Ciężarówki i Logistyka Ciężarówki i Logistyka
  • E-wydanie
  • Newsletter
  • Strona Główna
  • Aktualności
    • Samochody ciężarowe
      • Jazda próbna
      • Prezentacje
      • Producenci
      • Technika
    • Samochody dostawcze
      • VAN
      • Minivan
    • Naczepy
      • Ponad normatyw
    • Autobusy
      • Autobusy elektryczne
      • Autobusy wodorowe
    • Elektromobilność
      • Elektryczne ciężarówki
      • Elektryczne samochody dostawcze
    • Eksploatacja
      • Akcesoria
      • Filtry
      • Opony
    • Oleje i paliwa
      • Karty paliwowe
      • Paliwa alternatywne
    • Drogi
    • Przewoźnicy
    • Prawo
    • Bezpieczeństwo
    • Rynek
      • Analizy
      • Targi
      • Wydarzenia
    • Finanse
    • Serwis
    • Zdrowie
    • 4×4
  • Logistyka
  • Archiwum
  • Kontakt
  • Napisz do nas
  • e-Sklep
Idź do...
    Szukaj
    Home»Aktualności » Udany projekt pilotażowy EcoDuo z udziałem Schmitz Cargobull. A u nas wciąż o tym gadają!

    Udany projekt pilotażowy EcoDuo z udziałem Schmitz Cargobull. A u nas wciąż o tym gadają!

    10 października, 2025
    Aktualności, Naczepy

    Po roku intensywnych testów praktycznych między Wolfsburgiem, Lehrte i Barceloną, projekt pilotażowy EcoDuo w Niemczech został pomyślnie zakończony. EcoDuo, zestaw pojazdów składający się z dwóch standardowych naczep połączonych wózkiem i ciągniętych przez jeden ciągnik siodłowy, okazał się wydajny, bezpieczny i przyjazny dla klimatu w transporcie kombinowanym przed i po zakończeniu przewozu.

    Uczestnicy wydarzenia zamykającego projekt pilotażowy EcoDuo.
    Uczestnicy wydarzenia zamykającego projekt pilotażowy EcoDuo.

    Projekt został zainicjowany przez Niemieckie Stowarzyszenie Przemysłu Motoryzacyjnego (VDA) i realizowany we współpracy z Sesé, Kombiverkehr, Volkswagen Group Logistics, TÜV Rheinland i Schmitz Cargobull. – W porównaniu z poprzednimi koncepcjami długich ciężarówek, EcoDuo spełnia wszystkie normy bezpieczeństwa i idealnie nadaje się do transportu kombinowanego, ponieważ standardowe naczepy można załadować na pociągi bez żadnych komplikacji. EcoDuo jest dostępne już teraz, bez konieczności kosztownej inwestycji, i może natychmiast przyczynić się do redukcji emisji CO₂ w drogowym transporcie towarowym – mówi Andreas Schmitz, prezes Schmitz Cargobull AG.

    Koncentracja na wydajności i ochronie klimatu

    TÜV Rheinland zapewnił wsparcie naukowe dla pilotażowego projektu EcoDuo, a wyniki potwierdzają znaczny potencjał oszczędności i korzyści w zakresie wydajności. W porównaniu z wykorzystaniem dwóch ciągników siodłowych, każdy ze standardową naczepą, EcoDuo zmniejszył zużycie oleju napędowego i odpowiadający mu ślad węglowy o 27,6%.

    Transport drogowy towarów może być bardziej efektywny poprzez znaczne zmniejszenie liczby wykonywanych przejazdów przy zachowaniu tej samej wielkości transportu. Standardowe naczepy są w pełni kompatybilne z transportem kolejowym, co umożliwia bezproblemową integrację z istniejącymi procesami logistyki intermodalnej.

    Redukcja emisji CO2 i mniejsze obciążenie dróg na oś aktywnie przyczyniają się do ochrony klimatu i infrastruktury. Ponadto TÜV Rheinland stwierdza, że obciążenie dróg i mostów jest znaczne. – Schmitz Cargobull będzie nadal zabiegać o włączenie koncepcji EcoDuo do sieci dla długich ciężarówek w Niemczech i transportu transgranicznego w Europie. Apeluję do decydentów politycznych o utorowanie drogi do tego celu – dodaje Andreas Schmitz. – Musimy pilnie stworzyć warunki ramowe, które aktywnie będą promować przejście na przyjazny dla klimatu transport towarowy bez dodatkowych obciążeń. Tylko w ten sposób możemy wzmocnić konkurencyjność i innowacyjność Europy jako lokalizacji dla biznesu.

    Koncepcja techniczna i zastosowanie

    EcoDuo składa się z dwóch standardowych, trzyosiowych naczep połączonych nieskrętnym wózkiem. Jest kompatybilny z dowolnym ciągnikiem siodłowym i transportem kolejowym.

    Długość całkowita takiego zestawu wynosi 31,7 metra, a dopuszczalna masa całkowita różni się w zależności od kraju (44 tony w niemieckim projekcie pilotażowym, do 72 ton w Hiszpanii i do 76 ton w krajach skandynawskich). Ciężar rozkłada się jednak na dziesięć osi, co zmniejsza obciążenie drogi.

    Od 2018 roku koncepcja EcoDuo była testowana i rozwijana w różnych krajach europejskich. Po udanych projektach pilotażowych w Finlandii, Szwecji, Hiszpanii i Niemczech, koncepcja otrzymała szereg wyróżnień, w tym nagrodę Green Truck Innovation Award 2019, Europejską Nagrodę Transportową za Zrównoważony Rozwój 2020 oraz nagrodę „Przyszłość Logistyki” na targach IAA Transportation 2024.

    Od 1 grudnia 2023 roku EcoDuo został dopuszczony do ruchu w Szwecji z DMC do 74 ton. W Hiszpanii koncepcja został zatwierdzon w 2024 roku z DMC 72 ton. Pod koniec września 2025 roku roczny projekt pilotażowy w Niemczech, monitorowany naukowo przez TÜV Rheinland, został pomyślnie zakończony i czeka na decyzje władz.

    (s), fot. VDA

    banner cil ekiosk 2yH5BAEKAAEALAAAAAABAAEAAAICTAEAOw==
    • Zabrakło czasu na zabezpieczenie ładunku! „Ciężkie” potrafi się samo przesunąć!

      Zabrakło czasu na zabezpieczenie ładunku! „Ciężkie” potrafi się samo przesunąć!

      Inspektorzy ITD z Leszna prowadzili kontrole na drodze krajowej numer 32, w miejscowości Granowo, skierowane między […]

      Czytaj więcej… Zabrakło czasu na zabezpieczenie ładunku! „Ciężkie” potrafi się samo przesunąć!Kontynuuj

    • Transport wraca na drogi krajowe? Jak skutecznie kalkulować koszty opłat drogowych

      Transport wraca na drogi krajowe? Jak skutecznie kalkulować koszty opłat drogowych

      Koszty opłat drogowych w transporcie w przeliczeniu na kilometr zaczynają być porównywalne, a niekiedy nawet i […]

      Czytaj więcej… Transport wraca na drogi krajowe? Jak skutecznie kalkulować koszty opłat drogowychKontynuuj

    • Litewski zestaw z popękaną szybą i naczepą bez przeglądu!

      Litewski zestaw z popękaną szybą i naczepą bez przeglądu!

      Samochód ciężarowy miał pękniętą przednią szybę, a naczepa nie miała ważnego okresowego badania technicznego. Litewski zestaw […]

      Czytaj więcej… Litewski zestaw z popękaną szybą i naczepą bez przeglądu!Kontynuuj

    Tagi : projekt pilotażowy EcoDuo, Schmitz Cargobull
    Udostępnij :
    • Facebook
    • Twitter
    • Google+
    • Pinterest
    • Email

    Zostaw odpowiedź

    Captcha Kliknij na obraz aby zaktualizować captcha .
    Kliknij tutaj, aby anulować odpowiadanie.

    Aktualne wydanie

    Ciężarówki i Logistyka – sierpień-wrzesień 2025

    Partnerzy

    Na skróty

    Redakcja
    Napisz do nas
    Reklama
    Polityka prywatności
    Regulamin
    Mapa strony

    Ceny paliw

    Pb98
    6,49
    Pb95
    5,71
    ON
    5,69
    LPG
    2,79
    CNG
    3,40

    KURSY WALUT

    EUR/PLN
    4,26
    USD/PLN
    3,67
    CHF/PLN
    4,53
    GPB/PLN
    4,99
    NOK/PLN
    0,36
    © 2020 copyright ESER MEDIA, wszelkie prawa zastrzeżone
    Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.