu lat należy do najbardziej lubianych przez kierowców samochodów ciężarowych, szczególnie tych, którzy znaczną część życia spędzają w trasie. Unowocześnione wnętrze najlepiej podkreśla uwagę poświęcaną kierowcom. Centralnym punktem przestrzeni roboczej jest zmodernizowana deska rozdzielcza z całkowicie cyfrowym 12-calowym wyświetlaczem zestawu wskaźników o wysokiej rozdzielczości oraz uchwytem na kubek i otwartym schowkiem z oświetleniem sterowanym czujnikiem ruchu. Na wyświetlaczu zestawu wskaźników kierowca ma do wyboru cztery różne widoki ekranu zależnie od sytuacji jazdy i preferowanych informacji.
Opcjonalny, 9-calowy wyświetlacz dodatkowy może obsługiwać system Infotainment, nawigację, informacje o transporcie i obraz z kamery. Łatwo dostępny wyświetlacz można obsługiwać różnymi sposobami: za pomocą intuicyjnie umieszczonych przycisków na kierownicy, głosowo lub bezpośrednio za pośrednictwem
ekranu dotykowego i panelu sterowania. Wymagające interakcje koncentrują się teraz na wyświetlaczu dodatkowym, który znajduje się w pobliżu kierowcy. Czynniki rozpraszające uwagę zostały zminimalizowane, ponieważ główne informacje dotyczące jazdy są przejrzyście wyświetlane na wygodnym i dobrze widocznym wyświetlaczu zestawu wskaźników. Poruszanie się wewnątrz kabiny stało się prostsze dzięki nowemu, cieńszemu i ergonomicznie zaprojektowanemu wybierakowi skrzyni biegów I-Shift.

Dzięki zwiększeniu nośności przednich osi do 20 ton i 38-tonowej tylnej osi zespolonej, nowe Volvo FMX sprosta najtrudniejszym warunkom i najbardziej wymagającym zadaniom. Ten egzemplarz zbudowano do pracy w kopalni odkrywkowej.
Kierowcy potrzebujący akumulatora o większej pojemności mogą wybrać inteligentny podwójny system magazynowania energii, który zawsze zapewnia rezerwę mocy na uruchomienie silnika. Istnieje także wiele opcji dostosowań szoferki przy użyciu nowych tkanin i kolorów.
FH jest dostępny z kabiną sypialną z obniżonym dachem, sypialną, Globetrotter, Globetrotter XL i Globetrotter XXL. Pakiety wykończeń zewnętrznych i wewnętrznych pozwalają nadać pojazdowi indywidualny charakter. Cechą charakterystyczną nowego, odważnego wyglądu zewnętrznego są reflektory w kształcie liter V, których linia została przesunięta na zewnątrz i dopasowana do linii drzwi kabiny. Kierunkowskazy także zostały przesunięte do drzwi, co z jednej strony poprawiło aerodynamikę, a z drugiej wzmocniło wyraz pojazdu. Panel wycieraczek jest bardziej elegancki i cieńszy, a większy znak firmowy sprawia, że nowe Volvo FH łatwo rozpoznać nawet z dużej odległości.
FH jest wyposażone w skrzynię biegów I-Shift Dual Clutch, umożliwiającą zmianę biegów bez przerw w dostarczaniu mocy. Skrzynia biegów z podwójnym sprzęgłem jest szczególnie korzystna przy wymagających operacjach, takich jak transport płynnych towarów, ponieważ minimalizuje poruszenia ładunku podczas zmian biegów. Zoptymalizowano także istotne dla przewoźników osiągi. Uzyskano to dzięki możliwości zwiększonego obciążania przedniej osi, a także poprawie kątów skrętu osi wleczonej i pchanej, co wpływa na ograniczenie zużycia opon i poprawia zwrotność. Samochód ciężarowy jest dostępny również w wersji z podnośnikiem osi tandemowej pozwalającym odłączyć i podnieść tylną oś, ograniczając w ten sposób zużycie paliwa, jeśli samochód ciężarowy jedzie bez ładunku.

FH16 (tu podwozie w wersji Trideem zabudowane wywrotką) pozostaje największym siłaczem w ofercie szwedzkiego producenta.
Dystrybutor, górnik i budowlaniec
Największe zmiany „dotknęły” Volvo FM i Volvo FMX. Oba mają zupełnie nową nową kabinę, a także wiele takich samych funkcji wyświetlacza zestawu wskaźników jak ich większe odpowiedniki. Objętość wnętrza zwiększono w nich nawet o jeden metr sześcienny, zapewniając dzięki temu większy komfort. Widoczność jest teraz jeszcze lepsza dzięki większym oknom, obniżonej linii drzwi i nowym lusterkom. Kierownica została wyposażona w funkcję pochylania, co pozwala lepiej dostosować indywidualną pozycję kierowcy podczas jazdy. Dolna leżanka w kabinie sypialnej jest umieszczona wyżej niż poprzednio, co zapewnia większy komfort i pozwala uzyskać dodatkowe miejsce do przechowywania pod spodem. Kabina dzienna ma na tylnej ścianie nowy 40-litrowy schowek z wewnętrznym oświetleniem. Komfort kabiny zwiększa lepsza izolacja chroniąca przed zimnem, gorącem i hałasem, a sterowana czujnikiem klimatyzacja z filtrem węglowym zapewnia dobrą jakość powietrza w każdych warunkach. Do bardzo ciekawego pojazdu, jakim jest nowy FM wrócimy w jednym z następnych numerów naszego „Ciężarówek i Logistyki”.
Budowlany FMX ma teraz zwiększoną ładowność i innowacyjne funkcje bezpieczeństwa. Dzięki zwiększeniu nośności przednich osi do 20 ton i 38-tonowej osi zespolonej, nowe Volvo FMX sprosta najtrudniejszym warunkom i najbardziej wymagającym zadaniom. FMX zostało zbudowane na zupełnie nowej platformie kabinowej, opartej na wieloletnich osiągnięciach Volvo w zakresie dostarczania solidnych i funkcjonalnych pojazdów budowlanych. Oferuje doskonałe połączenie zwrotności i niezawodności. Wytrzymałe elementy w przedniej części nowej kabiny łatwo wymienić, a nowe reflektory w kształcie litery V są wyposażone w osłony. Aby ułatwić kierowcom wchodzenie i wychodzenie, zaprojektowano na nowo antypoślizgowe stopnie.
FMX ma więcej miejsca w kabinie dziennej, a pojemność schowków może wynosić nawet 800 l. Obniżona linia drzwi i nowe lusterka poprawiły widoczność. Można ją poprawić jeszcze bardziej – w tym celu należy zamontować kamerę po stronie pasażera przesyłającą widok z boku pojazdu na wyświetlacz dodatkowy. Samochód jest również wyposażony w panel kontroli trakcji, który pomaga kierowcy łatwo i szybko radzić sobie z potencjalnie niebezpiecznymi sytuacjami, zarówno na drodze, jak i w terenie. Kierowca może z łatwością zwiększyć własności trakcyjne, załączając blokady mechanizmów różnicowych za pomocą pokrętła i obserwując status trakcji na wyświetlaczu zestawu wskaźników.
Nowy FMX jest wyposażony w najcięższy dodatek w całej ofercie podwozi producenta – oś zespoloną o nośności 38 ton, dzięki której DMC pojazdu może wynosić nawet 150 ton. Ponadto przednie zawieszenie pneumatyczne zostało zmodernizowane – w efekcie nacisk na przednią oś może wynosić do 10 ton lub w przypadku podwójnej przedniej osi do 20 ton. W przypadku samochodów ciężarowych ze skrętną osią wleczoną lub pchaną zwiększono kąty skrętu, co przekłada się na lepszą zwrotność i mniejsze zużycie opon. Wszystkie te ulepszenia składają się na większą wydajność i oszczędność kosztów w transporcie budowlanym.
(rum)
Fot. Sławomir Rummel,
Volvo Trucks