Volkswagen Samochody Dostawcze: wyniki sprzedaży za rok 2020 i kierunki na następne lata
W Volkswagen Samochody Dostawcze rok 2020 został zdeterminowany przez przebieg pandemii Covid-19 i związane z nią spowolnienie gospodarcze i ograniczenia społeczne. W sumie, w roku 2020 marka dostarczyła do rąk klientów na całym świecie 371.700 pojazdów. Odnotowano spadek o 24,4 procent w stosunku do roku 2019. Na polskim rynku zarejestrowano w tym czasie 9094 sztuki nowych dostawczych Volkswagenów, co czyni Polskę liderem w regionie Europy Środkowo – Wschodniej.

Na przestrzeni całego roku wyniki sprzedaży były pochodną przebiegu pandemii koronawirusa: pierwszy kwartał był tylko nieznacznie słabszy niż I kw. 2019 r., po czym nastąpił znaczny spadek w drugim kwartale podczas pierwszego lockdownu, w którym fabryki Volkswagen Samochody Dostawcze w Niemczech, w Polsce i w Argentynie zostały zamknięte, a produkcja zatrzymana na kilka tygodni.
W okresie letnim liczba dostarczanych do klientów samochodów znacząco wzrosła, czego kulminacją był wzrost rok do roku o 13,3% we wrześniu. Ostatnie miesiące roku ze względu na rosnącą liczbę infekcji i ponowne ograniczenia w prowadzeniu działalności nie pozwoliły jednak na utrzymanie tego pozytywnego trendu. Mimo tego rynek polski utrzymał pozycję lidera sprzedaży pojazdów marki Volkswagen Samochody Dostawcze w regionie Europy Środkowej i Wschodniej.
Dostawy poszczególnych modeli
Rok 2020 stał w Volkswagen Samochody Dostawcze pod znakiem premiery nowego Caddy 5. To samochód w całości powstający w Polsce. Jego produkcja ruszyła w zakładach Volkswagen Poznań w październiku 2020 r. Jeszcze przed końcem roku nowy model trafił do wybranych salonów dealerskich w Polsce. Kilka pierwszych testów drogowych przeprowadzonych przez branżowe magazyny motoryzacyjne potwierdziło, że właściwości jezdne i bezpieczeństwo czynią z nowego Caddy wzorzec w swoim segmencie.
W połowie roku 2020 produkcja Amaroka w zakładzie w Hanowerze dobiegła końca. Nowa wersja pick-upa marki Volkswagen stworzona we współpracy z Fordem, będzie miała światową premierę w 2022 roku.
Niektóre pojazdy, w tym różne wersje modelu California i Grand California, skorzystały podczas pandemii koronawirusa. Spowodowane to zostało trendem do indywidualnych, wakacyjnych wyjazdów w autach kempingowych, który najprawdopodobniej utrzyma się również w roku 2021. Początek roku to zatem najlepszy czas na zamówienie VW California lub Grand California z gwarancją dostawy jeszcze przed wakacjami. Zamówienia na tego typu modele oparte na serii T lub Crafter wzrosły w sumie w roku 2020 do 27.400 – wzrost na całym świecie o 60,8 procent rok do roku.
Przy łącznej liczbie 1100 sztuk e-Craftera dostarczonych do klientów, udział pojazdów w pełni elektrycznych w puli sprzedaży marki Volkswagen Samochody Dostawcze w roku 2020 wzrósł do 2700 pojazdów (+167,4 procent). W roku 2021 r. najnowszą generację modeli T zapoczątkuje Multivan z hybrydowym układem napędowym typu plug-in, a w 2022 r. pojawi się w pełni elektryczny ID.BUZZ, zelektryfikowana reinterpretacja legendy – Volkswagena Bulli.
Dostawy na całym świecie w roku 2020
Seria T: 145.000 (-24,7%);
Caddy: 112.000 (-27,3%);
Amarok: 52.100 (-28,1%);
Crafter: 61.700 (-13,0%);
Modele elektryczne: 2700 (+167,4%).
W Europie Zachodniej marka dostarczyła klientom 264.900 pojazdów, mniej o 21,8 procent (2019: 338.600). Najmocniejszym rynkiem indywidualnym w tym regionie pozostają Niemcy – 101 tysięcy dostawczych Volkswagenów (-20,2%; 2019: 126.600). Za nimi są Wielka Brytania: 36.500 samochodów (-24,3%; 2019: 48.200) oraz Francja z 15.900 autami (-21,5%; 2019: 20.300). W regionie Europy Środkowej i Wschodniej, Volkswagen Samochody Dostawcze sprzedał 33.800 pojazdów, o 29% mniej niż w roku 2019 (2019: 47.600). Najmocniejszym rynkiem indywidualnym regionu jest Polska, gdzie zarejestrowano 9094 nowe, dostawcze Volkswageny. Pomimo pierwszego miejsca w regionie, na polskim rynku zarejestrowano o 30% mniej nowych dostawczych Volkswagenów niż w 2019 (13.055). W naszym kraju od stycznia do grudnia 2020 r. zarejestrowano 2988 Volkswagenów Caddy, 3295 Transporterów, 2336 Crafterów oraz 475 Amaroków.
W Meksyku – jedynym rynku Ameryki Północnej, na którym sprzedawane są dostawcze Volkswageny – marka dostarczyła klientom 7000 pojazdów (-38%; 2019: 11.300). W Ameryce Południowej natomiast obraz jest zróżnicowany: podczas gdy
w całym regionie dostawy do klientów spadły o 25,7% do 28.000 aut, w Brazylii, która została szczególnie mocno dotknięta pandemią koronawirusa, sprzedaż spadła aż o 43,8% do 10.600 pojazdów. W Argentynie natomiast nastąpił wzrost sprzedaży o 1,9%, do 12.900 pojazdów w całym roku (rok wcześniej 12.700).
W regionie Pacyfiku najmocniejszym rynkiem dla marki ciągle pozostaje Australia. W 2020 r. dostarczono tam 10.500 pojazdów (-24,5%; 2019: 13.900). Region w ujęciu całościowym odnotował spadek sprzedaży rok do roku na poziomie 34%. Volkswagen Samochody Dostawcze nie operuje na rynku chińskim, stąd szybka odbudowa rynku w tym kraju po koronawirusie nie ma wpływu na wyniki firmy.
W Afryce, przy założeniu bardzo niskiego poziomu wyjściowego 20.700 pojazdów sprzedanych w roku 2019, spadek rok do roku to aż 62,7% – do 7700 aut w 2020, jest wyjątkowo znaczący. Najlepszą sprzedaż na kontynencie afrykańskim odnotowano w Republice Południowej Afryki, gdzie dostarczono 4300 aut, mniej o 48,3% w porównaniu z 2019.
Bliski Wschód jest jedynym regionem, w którym w roku 2020 wzrosły dostawy samochodów marki Volkswagen Samochody Dostawcze. Wzrost wyniósł 20,9%. Głównym tego czynnikiem był pozytywny rozwój sytuacji na rynku tureckim, gdzie po dużym spadku w 2019 r. sprzedaż powróciła do poprzedniego poziomu – wzrosła o 31,7% do 12.500 sztuk.
(s)
Fot. Volkswagen Samochody Dostawcze