Ugasić 20 piętro
Fińska firma Bronto Skylift Oy AB to światowy i niedościgniony jak do tej pory lider w produkcji najwyższych hydraulicznych podnośników pożarniczych oraz przemysłowych. Należy do japońskiego koncernu Morita. W 2022 roku firma obchodziła jubileusz 60-lecia. Do tej pory wyprodukowała i dostarczyła kilka tysięcy swoich urządzeń do ponad 120 krajów na całym świecie. Polscy strażacy również doskonale znają możliwości operacyjne tych podnośników już od 38 lat. W tym roku do czterech Jednostek Ratowniczo-Gaśniczych PSP w Chorzowie, Szczecinie, Warszawie i we Wrocławiu dotarły ciężkie pożarnicze podnośniki hydrauliczne Bronto Skylift F 70 RPX.

Bronto Skylift F 70 RPX to obecnie najwyższe pożarnicze podnośniki hydrauliczne jakie eksploatuje Państwowa Straż Pożarna. Ich wysokość robocza to ponad 70 m, czyli 20 pięter o standardowej wysokości, jakie mamy w polskich wieżowcach. Zakup pojazdów został zrealizowany w ramach jednego z projektów unijnych.
Stal i aluminium w Bronto Skylift F 70 RPX
Najnowsze podnośniki Bronto Skylift F 70 RPX we flocie PSP należą do serii RPX. To seria pożarniczych podnośników hydraulicznych, które osiągają wysokość roboczą 32, 34, 37, 42, 44, 52, 53, 55 oraz 70 metrów. Głównym wspornym elementem podnośnika jest mocna rama pomocnicza, która przejmuje wszelkie obciążenia związane z jego pracą. Rama pomocnicza jest mocowana do ramy podwozia przy pomocy śrub, w sposób zapewniający właściwe parametry i wytrzymałość podwozia. Przednie śruby mocujące są wyposażone w sprężyny umożliwiające amortyzację ramy podwozia podczas całkowitego wysunięcia podpór, tak aby zapobiec przenoszeniu obciążeń na ramę podwozia. Jest ona zamkniętą konstrukcją stalową całkowicie spawaną, zapewniającą wysoką sztywność, a tym samym bezpieczeństwo pracy urządzenia. W ramie pomocniczej znajdują są kieszenie (belki), w których umieszczone są cztery wysuwane i rozsuwane hydraulicznie podpory typu H. Zapewniają one stabilność pojazdu podczas pracy. Są one wysuwane hydraulicznie, a wykonane zostały (podobnie jak sama rama pomocnicza) z blach i profili giętych ze stali o podwyższonej wytrzymałości. Pełne pole pracy podnośnika osiągane jest z maksymalnie wysuniętymi podporami. Układ przycisków sterujących znajduje się z tyłu pojazdu w wodo- i pyłoszczelnych obudowach, co umożliwia obserwację pracy podpór po obydwu stronach pojazdu.
Rozstawianie podpór, poziomowanie podnośnika i powrót do pozycji transportowej następują za pomocą jednego przycisku na panelu kontrolnym. Napęd układów hydraulicznych podnośnika odbywa się z silnika pojazdu poprzez przystawkę odbioru mocy, która napędza pompę hydrauliczną. Podnośnik Bronto Skylift F 70 RPX wyposażony jest dodatkowo w napędzaną z akumulatora pompę hydrauliczną, która zapewnia niezależne źródło napędu w przypadku awarii silnika głównego. System może być uruchomiony z obu paneli sterujących zapewniających natychmiastowe wsparcie systemu hydraulicznego w razie powstania awarii w czasie akcji gaśniczej lub innego niebezpieczeństwa. Pompa, jak i sam zbiornik, zostały umieszczone w środkowej części podestu roboczego.
Fiński podnośnik, szwedzkie podwozie
Pod zabudowę pojazdów wykorzystano czteroosiowe podwozia Scania P410B8x4*4NB napędzane sześciocylindrowym, rzędowym silnikiem wysokoprężnym z turbodoładowaniem DC13 141 410. Wyposażony on został w układ wtryskowy paliwa Common Rail i jest oparty wyłącznie na systemie kontroli spalin SCR. Ma pojemność 13 litrów i maksymalną moc 410 KM (302 kW), która osiągana jest przy 1900 obr./min. Natomiast maksymalny moment obrotowy to 2150 Nm jest dostępny w przedziale od 1000 do 1300 obr./min. Silnik spełnia normę Euro 6 przez zastosowanie układu SCR, wykorzystującego AdBlue. Napęd na drugą i trzecią oś przekazywany jest za pomocą sześciobiegowej (6+1), automatycznej skrzyni biegów Allison Transmission GA 867.
Przednia oś skrętna ma zawieszenie pneumatyczne. Jej nośność to 9000 kg. Tylne osie typu tridem mają takie samo zawieszenie, przy czym to ostatniej osi ma możliwość automatycznego poziomowania w zależności od obciążenia. Łączna nośność tylnego zawieszenia, składającego się z dwóch osi napędowych i tylnej podnoszonej, wleczonej osi skrętnej wynosi 33.000 kg (12.000+12.000+9000 kg).
Po prawej stronie ramy podwozia zamontowany został aluminiowy zbiornik paliwa o pojemności 400 l i zbiornik na AdBlue o pojemności 47 l. Podwozie wyposażone zostało w dwuobwodowy, pneumatyczny układ hamulcowy z hamulcami tarczowymi przy wszystkich kołach. Poza tym wspomagają je systemy ABS, EPS, APS, system zapobiegający staczaniu pojazdu Hill Hold, system kontroli trakcji i pneumatyczny hamulec postojowy. Koła osi przedniej oraz tylnej osi wleczonej zaopatrzono w opony Goodyear Construction All Positions o rozmiarze 385/55 R22,5. Z kolei bliźniacze koła osi napędowych obuto oponami Goodyear Regional Drive o rozmiarze 315/70R22.5. Wszystkie opony założone są na obręczach stalowych.
Do przewozu trzyosobowej załogi w układzie (1+1+1) służy jednomodułowa, dwudrzwiowa, odchylana kabina dzienna typu CP 17L. Wejście do niej umożliwiają dwa oświetlone stopnie. Kabina wyposażona jest w ergonomiczne fotele dla kierowcy i dwóch strażaków z bezwładnościowymi pasami bezpieczeństwa. Fotel kierowcy ma regulację wysokości, odległości i pochylenia oparcia oraz regulację tłumienia drgań. W kabinie umieszczono monitor zamontowanej z tyłu kamery cofania i systemu kamer monitorujących otoczenie pojazdu w promieniu 360 stopni. Poza tym kabina wyposażona jest w fabryczny system klimatyzacji. Ogrzewanie postojowe zapewnia niezależne od silnika urządzenie Webasto Air Top 2000S.
Dwa ramiona, wiele możliwości
Nad tylną osią skrętną zamontowano kolumnę obrotową (obrotnicę). Jest ona wykonana z blach stalowych w formie korpusu i stanowi podstawę dla części obrotowej podnośnika. Obrotnica napędzana jest silnikiem hydraulicznym przez osadzony na niej wieniec zębaty z łożyskiem. Po lewej stronie kolumny obrotowej znajduje się fotel z ergonomicznym stanowisko pracy operatora. Sterowanie odbywa się za pomocą joysticków i przycisków umieszczonych we wbudowanym panelu sterowania. Na kolumnie obrotowej, po prawej stronie, umieszczono generator prądotwórczy z napędem hydraulicznym o mocy 6,5 kVA. Ma on dwa gniazda 230V/50Hz 16 A (po jednym w koszu i na obrotnicy).
Podnośnik Bronto Skylift F 70 RPX wyposażony jest w dwa ramiona. Pierwsze o ruchu teleskopowym i drugie ramię o ruchu pionowym o ok. 180 stopni wokół poziomego sworznia obrotu. Ta konfiguracja zapewnia małe wymiary w pozycji transportowej, a jednocześnie bardzo duże pole pracy operacyjnej. Drugie ramię zapewnia przechodzenie przez przeszkody i opuszczanie kosza poza nimi. Ramiona spawane są unikalną metodą plazmową dla zapewnienia wysokiej wytrzymałości i maksymalnej dokładności. Dla zapewnienia wysokiej wytrzymałości i zminimalizowania odkształceń elementów nośnych, stosowane są wyłącznie stale stopowe o wysokiej wytrzymałości na rozerwanie. Praca sekcji teleskopowych (6) pierwszego ramienia jest zsynchronizowana, tak aby zapobiec szarpnięciom przy wysuwaniu i wsuwaniu sekcji. Wszystkie sekcje wyposażone są w regulowane prowadnice dla zapewnienia płynnych i precyzyjnych ruchów. Wewnętrzne i zewnętrzne powierzchnie ramion pokryte zostały powłokami antykorozyjnymi i lakierniczymi zapewniając im dużą odporność na pracę w trudnych warunkach. Podnośnik Bronto Skylift F 70 RPX jest wyposażony w system zabezpieczający przed uderzeniem wysięgnika o kabinę kierowcy, nadwozie oraz podpory we wszystkich możliwych położeniach zespołu podnoszenia.
Liny przenoszące obciążenia stosowane do bezpośredniego podnoszenia lub podtrzymywania kosza nie mają żadnych połączeń z wyjątkiem ich zakończeń. Napędowe układy linowe są tak skonstruowane, aby w przypadku ich awarii ograniczyć do 0,2 m pionowy ruch w pełni obciążonego kosza.
Układ doprowadzania wody, tzw. suchy pion, podobnie jak we wszystkich podnośnikach tego typu, wykonany jest z rur ze stali nierdzewnej i stopów aluminiowych, powlekanych teflonem, połączonych ze sobą przegubami obrotowymi. Rury na długości poszczególnych segmentów są elementami teleskopowymi i wysuwają się wraz z wysięgnikiem. Pion biegnie wzdłuż ramion podnośnika po prawej stronie i ma średnicę 100 mm. Zadaniem układu jest doprowadzanie wody do kosza ratowniczego podczas działań gaśniczych. Rura w koszu zakończona jest dwoma nasadami tłocznymi 75 mm oraz zdalnie sterowanym działkiem wodno-pianowym z regulacją strumienia wody o wydajności 3800 l/min.
Z tyłu na dole, po obu stronach znajdują się nasady 75 mm do zasilania suchego pionu. Układ zabezpieczony jest zaworem bezpieczeństwa przed zbyt wysokim ciśnieniem (16 barów).
Wielofunkcyjny kosz Bronto Skylift F 70 RPX
Na końcu ramienia manewrowego zamontowano kosz ratowniczy wykonany z rurowych elementów stalowych, spawanych i pokrytych specjalną farbą o wysokiej trwałości. Jego wymiary to: długość 1150 mm, szerokość 2200 mm, wysokość 1100 mm.z Wejście do kosza zapewniają otwierane do wewnątrz drzwiczki. Jedne umieszczone są z tyłu kosza. Umożliwia to wejście do niego w pozycji transportowej podnośnika, natomiast drugie znajdują się z przodu kosza, co zapewnia łatwy dostęp do niego w czasie akcji ratowniczej. Kosz przystosowany jest do jednoczesnego przebywania w nim pięciu osób. Jego maksymalny udźwig wynosi 500 kg. Natomiast podczas pracy działkiem wodno-pianowym bezpieczne obciążenie kosza wynosi 400 kg.
Kosz ratowniczy został poza tym wyposażony w układ stabilizacji w celu zapewnienia jego poziomej pozycji niezależnie od podłoża wysięgnika. Może on być obracany o ± 50 stopni w każdą stronę wokół osi pionowej, dla zapewnienia bezpieczeństwa i ułatwienia prowadzenia akcji ratowniczych. Napęd zapewnia siłownik hydrauliczny, który sterowany jest dźwignią na panelu kontrolnym kosza i obrotnicy. Ponadto podnośnik Bronto Skylift F 70 RPX ma system wykrywania błędów i diagnostyki (Bronto TeleControl), która odbywa się drogą telefoniczną przez wmontowaną kartę chipową z centralnym komputerem u producenta w Tampere (Finlandia).
W koszu ratowniczym znajduje się pulpit sterowniczy, a także intercom umożliwiający porozumiewanie się operatora ze stanowiska na obrotnicy ze strażakami pracującymi w koszu. Ponadto strażacy w koszu mają do dyspozycji: dwa reflektory ksenonowe zamontowane po bokach kosza, dwa reflektory LED umieszczone z przodu kosza, wiatromierz, rozkładaną kładkę umożliwiającą wejście i wyjście z kosza podczas akcji ratowniczej o wymiarach 1360 x 500 mm, działko wodno-pianowe sterowane hydraulicznie o wydajności 3800 l/min, dwie nasady 75 mm, bęben linii szybkiego natarcia z wężem o długości 20 m, instalację zraszaczową ochrony kosza, podłączenie do układu hydraulicznego 180 barów i czujniki zbliżeniowe, działające na zasadach ramki kolizyjnej, zapobiegające uderzeniu w przeszkodę. Zastosowano również bardzo łatwy w obsłudze systemy mocowań dla noszy. Obraz z kamery wizyjnej zainstalowanej na działku wodno-pianowym wyświetlany jest na ekranach LCD umieszczonych w koszu i na obrotnicy. Dodatkowo można przekazywać obraz za pośrednictwem sieci komórkowej lub LAN do tabletu, telefonu komórkowego lub innego sprzętu, a przy zastosowaniu komputera możliwa jest również rejestracja obrazu.
Sprzęt w podeście Bronto Skylift F 70 RPX
Szkielet zabudowy pożarniczej i podestu wykonany jest ze skręcanych profili aluminiowych, co umożliwia w razie potrzeby łatwy demontaż. Pokład pokryty został blachą ryflowaną. Zewnętrzne panele obudowy wykonano z laminatu wzmacnianego włóknem szklanym (GRP). W podeście znajduje się pięć skrytek sprzętowych. Największa, umieszczona za kabiną, jest dostępna z dwóch stron pojazdu, pozostałe skrytki umieszczone są po lewej (2) i prawej stronie pojazdu (1) w niższej części zabudowy pod linią pokładu. Każda z nich zamykana jest żaluzjami aluminiowymi, wyposażonymi w mechaniczne układy ryglujące i uchwyty na całej szerokości umożliwiające swobodne ich zamykanie. Skrytki wyposażone są w oświetlenie wykonane w technologii LED włączane automatycznie po ich otwarciu (sygnalizacja otwarcia w kabinie). Konstrukcja skrytek, znajdujących się w nich półek oraz mocowań zapewnia ergonomiczne rozmieszczenie i bezpieczne przewożenie umieszczonego w nich sprzętu. Podłogę skrytek wyłożono anodowaną blachą aluminiową z otworami technologicznymi, umożliwiającymi odpływ wody z ich wnętrza. Wejście na podest po prawej i lewej stronie umożliwiają składane, aluminiowe drabinki, umieszczone po bokach pomiędzy drugą osią napędową, a tylną osią skrętną.
Paweł Frątczak
Fot. Leimro Sp. z o.o.