Międzynarodowe kontrole ADR na śląskich drogach
Międzynarodowa akcja kontrolna ukierunkowana na przewóz towarów niebezpiecznych (ADR) odbyła się 8 i 9 kwietnia na […]
Opublikowana Dyrektywa Komisji (UE) 2024/846 nowelizuje tabelę naruszeń w transporcie drogowym zawartą w dyrektywie 2006/22/WE Parlamentu Europejskiego i Rady. Unijni ustawodawcy wprowadzili istotne zmiany w przepisach dotyczących transportu drogowego, które zaczną obowiązywać od 14 lutego 2025 roku. Nowelizacja ta ma na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach, ujednolicenie przepisów w krajach członkowskich oraz dostosowanie ich do dynamicznie zmieniających się warunków branży.
– Jedną ze zmian w klasyfikacji naruszeń jest dodanie jako bardzo poważnego naruszenia odbieranie tygodniowego odpoczynku w pojeździe. Do tej samej kategorii naruszeń zaklasyfikowano brak organizacji powrotu kierowców do domu lub bazy przewoźnika w kraju siedziby. Z kolei za poważne naruszenie uznano brak pokrycia kosztów zakwaterowania kierowców poza pojazdem – wyjaśnia Mateusz Włoch, ekspert ds. rozwoju i szkoleń, Inelo z Grupy Eurowag.
– Według nowych przepisów katalog poważnych naruszeń tachografów został poszerzony o brak wpisu przekroczenia granicy i wpisu kraju rozpoczęcia i zakończenia pracy. Co ciekawe, obowiązujący obecnie w Polsce taryfikator kar klasyfikuje brak dopełnienia tego obowiązku jako bardzo poważne naruszenie. Wprowadzono także obowiązek okazywania zapisów z ostatnich 56 dni poprzedzających kontrolę. Przepis ten zacznie obowiązywać jednak dopiero po 31 grudnia 2024 r. – tłumaczy Mateusz Włoch.
Każdy przewoźnik drogowy podlega pod tzw. rating firm transportowych. Służby kontrolne korzystają w tym celu ze złożonego wzoru, który pozwala określić ogólny stopień ryzyka przedsiębiorstwa, m.in. na podstawie tego, jak często i za jak istotne naruszenia ukarano przewoźnika na przestrzeni ostatnich dwóch lat. System klasyfikuje przewoźników na cztery kategorie, z których każda oznaczona jest innym kolorem:
– Dostęp do ratingu przewoźników mają uzyskać służby podczas kontroli drogowych w całej Europie za pośrednictwem systemu ERRU. Z kolei w Polsce system oceny ryzyka firm transportowych już działa. W pierwszej kolejności do przeprowadzania czynności kontrolnych w przedsiębiorstwie typowane są firmy o wysokim poziomie ryzyka. Dane dotyczące ratingu podmiotów do skontrolowania w pierwszej kolejności mogą być udostępniane nie tylko ITD, lecz także policji, straży granicznej, Krajowej Administracji Skarbowej oraz Inspekcji Pracy – zauważa Mateusz Włoch.
Nowelizacja ujednoliciła klasyfikację naruszeń w transporcie drogowym, co ułatwi interpretację przepisów i porównywanie wyników kontroli między krajami członkowskimi. Według przepisów każde nielegalne działanie wykryte przez służby kontrolne zostaje sklasyfikowane do jednej z czterech następujących kategorii:
Naruszenia przepisów mogą prowadzić do nałożenia kar finansowych na przewoźników, a w skrajnych przypadkach nawet do utraty licencji. W przypadku najpoważniejszych naruszeń może zostać wszczęte postępowanie dotyczące oceny dobrej reputacji firmy, co może skutkować ograniczeniem działalności lub nawet jej całkowitym zakazem.
– Znowelizowane przepisy ujednoliciły informacje zawarte w tabelach naruszeń dołączanych do unijnych dyrektyw. Przed nowelizacją w obrocie prawnym występowała także tabela z rozporządzenia (UE) 2016/403, która zawierała odmienną klasyfikację naruszeń. Zestawienie to zostało przygotowane jedynie w celu obliczania częstotliwości występowania wykroczeń przez służby kontrolne, które na jej podstawie uruchamiały postępowania dotyczące weryfikacji dobrej reputacji przewoźnika. Dzięki ostatniej nowelizacji różnice w stopniowaniu naruszeń nie powinny już występować – komentuje Mateusz Włoch.
opr. CYPH, źródło: Inelo, fot. Inelo
Międzynarodowa akcja kontrolna ukierunkowana na przewóz towarów niebezpiecznych (ADR) odbyła się 8 i 9 kwietnia na […]
Luggi, polska marka specjalizująca się w zabudowach transportowych, zaprezentowała swój najnowszy produkt – zestaw autotransportera do […]
Firma Kawczyński Logistic uroczyście odebrała 75 nowych ciągników siodłowych Mercedes-Benz Actros L ProCabin 1848 LS. To […]