Okres przejściowy na wymianę tachografów – czy przewoźnicy mogą odetchnąć z ulgą?
Komisja Europejska niespodziewanie wprowadziła okres przejściowy dla przewoźników, którzy nie zdążyli wymienić tachografów na najnowsze modele […]
Coraz więcej przewoźników inwestuje w elektryczne pojazdy ciężarowe, w tym do transportu ciężkiego. Mattson Åkeri z Göteborga w Szwecji jest jednym z takich przedsiębiorstw, które zakupiło trzy elektryczne pojazdy Volvo FH.
Obecnie trwają testy jednego z pojazdów ciężarowych w przewozach kontenerowych na terenie portu Arendal w Göteborgu. Jest to część projektu HCT (High-Capacity Transport), w którym poddawana jest próbom ciężarówka z dwiema przyczepami o długości 32 m i zdolności przewozowej do 74 ton.
– Chcemy pokazać, że rozwiązania w pełni elektryczne sprawdzają się również w zastosowaniach transportowych o dużej masie całkowitej. Wraz z Mattsonem Åkeri, Szwedzką Administracją Transportu i kilkoma innymi partnerami, zastanawiamy się teraz, w jaki sposób możemy zoptymalizować działanie elektrycznego pojazdu ciężarowego, uwzględniając w jaki sposób przeprowadzić ładowanie w najbardziej efektywny sposób – wyjaśnia Lena Larsson, kierownik projektu ds. projekt HCT w ramach organizacji Volvo Trucks.
Testowany pojazd to Volvo FH Electric 6X4, a jego ładowanie odbywa się przy użyciu „zielonej” energii elektrycznej za pomocą dwóch szybkich ładowarek o mocy 180 kW, zainstalowanych w siedzibie firmy Mattsson Åkeri w Arendal. Po dłuższym okresie testów, pojazd będzie również obsługiwał trasę między Göteborgiem a miastem Borås, które znajduje się 70 km od Göteborga.
– Przewóz dużych i ciężkich ładunków przy użyciu energii elektrycznej działa jak dotąd bardzo dobrze i możemy przewieźć tyle ładunku, co pojazd z silnikiem Diesla – mówi Jan-Olof Mattsson, dyrektor generalny Mattson Åkeri. – Pojazd pracuje 12 godzin dziennie, z postojem na ładowanie, gdy kierowca robi sobie przerwę. Ładujemy go zieloną energią elektryczną, dzięki czemu nie emitujemy CO2. Cicha, elektryczna praca oznacza również bardziej komfortowe środowisko pracy dla kierowcy.
Od momentu rozpoczęcia produkcji w pełni elektrycznych pojazdów ciężarowych w 2019 roku, Volvo Trucks sprzedało już prawie 5000 takich pojazdów w 40 krajach na całym świecie. Obecnie oferta Volvo obejmuje sześć modeli elektrycznych pojazdów ciężarowych, które odpowiadają różnym potrzebom w zakresie transportu miejskiego i międzymiastowego. Celem Volvo Trucks jest, aby do 2030 roku połowa dostarczanych pojazdów ciężarowych była elektryczna.
Transport pojazdów o dużej pojemności (HCT) oznacza zwiększenie długości i/lub masy pojazdu, co pozwala na przewóz większego ładunku. HCT może być stosowany we wszystkich typach napędów. Głównym celem HCT jest obniżenie kosztów transportu, zmniejszenie negatywnego wpływu na środowisko, poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego, zmniejszenie zużycia dróg i obniżenie kosztów utrzymania. W Europie prowadzonych jest wiele projektów HCT, np. w Finlandii, gdzie dozwolony jest transport zestawów ciężarowych o masie całkowitej 76 ton i długości 34,5 m na większości dróg. Innym jest Szwecja, gdzie dozwolona jest jazda 74 tonami (sieć dróg BK4) i testować, za zgodą władz, zestawy ciężarówek do 34,5 m i 100 ton na określonej sieci drogowej.
(CYPH), fot. Volvo Trucks
Komisja Europejska niespodziewanie wprowadziła okres przejściowy dla przewoźników, którzy nie zdążyli wymienić tachografów na najnowsze modele […]
Stolica Wielkopolski po raz kolejny inwestuje w bezemisyjny transport publiczny. MPK Poznań i producent Solaris Bus […]
Amazon złożył największe w historii zamówienie na ponad 200 akumulatorowo-elektrycznych samochodów ciężarowych i wybrał flagowy pojazd […]