VOLKSWAGEN: Rozbudowa zakładu w Poznaniu na finiszu
Przygotowania do rozruchu i seryjnej produkcji Caddy 5 są na ostatniej prostej. Przez ponad 2 lata rozbudowy zainwestowano 2 miliardy złotych w nowe hale, maszyny i urządzenia w zakładzie w Poznaniu. (galeria zdjęć)
Po trwającej ponad 2 lata rozbudowie zakładu większość inwestycji związanych z przygotowaniem zakładu do produkcji nowego modelu została zakończona. Na potrzeby produkcji samochodów nowej generacji rozbudowano halę spawalni, wybudowano nową halę logistyczną i zintegrowano tereny fabryki.
– Za nami około 90 proc. wszystkich inwestycji związanych z przygotowaniem zakładu do produkcji nowego modelu – mówi Dietmar Mnich, prezes zarządu Volkswagen Poznań i dyrektor zakładu w Poznaniu. – W tej chwili trwa produkcja samochodów testowych, a przed samym uruchomieniem produkcji seryjnej we wrześniu tego roku, planujemy ostateczną przebudowę zakładu pod nowego Caddy. Produkcja będzie rozwijała się stopniowo, od kilkudziesięciu egzemplarzy w fazie wstępnej do pełnych mocy produkcyjnych, jakie osiągniemy w 2021 roku.
2 miliardy złotych…
Na przygotowanie i dostosowanie linii produkcyjnych do budowy samochodów nowej generacji spółka zainwestowała w ostatnich dwóch latach 2 miliardy złotych, a znaczną część tej kwoty stanowiły środki wydane na budowę nowych hal i zakup maszyn i urządzeń.
Pierwszym etapem rozbudowy zakładu było zespolenie terenów fabryki, dotychczas przedzielonych drogą publiczną. Dzięki efektywnej współpracy i dialogowi sąsiedzkiemu w styczniu 2019 roku wcielono ulicę Smołdzinowską w teren zakładu i zintegrowano tereny fabryki leżące po obu jej stronach. Zamknięciu ulicy towarzyszyła także przebudowa układu komunikacyjnego w obrębie osiedla Zieliniec sąsiadującego z fabryką.
W kolejnym kroku powstała nowa hala logistyczna, a z nią blisko 46 tys. m2 powierzchni magazynowej mogącej pomieścić 10 tys. pojemników z częściami do produkcji Caddy i T6.1, wśród nich silniki, resory, szyby boczne, tapicerkę drzwi, ściany grodziowe, zbiorniki paliwa. Budowa hali logistycznej w pobliżu obszaru produkcji pozwoliła na wyłączenie z ciągłego obiegu 10 ciężarówek, które dotychczas wykonywały 260 przejazdów na tej trasie Poznań – Swarzędz każdego dnia.
450 nowych robotów
Największym wyzwaniem finansowym i organizacyjnym ostatnich dwóch lat była rozbudowa hali spawalni. Poza nową halą o powierzchni ponad 14.000m2 i kubaturze blisko 200.000 m3, spółka zainwestowała także środki w nowoczesną technologię finansując zakup 450 wielofunkcyjnych robotów. Ich zadaniem będzie precyzyjna budowa karoserii Caddy5, której konstrukcja została wzmocniona wysokowytrzymałościową blachą oraz blachą tłoczoną na gorąco. Prawidłowa obróbka i zgrzewanie tych materiałów wymaga zastosowania trwałych, specjalistycznych urządzeń o podwyższonej sile nacisku.
Zastosowanie nowych rozwiązań konstrukcyjnych było jednym z powodów, obok kwestii związanych z ergonomią i humanizacją miejsc pracy, automatyzacji tego obszaru, której stopień po wprowadzonych zmianach zwiększy się z 43% do ponad 80%.
Nowe kompetencje
Automatyzacja procesów produkcyjnych pociąga za sobą także dalsze istotne zmiany organizacyjne. Robotyzacja i automatyzacja oznacza konieczność przygotowania pracowników do obsługi nowych urządzeń. – Tak daleko idącym zmianom technologicznym towarzyszą zawsze nie mniejsze zmiany organizacyjne. Wraz z postępem pojawiają się nowe potrzeby i nowe kompetencje. Budowa nowej karoserii Caddy 5 wymagać będzie wykonywania znacznie mniejszej ilości czynności manualnych, natomiast blisko trzykrotnie zwiększy się nasze zapotrzebowanie na operatorów maszyn i urządzeń. W przypadku zakładu w Poznaniu w ostatnich dwóch latach zrealizowaliśmy ponad 1800 szkoleń wartych ponad 3 miliony złotych, których celem było przekwalifikowanie pracowników i przygotowanie ich do pracy w nowych warunkach i w nowej roli – mówi Jolanta Musielak, członek zarządu ds. personalnych i organizacji.
(s)
Fot. Volkswagen
Views: 6