Volkswagen Poznań: Mija 5 lat od uruchomienia fabryki we Wrześni
W październiku 2016 roku, a więc równo 5 lat temu, oficjalnie ruszyła należąca do spółki Volkswagen Poznań fabryka we Wrześni, produkująca dziś modele Volkswagen Crafter i MAN TGE, w tym także ich wersje elektryczne. Wzniesiony kosztem blisko miliarda euro zakład jest jedną z największych inwestycji zagranicznych w Polsce w ostatnim dziesięcioleciu.

Zakład nr 2 Volkswagen Poznań we Wrześni powstał w ekspresowym tempie, bo w zaledwie 23 miesiące. W marcu 2014 r. ogłoszono decyzję o jego budowie, a już jesienią 2016 r. ruszyła produkcja samochodów. Powierzchnia całego zakładu ma 220 ha. Na terenie fabryki działa nowoczesna hala budowy karoserii, lakiernia, hala montażu i park dostawców, dział samochodów specjalnych oraz dział produkcji pilotażowej.
W zakładzie we Wrześni produkowane są modele dwóch marek: Volkswagen Crafter i MAN TGE, w tym również ich wersje elektryczne eCrafter i eTGE. Sposób organizacji linii produkcyjnych pozwala na montaż tych modeli w 69 wersjach zabudowy i w sześciu wersjach silnikowych. Obecnie w zakładzie we Wrześni zatrudnionych jest ponad 3000 osób. Łącznie, od rozpoczęcia produkcji, z taśm produkcyjnych we Wrześni zjechało już 350.000 samochodów. – Można by powiedzieć: pięć lat minęło jak jeden dzień! – mówi Stefanie Hegels, dyrektor zakładu Volkswagen Poznań we Wrześni. – Z okazji tego jubileuszu, chciałabym bardzo podziękować wszystkim, bez których ta fabryka nie miała by szans powstać. Dziękuję wszystkim naszym pracownikom, za ich zaangażowanie, wkład i najwyższej jakości pracę, dziękuję władzom lokalnym – miejskim, panu burmistrzowi Tomaszowi Kałużnemu, władzom powiatu, z panem starostą Dionizym Jaśniewiczem na czele. Dziękuję wreszcie także naszym sąsiadom, którzy najpierw aktywnie uczestniczyli w spotkaniach na placu budowy, a potem trzymali za nas kciuki przy rozruchu produkcji. Razem dokonaliśmy wielkiej rzeczy.
Zakład powstał na terenie strefy aktywności gospodarczej w Białężycach koło Wrześni. – Miasto i gmina Września stały się magnesem przyciągającym kolejne inwestycje, zarówno te powiązane z przemysłem motoryzacyjnym, jak i firmy z zupełnie innych branż. Spowodowane jest to m. in. powstaniem fabryki Volkswagena, ale także rozwojem wcześniej działających we Wrześni firm oraz ulokowaniem tutaj kolejnych zakładów. Znacząco wpłynęło to na dochody miasta i gminy oraz obniżyło stopę bezrobocia. W marcu 2014 roku, gdy podjęto decyzję o budowie tej fabryki, stopa bezrobocia we Wrześni wynosiła nieco ponad 15%. W marcu tego roku, już tylko 4,8%. To pokazuje, jak taki zakład, ale również całe grono firm są w stanie pozytywnie zmienić krajobraz i kondycję ekonomiczną takich miast jak nasze – mówi Burmistrz Miasta i Gminy Września Tomasz Kałużny. – Ale to nie wszystko. Poza zmniejszeniem liczby osób bezrobotnych, nasze miasto rozkwita. Obserwujemy wzrost liczby mieszkańców Wrześni i rozwój budownictwa mieszkaniowego. Wskaźnik liczby wybudowanych mieszkań w przeliczeniu na 1000 mieszkańców to 13,9. Września w tym zakresie plasuje się na najwyższej pozycji w Polsce, wyprzedając m.in. Warszawę, Kraków i Poznań.
Otwarcie zakładu we Wrześni, nawiązanie współpracy z tamtejszym samorządem, zaowocowało również rozpoczęciem kooperacji z Zespołem Szkół Politechnicznych, w którym uruchomiono w tym samym roku klasę patronacką przygotowujące młodych ludzi do pracy w nowoczesnej fabryce motoryzacyjnej.
W momencie otwarcia w październiku 2016, zakład we Wrześni był najnowocześniejszą fabryką motoryzacyjną w Europie. Wpływ na to miały nie tylko innowacyjne rozwiązania z zakresu techniki i ergonomii produkcji, ale również procesy promujące ekologię i zrównoważony rozwój. – W ciągu tych pięciu lat kontynuujemy wdrażanie nowych pomysłów i rozwiązań dotyczących ekologii – mówi Jacek Dobiecki pełnomocnik zarządu ds. środowiska i energii. – Od roku 2019 fabryka wykorzystuje wyłącznie energię elektryczną pochodzącą ze źródeł odnawialnych, co pozwoliło nam obniżyć emisję dwutlenku węgla o 80%. Wprowadzono technologię odzyskiwania wody z procesów lakierniczych. Dzięki temu zużycie wody w przeliczeniu na samochód jest o blisko 1/3 mniejsze. Co także ważne tereny poza drogami komunikacyjnymi pozostawiono nieutwardzone zapewniając naturalną retencję, a tereny zielone wokół fabryki postanowiono zamienić na łąki kwietne i miodne, gdzie zasiano ponad 20 gatunków roślin kwitnących. Cieszymy się także, że po dłuższej przerwie spowodowanej pandemią możemy także kontynuować nasadzenia we współpracy z nadleśnictwem Czerniejewo, gdzie przed tygodniem przy pięknej pogodzie nasadziliśmy wspólnie z pracownikami fabryki kolejne 3000 drzew.
Dodatkowo, z inicjatywy wrzesińskiej załogi, uruchomiona została pasieka z 25 ulami. Miód z logo VW trafił do zakładowej kantyny. Przedsięwzięcie zostało przygotowane we współpracy z lokalnym pszczelarzem. W ten sposób w miejscu, w którym jeszcze kilka lat temu były nieużytki, dziś produkuje się dostawcze Volkswageny Crafter, modele MAN TGE, a oprócz nich… pyszny miód.
(s)
Fot. VW Poznań