Ciężarówki i Logistyka Ciężarówki i Logistyka
  • E-wydanie
  • Newsletter
  • Strona Główna
  • Aktualności
    • Samochody ciężarowe
      • Jazda próbna
      • Prezentacje
      • Producenci
      • Technika
    • Samochody dostawcze
      • VAN
      • Minivan
    • Naczepy
      • Ponad normatyw
    • Autobusy
      • Autobusy elektryczne
      • Autobusy wodorowe
    • Elektromobilność
      • Elektryczne ciężarówki
      • Elektryczne samochody dostawcze
    • Eksploatacja
      • Akcesoria
      • Filtry
      • Opony
    • Oleje i paliwa
      • Karty paliwowe
      • Paliwa alternatywne
    • Drogi
    • Przewoźnicy
    • Prawo
    • Bezpieczeństwo
    • Rynek
      • Analizy
      • Targi
      • Wydarzenia
    • Finanse
    • Serwis
    • Zdrowie
    • 4×4
  • Logistyka
  • Archiwum
  • Kontakt
  • Napisz do nas
Idź do...
    Szukaj
    Home»Aktualności » Unia zatrzymała rosyjskie ciężarówki

    Unia zatrzymała rosyjskie ciężarówki

    11 kwietnia, 2022
    Aktualności, Prawo

    W piątek 8 kwietnia UE nałożyła kolejny pakiet sankcji za napaść na Ukrainę. Ciężarówki i autobusy przewoźników z Rosji i Białorusi nie mogą już wjechać na drogi Europy. Zakaz ma jednak pewne wyjątki.

    Ciężarówki i Logistyka - Unia zatrzymała rosyjskie ciężarówki

    Zakaz ma drastycznie ograniczyć możliwości pozyskiwania przez rosyjski przemysł kluczowych towarów. Zakłóci handel drogowy i morski zarówno do, jak i z Rosji.

    Od soboty, 9 kwietnia, na drogi UE ciężarówki z Rosji i Białorusi nie mogą już wjeżdżać. Zakaz dotyczy też tych tras, które przebiegają przez Unię Europejską tranzytem. Pojazdy ciężarowe, które 9 kwietnia znajdowały się już na terytorium Unii Europejskiej lub przejeżdżały przezeń tranzytem, muszą wrócić do Rosji i na Białoruś do 16 kwietnia.

    Restrykcje nie obejmą transportu produktów podstawowych, takich jak produkty rolne i spożywcze, w tym pszenicy, nawozów, pomocy humanitarnej i produktów energetycznych. Zakaz nie obejmuje też przewozu poczty w tranzycie między Kaliningradem a Rosją.

    Organy krajowe mogą również przyznać odstępstwa w odniesieniu funkcjonowania misji dyplomatycznych oraz powrotnego wywozu wypożyczonych dóbr kultury w kontekście formalnej współpracy kulturalnej.

    Należy się spodziewać w najbliższym czasie sankcji odwetowych ze strony Rosji i Białorusi. W związku z tym Ministerstwo Infrastruktury odradza polskim przewoźnikom wykonywanie podróży do Białorusi i Rosji, a tym, którzy mają pojazdy na terytorium tych państw, zaleca ich powrót do Polski.

    Efekt sankcji widać już teraz. Celnicy przeprowadzają dokładne kontrole pojazdów i dokumentów. Na przejściu granicznym w Bobrownikach ciężarówki stoją w kolejce o długości 26 km, a kierowcy czekają nawet 72 godziny na odprawę. W Koroszczynie kierowcy ciężarówek oczekują 40 godzin.

     

    Poniżej przedstawiamy pełny komunikat Ministerstwa Infrastruktury.

    Od 9 kwietnia 2022 r., obowiązuje piąty pakiet sankcji Unii Europejskiej wobec Rosji i Białorusi, wprowadzony poniższymi aktami prawnymi:

    1. rozporządzenie Rady (UE) 2022/576 z 8 kwietnia 2022 r. w sprawie zmiany rozporządzenia (UE) nr 833/2014 dotyczącego środków ograniczających w związku z działaniami Rosji destabilizującymi sytuację na Ukrainie (Dz. Urz. UE L111 z 08.04.2022 r., str. 1), https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/PDF/?uri=CELEX:32022R0576&from=PL;
       
    2. rozporządzenie Rady (UE) 2022/577 z 8 kwietnia 2022 r. w sprawie zmiany rozporządzenia (WE) nr 765/2006 dotyczącego środków ograniczających w związku z sytuacją na Białorusi oraz jej zaangażowaniem w rosyjską agresję przeciwko Ukrainie (Dz. Urz. UE L111 z 08.04.2022 r., str. 67), https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/PDF/?uri=CELEX:32022R0577&from=PL;
       
    3. decyzja Rady (WPZiB) 2022/578 z 8 kwietnia 2022 r. w sprawie zmiany decyzji 2014/512/WPZiB dotyczącej środków ograniczających w związku z działaniami Rosji destabilizującymi sytuację na Ukrainie (Dz. Urz. UE L111 z 08.04.2022 r., str. 70), https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/PDF/?uri=CELEX:32022D0578&from=PL;
       
    4. decyzja Rady (WPZiB) 2022/579 z 8 kwietnia 2022 r. w sprawie zmiany decyzji Rady 2012/642/WPZiB dotyczącej środków ograniczających w związku z sytuacją na Białorusi
      i udziałem Białorusi w agresji Rosji wobec Ukrainy (Dz. Urz. UE L111 z 08.04.2022 r., str. 81),
       https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/PDF/?uri=CELEX:32022D0579&from=PL.

    Zakaz transportu drogowego wobec Rosji

    Rozporządzenie 2022/576 wprowadza zakaz wykonywania transportu drogowego towarów na terytorium Unii Europejskiej, w tym tranzytu, przez przedsiębiorców transportu drogowego z siedzibą w Rosji. Dla zakazu przewidziano okres przejściowy – do 16 kwietnia 2022 r. do transportu towarów rozpoczętego przed 9 kwietnia 2022 r. nie stosuje się wskazanego zakazu transportu drogowego, pod warunkiem że pojazd przedsiębiorstwa transportu drogowego:

    1. znajdował się już na terytorium UE 9 kwietnia 2022 r. lub
    2. musi przejechać tranzytem przez UE, aby powrócić do Rosji.

    Zakaz transportu drogowego nie ma charakteru bezwzględnego, ponieważ nie obejmuje transportu:

    1. poczty w ramach usługi powszechnej;
    2. towarów przewożonych tranzytem przez UE między Obwodem Kaliningradzkim a pozostałym terytorium Rosji, pod warunkiem że transport takich towarów nie jest w inny sposób zakazany.

    Ponadto właściwe organy państwa członkowskiego mogą zezwolić na wykonanie transportu towarów przez przedsiębiorcę transportu drogowego z siedzibą w Rosji, jeżeli ustaliły, że taki transport jest niezbędny:

    1. w celu zakupu, przywozu lub transportu do UE gazu ziemnego i ropy naftowej, w tym produktów rafinacji ropy naftowej, a także tytanu, aluminium, miedzi, niklu, palladu i rudy żelaza;
    2. w celu zakupu, przywozu lub transportu produktów farmaceutycznych, medycznych, rolnych i spożywczych, w tym pszenicy, a także nawozów, których przywóz, zakup i transport jest dozwolony zgodnie z rozporządzeniem;
    3. w celach humanitarnych;
    4. w celu funkcjonowania przedstawicielstw dyplomatycznych i konsularnych UE i państw członkowskich w Rosji, w tym delegatur, ambasad i misji, lub organizacji międzynarodowych w Rosji korzystających z immunitetów zgodnie z prawem międzynarodowym; lub
    5. w celu przekazania lub wywozu do Rosji dóbr kultury, które są przedmiotem wypożyczenia w kontekście formalnej współpracy kulturalnej z Rosją.

    Zakaz transportu morskiego wobec Rosji

    W zakresie transportu morskiego rozporządzenie Rady UE 2022/576 przewiduje zakaz dostępu do portów Unii Europejskiej, w tym portów Rzeczypospolitej Polskiej, statków zarejestrowanych pod banderą Rosji, w tym jachtów i łodzi rekreacyjnych. Zakaz ten obowiązuje po 16 kwietnia 2022 r. i ma zastosowanie również do statków, które zmieniły swoją rosyjską banderę na banderę innego państwa po rozpoczęciu inwazji na Ukrainę, czyli od 24 lutego 2022 r.

    Zakaz ten nie będzie miał zastosowania w przypadku statków potrzebujących pomocy, zmuszonych do awaryjnego zawinięcia do portu ze względów bezpieczeństwa morskiego lub w celu ratowania życia na morzu.

    Zakaz transportu drogowego wobec Białorusi

    Przyjęte przepisy wprowadziły dla przedsiębiorców transportu drogowego mających siedzibę na Białorusi zakaz dokonywania transportu drogowego towarów na terytorium UE, w tym tranzytu. Nie ma on jednak zastosowania do przedsiębiorców transportu drogowego przewożących przesyłki pocztowe w ramach świadczenia usługi powszechnej.

    Ponadto organy państwa członkowskiego UE mogą wprowadzić wyjątki od ww. zakazu, o ile zostaną spełnione określone warunki. Państwa członkowskie mogą zezwolić na przewóz towarów przez przedsiębiorstwo transportu drogowego mające siedzibę na Białorusi, jeżeli właściwe organy ustalą, że taki przewóz jest konieczny do:

    1. zakupu, przywozu lub transportu do UE gazu ziemnego i ropy naftowej, w tym produktów rafinacji ropy naftowej, a także tytanu, aluminium, miedzi, niklu, palladu i rudy żelaza;
    2. zakupu, przywozu lub transportu produktów farmaceutycznych, medycznych, rolnych i spożywczych, w tym pszenicy; lub
    3. w celach humanitarnych; lub
    4. funkcjonowania przedstawicielstw dyplomatycznych i konsularnych Unii i państw członkowskich na Białorusi, w tym delegatur, ambasad i misji, lub organizacji międzynarodowych na Białorusi korzystających z immunitetów zgodnie z prawem międzynarodowym.

    Podobnie jak w przypadku Rosji w odniesieniu do zakazu transportu drogowego dla przedsiębiorców z Białorusi wprowadzono okres przejściowy i w konsekwencji do 16 kwietnia 2022 r. zakaz ten nie ma zastosowania do transportu towarów, który rozpoczęto przed 9 kwietnia 2022 r., pod warunkiem że pojazd przedsiębiorstwa transportu drogowego:

    1. znajdował się na terytorium Unii już 9 kwietnia 2022 r. lub
    2. musi przedostać się tranzytem przez terytorium Unii, aby powrócić na Białoruś.

     

    Powyższe sankcje obowiązują od 9 kwietnia 2022 r. i nie dotyczą polskich przewoźników drogowych ani przewoźników z innych państw niż Rosja i Białoruś. Można się jednak spodziewać, że Rosja i Białoruś zastosują analogiczny zakaz transportu drogowego dla przewoźników z UE, w tym Polski. W związku z tym Ministerstwo Infrastruktury odradza polskim przewoźnikom wykonywanie podróży do Białorusi i Rosji, a tym, którzy posiadają pojazdy na terytorium tych państw, zaleca ich powrót do Polski.

    (opr. CYPH)
    Foto: Ministerstwo Infrastruktury

    • Białoruski kierowca oszukiwał na dwie karty
      Białoruski kierowca oszukiwał na dwie karty
      Podczas kontroli drogowej, kierowca z Białorusi pokazał inspektorom ITD dwie ważne własne karty tachografów. Został ukarany mandatem i musiał oddać jedną z kart. Inspektorzy z włocławskiego oddziału kujawsko-pomorskiej ITD zatrzymali, na autostradzie A1, do kontroli […]
    • FORD: Explorer na sygnale – powołanie norweskiego lekarza
      FORD: Explorer na sygnale – powołanie norweskiego lekarza
      W przypadku służb ratownictwa medycznego jak najszybsze dotarcie do potrzebujących ma ogromne znaczenie. Dlatego największym wyzwaniem jest zapewnienie pomocy medycznej w trudno dostępnych, odległych zakątkach świata. Erik Emberland Andersen jest ratownikiem medycznym, pracującym dla szpitala […]
    • Truckers Life: Bez toalet, bez prysznica, bez szacunku dla kierowców...
      Truckers Life: Bez toalet, bez prysznica, bez szacunku dla kierowców…
      Złe warunki pracy w miejscach załadunku i rozładunku to problem, który kierowcy zawodowi podnoszą od wielu lat. Niestety, problem wciąż jest nierozwiązany. Fundacja Truckers Life opracowała pierwszy Raport nt. warunków sanitarnych i parkingowych w bazach […]
    • „Szeryf” w Skodzie doprowadził do kolizji z ciężarówką
      „Szeryf” w Skodzie doprowadził do kolizji z ciężarówką
      43-letni kierowca Skody, wyprzedził ciągnik siodłowy z naczepą i zjechał na jej pas, powodując gwałtowne hamowanie i kolizję. W wyniku tego incydentu stracił on prawo jazdy, a jego sprawa zostanie rozpatrzona przez sąd w Grójcu. […]
    Tagi : transport, wojna na Ukrainie
    Udostępnij :
    • Facebook
    • Twitter
    • Google+

    Zostaw odpowiedź

    Captcha Kliknij na obraz aby zaktualizować captcha .
    Kliknij tutaj, aby anulować odpowiadanie.

    Aktualne wydanie

    Ciężarówki i Logistyka – Grudzień 2022

    Na skróty

    Redakcja
    Napisz do nas
    Reklama
    Polityka prywatności
    Regulamin
    Mapa strony

    Ceny paliw

    Pb98
    7,08
    Pb95
    6,22
    ON
    7,14
    LPG
    3,07
    CNG
    3,40

    KURSY WALUT

    EUR/PLN
    477
    USD/PLN
    4,83
    CHF/PLN
    4,96
    GPB/PLN
    5,47
    NOK/PLN
    0,47
    © 2020 copyright ESER MEDIA, wszelkie prawa zastrzeżone