Zabrakło czasu na zabezpieczenie ładunku! „Ciężkie” potrafi się samo przesunąć!
Inspektorzy ITD z Leszna prowadzili kontrole na drodze krajowej numer 32, w miejscowości Granowo, skierowane między […]

Projekt został zainicjowany przez Niemieckie Stowarzyszenie Przemysłu Motoryzacyjnego (VDA) i realizowany we współpracy z Sesé, Kombiverkehr, Volkswagen Group Logistics, TÜV Rheinland i Schmitz Cargobull. – W porównaniu z poprzednimi koncepcjami długich ciężarówek, EcoDuo spełnia wszystkie normy bezpieczeństwa i idealnie nadaje się do transportu kombinowanego, ponieważ standardowe naczepy można załadować na pociągi bez żadnych komplikacji. EcoDuo jest dostępne już teraz, bez konieczności kosztownej inwestycji, i może natychmiast przyczynić się do redukcji emisji CO₂ w drogowym transporcie towarowym – mówi Andreas Schmitz, prezes Schmitz Cargobull AG.
TÜV Rheinland zapewnił wsparcie naukowe dla pilotażowego projektu EcoDuo, a wyniki potwierdzają znaczny potencjał oszczędności i korzyści w zakresie wydajności. W porównaniu z wykorzystaniem dwóch ciągników siodłowych, każdy ze standardową naczepą, EcoDuo zmniejszył zużycie oleju napędowego i odpowiadający mu ślad węglowy o 27,6%.
Transport drogowy towarów może być bardziej efektywny poprzez znaczne zmniejszenie liczby wykonywanych przejazdów przy zachowaniu tej samej wielkości transportu. Standardowe naczepy są w pełni kompatybilne z transportem kolejowym, co umożliwia bezproblemową integrację z istniejącymi procesami logistyki intermodalnej.
Redukcja emisji CO2 i mniejsze obciążenie dróg na oś aktywnie przyczyniają się do ochrony klimatu i infrastruktury. Ponadto TÜV Rheinland stwierdza, że obciążenie dróg i mostów jest znaczne. – Schmitz Cargobull będzie nadal zabiegać o włączenie koncepcji EcoDuo do sieci dla długich ciężarówek w Niemczech i transportu transgranicznego w Europie. Apeluję do decydentów politycznych o utorowanie drogi do tego celu – dodaje Andreas Schmitz. – Musimy pilnie stworzyć warunki ramowe, które aktywnie będą promować przejście na przyjazny dla klimatu transport towarowy bez dodatkowych obciążeń. Tylko w ten sposób możemy wzmocnić konkurencyjność i innowacyjność Europy jako lokalizacji dla biznesu.
EcoDuo składa się z dwóch standardowych, trzyosiowych naczep połączonych nieskrętnym wózkiem. Jest kompatybilny z dowolnym ciągnikiem siodłowym i transportem kolejowym.
Długość całkowita takiego zestawu wynosi 31,7 metra, a dopuszczalna masa całkowita różni się w zależności od kraju (44 tony w niemieckim projekcie pilotażowym, do 72 ton w Hiszpanii i do 76 ton w krajach skandynawskich). Ciężar rozkłada się jednak na dziesięć osi, co zmniejsza obciążenie drogi.
Od 2018 roku koncepcja EcoDuo była testowana i rozwijana w różnych krajach europejskich. Po udanych projektach pilotażowych w Finlandii, Szwecji, Hiszpanii i Niemczech, koncepcja otrzymała szereg wyróżnień, w tym nagrodę Green Truck Innovation Award 2019, Europejską Nagrodę Transportową za Zrównoważony Rozwój 2020 oraz nagrodę „Przyszłość Logistyki” na targach IAA Transportation 2024.
Od 1 grudnia 2023 roku EcoDuo został dopuszczony do ruchu w Szwecji z DMC do 74 ton. W Hiszpanii koncepcja został zatwierdzon w 2024 roku z DMC 72 ton. Pod koniec września 2025 roku roczny projekt pilotażowy w Niemczech, monitorowany naukowo przez TÜV Rheinland, został pomyślnie zakończony i czeka na decyzje władz.
(s), fot. VDA
Inspektorzy ITD z Leszna prowadzili kontrole na drodze krajowej numer 32, w miejscowości Granowo, skierowane między […]
Koszty opłat drogowych w transporcie w przeliczeniu na kilometr zaczynają być porównywalne, a niekiedy nawet i […]
Samochód ciężarowy miał pękniętą przednią szybę, a naczepa nie miała ważnego okresowego badania technicznego. Litewski zestaw […]











