VOLVO TRUCKS: Cicha rewolucja postępuje
Volvo systematycznie wprowadza do oferty na polski rynek w pełni elektryczne pojazdy ciężarowe. Cieszy się także z udanego 2021 roku. Na początku czerwca firma zorganizowała duże szkolenie na Autodromie „Jastrząb” w ramach akcji Profesjonalni Kierowcy, a dzień później także kolejną edycję Targów 4Poland, które z roku na rok rosną.

Gdy już się wydawało, że powoli będziemy odrabiali straty i ubytki po pandemii, pod koniec lutego 2022 r. Rosja napadła na Ukrainę. Oznacza to, ni mniej, ni więcej dalsze kłopoty. W tym całym zamieszaniu, popyt na usługi transportowe, a co za tym idzie, także na tabor, nie maleje. – 2021 rok był dziwny i trudny. Do pandemii doszły problemy z łańcuchami dostaw. One trwają zresztą do dziś. Jednak nasz zespół robi wszystko, aby jak najszybciej zaspokoić potrzeby klientów – przywitała zebranych na spotkaniu Małgorzata Kulis, dyrektor zarządzająca Volvo Trucks Polska i poinformowała z satysfakcją: – 2021 rok zakończyliśmy mocnym akcentem – nasi klienci zarejestrowali 5544 pojazdy w segmencie powyżej 16 ton DMC. Dało nam to drugą pozycję w Polsce. Nasz kraj jest trzecim rynkiem w Europie w kategorii powyżej 16 ton DMC dla Volvo Trucks. Tylko Niemcy i Francja są przed nami. Jesteśmy dumni z tego wyniku. Potencjał naszego rynku jest duży, a my robimy wszystko, aby złagodzić obecne niedogodności związane z dostępnością naszych pojazdów.

Polska sieć sprzedaży ma obecnie 29 punktów serwisowych, w tym 9 własnych lokalizacji Volvo Trucks. Zatrudnia 368 pracowników. Poza świetną sprzedażą w segmencie ciągników siodłowych, firma notuje też systematyczny wzrost sprzedaży podwozi w segmencie ciężkim: w 2020 r. – 776 sztuk, w 2021 r. – 868, a do maja 2022 r. – już jest ich 400!
Volvo Trucks kontynuuje swoją „Cichą rewolucję”. W marcu 2021 r. pokazano i zarejestrowano elektryczne ciężarówki FL i FE Electric. Za popularyzację pojazdów elektrycznych w Polsce firma dostała Złoty Medal MTP, Targów POLECO 2021 dla pojazdu FE Electric z zabudową Ekocel. Ponadto Volvo Trucks dostało też tytuł Globalnego Lidera Elektromobilności 2021 (Global Electromobility Leader 2021).
Zdobyło też po raz 22. tytuł „Najlepsze miejsce pracy w Polsce w kategorii małych i średnich firm”. Po 6 miesiącach br. Volvo ma blisko 20% udziału segmencie pow. 16 t DMC w Polsce, czyli solidną, drugą pozycję rynkową. Celem długoterminowym jest oczywiście pozycja lidera. Dochodzi do tego 1. pozycja w napędach LNG z udziałem 35,2%.
W tym roku czeka nas premiera następnych ciężkich pojazdów elektrycznych. Są to kolejne działania Volvo Trucks związane ze zrównoważonym rozwojem. – To jest proces, edukacja. Pomogłyby subsydia rządowe. Jest program „Mój elektryk” dla aut osobowych, są subsydia do transportu publicznego, będą dla infrastruktury. Dla transportu ciężkiego niestety nie ma nic… Ale liczymy, że może w przyszłości będzie – żywi nadzieję dyrektor Kulis. Koncern ma ambitne plany dotyczące elektromobilności w Polsce i Europie. Strategia 2025 będzie aktualizowana i wydłużana. Obecnie jest systematycznie wdrażana. Jej główne cele to pozycja nr 1 na rynku. Volvo postawiło sobie ambitne cele: do 2030 – redukcja emisji CO2 o 50%, do 2040 – o 100%, do 2050 – zero emisji CO2.
Cel średnioterminowy to 40% sprzedaży podwozi do 2025 r. i obniżenie o 20% emisji CO2. W podwoziach będą też zestawy przestrzenne do transportu międzynarodowego, jednak koncern skupia się na segmentach: komunalnym, pożarniczym, lokalnej dystrybucji i pozostałych. Tu widzi swoją szansę i tu chce umacniać swoją pozycję.

Nowinki techniczne
Marka zapowiada też oczywiście zmiany w pojazdach konwencjonalnych. Te najważniejsze to: udoskonalone silniki: D13 TC, D13 eSCR, D11 eSCR; udoskonalona skrzynia biegów I-Shift; udoskonalona funkcja I-Torque; ulepszona aerodynamika; ulepszone komponenty.
To także są zmiany w ramach zrównoważonego rozwoju, ponieważ wpływają na obniżenie zużycia paliwa. Kolejnymi działaniami w kierunku poprawy klimatu na Ziemi jest zielona energia dla serwisów, panele fotowoltaiczne, początek stosowania w produkcji stali spoza źródeł kopalnych, a także działania zmierzające do całkowitego zaprzestania użycia w biurach i serwisach papieru. Wszystko ma się odbywać w sposób elektroniczny.

Wymienione wyżej zmiany w konstrukcji silników dotyczą wtryskiwaczy, wałka rozrządu, tłoków, nowych procesorów dwurdzeniowych, filtrów paliwa, turbosprężarki, filtra i pompy oleju. Z kolei w następnej generacji skrzyni I-Shift zastosowano nową jednostkę sterującą – TECU wraz z nowymi komponentami: nowe czujniki, siłowniki i mikrokontroler, aby umożliwić lepszy nadzór nad zmianą biegów. Jest ona teraz jeszcze szybsza i bardziej płynna. Zredukowano też masę całej skrzyni biegów. Efektem tych unowocześnień jest oczywiście poprawa wyników zużycia paliwa.
Wykrywanie narażonych użytkowników dróg (VRU) jest jednym z wymogów rozporządzenia UE w sprawie bezpieczeństwa ogólnego (GSR). Volvo usprawnia i rozwija również elementy tego systemu. W perspektywie jest oczywiście „Opcja zero”, czyli wyeliminowanie wypadków na drogach ze skutkiem śmiertelnym.

Elektromobilność wagi ciężkiej
Volvo wchodzi na polski rynek z szeroką ofertą elektrycznych pojazdów ciężarowych w modelach FM, FH i FMX. Będą to zarówno ciągniki, jak i podwozia. Klient ma do wyboru wiele konfiguracji osi dla różnego rodzaju transportu i innych zastosowań: 4×2 T/R, 6×2 T/R 6×4 T/R, 8×2 R i 8×4 R.
Do tego potencjalni użytkownicy będą mogli wybierać pośród szerokiej oferty rozstawów osi. Tu oczywiście nieodzowna jest pomoc sprzedawcy, który przedstawi możliwości konfiguracji zamawianego samochodu. Pojemność baterii zawiera się w przedziale 180-540 kWh. Dostępne będą dwa napędy o mocy ciągłej 330 kW i 490 kW.

Najbardziej popularna w FH jest kabina Globetrotter. W FM i FMX Szwedzi również oferują kabiny Globetrotter i sypialną. Ta pierwsza także tutaj jest najbardziej popularna. Nie ma w ofercie modeli elektrycznych kabin Crew Cab i XXL. Dostępne wysokości w podwoziach to Medium i High. Podział na FM i FMX dobrze się na naszym rynku przyjął. Dostępna będzie zmienna liczba baterii trakcyjnych, od 3 do 6 w zależności od rodzaju pojazdu. Maksymalny poziom zmagazynowanej w nich energii sięga 540 kWh. Zasięg tych ciężarówek waha się między 200 a 300 km. Dla tak dużych pojazdów potrzebna jest zwiększona moc ładowania prądem zmiennym AC do 43 kW oraz prądem stałym DC do 250 kW. Volvo opracowało do swoich aut ciężarowych własny układ napędowy, zdolny do napędzania pojazdów o DMC do 44 t.
Od 12 miesięcy jeżdżą w Polsce lżejsze pojazdy elektryczne Volvo. Przejechały już w po naszych drogach ponad 100 tys. km, zużyły 65 tys. kWh, odzyskały 19,5 tys. kWh i zredukowały emisję CO2 o przeszło 14 t – wyliczyli to w polskim oddziale Volvo Trucks. – To odpowiednik 10 aut osobowych średniej klasy, przemierzających w ciągu roku 45 tysięcy kilometrów. Tyle emisji szkodliwych substancji zaoszczędzono używając naszych pojazdów elektrycznych – mówi z dumą Monika Trzosek, dyrektor sprzedaży Volvo Trucks Polska.
Jak dotąd, zaplanowano dostawę na polski rynek około 15 ciężkich pojazdów elektrycznych. Nie będzie dla nich odrębnej sieci sprzedaży. Pracownicy wszystkich serwisów szkolą się z zakresu obsługi tych samochodów. W każdym z nich klienci otrzymają także ofertę „elektryczną”. Ceny pojazdów elektrycznych zaczynają się od 250 tys. euro. Pojazdy elektryczne zawierają sporo nowych rozwiązań, stąd ich wysoka cena zakupu. Każda nowinka na początku kosztuje dużo, z czasem jej cena spada – tłumaczą sprzedawcy Volvo.
Kontrakty serwisowe i naprawy
Szczególnie w przypadku alternatywnych napędów, w tym oczywiście pojazdów elektrycznych, kontrakty serwisowe się sprawdzają. „Złoty” kontrakt gwarantuje pewność 8 lat użytkowania pojazdu. Zwłaszcza nabywcy pojazdów nowych technologii mogą mieć ograniczone zaufanie do ich działania i trwałości. Stąd propozycja tak długich umów, aby dać klientom większą pewność przy inwestowaniu w nowe rozwiązania. – Kontrakt serwisowy, to dużo więcej niż gwarancja. To stałość kosztów i bezpieczeństwo przez cały okres eksploatacji pojazdu – zapewnia Michał Proc, dyrektor Obsługi Posprzedażnej i Rozwoju Sieci Serwisowej Volvo Trucks Polska. W pełnej ofercie Volvo Connect jest łączność, monitorowanie pojazdu, informacja o nadchodzącym terminie przeglądu i wiele innych, przydatnych funkcji.
Oczywiście sposób serwisowania pojazdów elektrycznych jest inny od spalinowych. Odpada wiele podzespołów. Jednak szkolenie mechaników w tym zakresie wcale nie musi się odbywać na pojazdach. – Kupiliśmy już 7 zestawów szkolących z okularami VR i opaskami na ręce dla naszych mechaników. Bowiem nie można sobie pozwolić na rozbieranie pojazdu elektrycznego w sytuacji ich niedoboru. Przy pomocy takich narzędzi można rozebrać samochód i poznać dokładnie jego budowę w świecie wirtualnym. To bezpieczne dla mechaników w sytuacji, gdy w pojeździe są urządzenia elektryczne – dodaje Michał Proc.

Volvo przejawia troskę o środowisko także w obszarze aftermarket. Serwisy kupują „zieloną” energię, mają fotowoltaikę i eliminują papier w codziennej pracy w 100 procentach. Kolejne kroki to szczelność układów powietrza i przechodzenie na narzędzia elektryczne. Części prefabrykowane, które dostają „drugie życie” i recykling części, są następnymi elementami mającymi zwiększać zrównoważony rozwój Volvo Trucks Polska. W Centrum Napraw Powypadkowych wykorzystuje się nie tylko nowe części. – Chcemy znacząco zwiększyć w najbliższych latach gęstość sieci serwisowej w Polsce. To kwestia dostępności dla naszych klientów. W przypadku elektromobilności dla aut ciężarowych, mówimy obecnie o dystrybucji lokalnej. Dlatego te pojazdy muszą mieć blisko stacje serwisowe. Chcemy zachować takie strefy 60-minutowego dojazdu do serwisu – oznajmia Małgorzata Kulis. Plan rozwoju sieci jest już zatwierdzony. Trwa rozbudowa serwisu w Tarnowie Podgórnym. W Białymstoku otwarcie planowane jest pod koniec września br., zaś na początku II kwartału 2023 r. pierwszych klientów zaprosi serwis w Pile.
Większość serwisów ma ładowarki 22 kW, są też 40 kW, m.in. do obsługi autobusów elektrycznych. Koncern będzie obserwował sprzedaż pojazdów elektrycznych w poszczególnych regionach. Docelowo wszystkie serwisy będą obsługiwać pojazdy elektryczne. Na zakończenie części poświęconej Volvo Trucks, dyrektor Małgorzata Kulis podsumowała: – Dofinansowanie rządowe dla elektromobilności jest bardzo potrzebne. Niestety, dla ciężkich pojazdów elektrycznych go nie ma. Nie ma odwrotu od tego procesu. Czeka nas wspólna edukacja. Nie tylko nauka obsługi pojazdu, ale także inny sposób świadczenia usług przewozowych. Trzeba także przemodelować zarządzanie energią, którego wspólnie z klientami będziemy się uczyć.

Profesjonalni Kierowcy
Spotkanie z Volvo Trucks było połączone z największym szkoleniem w ramach akcji Profesjonalni Kierowcy, które odbyło się na Autodromie Jastrząb niedaleko Radomia. Na półmetku programu 50 kierowców doskonaliło swoje umiejętności pod okiem instruktorów ze Szkoły Doskonalenia Jazdy Volvo Trucks. Profesjonalni Kierowcy to największa akcja społeczna w sektorze TSL. Program zainicjowało Volvo Trucks w 2016 r. Corocznie przybywa partnerów. W tym roku są to: MJM Brokers, Volvo Financial Services (VFS), MAK Ubezpieczenia, Phillips Poland, Wielton SA, Continental, PKO Leasing, Ergo Hestia, Shell Polska oraz TUiR Warta SA, które do grona dołączyło w tym roku. – Jest nas 11 podmiotów, szkolimy dziś 50 kierowców. Ale gdyby było nas 100, wyszkolilibyśmy kilkuset kierowców. Dlatego zapraszamy kolejne firmy, aby przyłączyły się do tej akcji – mówi Małgorzata Kulis.
Tekst i zdjęcia
Klaudiusz Madeja
- „Szeryf” w Skodzie doprowadził do kolizji z ciężarówką43-letni kierowca Skody, wyprzedził ciągnik siodłowy z naczepą i zjechał na jej pas, powodując gwałtowne hamowanie i kolizję. W wyniku tego incydentu stracił on prawo jazdy, a jego sprawa zostanie rozpatrzona przez sąd w Grójcu. […]
- Tragedia na na S7: przebił barierki i wpadł do rowu. Kierowca nie żyjeNa drodze ekspresowej S7 pod Kielcami doszło do wypadku. Kierowca ciężarówki zjechał z jezdni, uszkodził barierki i wpadł do rowu. Pomimo podejmowanych działań ratunkowych, niestety nie udało się uratować jego życia. Do tragicznego w skutkach […]
- FORD TRUCKS: Truck Service – nowy autoryzowanym punkt serwisowyFord Trucks Polska, zgodnie z obraną strategią ekspansji i zapotrzebowaniem rynku, poszerza sieć autoryzowanych serwisów. Kolejnym, już trzynastym, punktem serwisowym został Truck Service Polska, prężnie działający na Śląsku. – Firma Truck Service Polska jest wieloletnim […]
- DAF: Nagrody dla europejskich dealerów. Polacy nagrodzeni!Austriacko-niemiecka grupa dealerska Tschann Nutzfahrzeuge otrzymała nagrodę „DAF International Dealer of the Year 2023” na międzynarodowym spotkaniu dealerów DAF w Sitges (Hiszpania). Wśród nagrodzonych firm znalazło się także dwóch dealerów z Polski. W styczniu każdego […]