Truckers Life: Bez toalet, bez prysznica, bez szacunku dla kierowców…
Złe warunki pracy w miejscach załadunku i rozładunku to problem, który kierowcy zawodowi podnoszą od wielu lat. Niestety, problem wciąż jest nierozwiązany. Fundacja Truckers Life opracowała pierwszy Raport nt. warunków sanitarnych i parkingowych w bazach logistycznych w Polsce i Europie.

Tematem poprawy warunków pracy kierowców zajęła się Fundacja Truckers Life, która od 10 lat wspiera tę grupę zawodową. Fundacja zaprosiła do współpracy kierowców ciężarówek, prosząc ich o wypełnienie ankiety i ocenę miejsc rozładunku i załadunku pod kątem dostępnej infrastruktury i jakości obsługi. Na podstawie zebranych ankiet i przy współpracy z partnerami – UTA Sp. z o.o. oraz Transport i Logistyka Polska – powstał pierwszy tego typu raport pt. „Diagnoza warunków sanitarnych i parkingowych w bazach logistycznych w Polsce i w Europie”.
Wnioski płynące z tej ankiety nie są optymistyczne. Ponad połowa ankietowanych kierowców wskazała na brak dostępu do sanitariatów, a w szczególności do toalety. Podobnie oceniony został poziom dostępności miejsc parkingowych w tych miejscach, w których na ogół nie ma parkingu, bądź liczba miejsc parkingowych jest zbyt mała i niewystarczająca w porównaniu do potrzeb.
Jeżeli chodzi o jakość obsługi, również 50% respondentów oceniło ten wskaźnik na poziomie „złym” lub „bardzo złym”. Kierowcy skarżyli się przede wszystkim na zbyt długi czas oczekiwania na załadunek/rozładunek, ale również, co istotne, na złą komunikację z obsługą, wymieniając jako normę w tych miejscach: brak szacunku wobec kierowców, arogancję, niekompetencję oraz zmuszanie kierowców do wykonywania dodatkowych czynności, które nie należą do zakresu ich pracy, jak np. samodzielny rozładunek/załadunek.
Jakie problemy kierowcy uważają za najbardziej uciążliwe w miejscach załadunku i rozładunku?
- 56,3% kierowców źle ocenia czas obsługi, zwracając uwagę na długi czas oczekiwania na wjazd, awizację, załadunek, dokumenty oraz nieprzestrzeganie wyznaczonych godzin i kolejki;
- 41,9% kierowców ocenia jakość obsługi jako nieprofesjonalną, wskazując brak odpowiedniej komunikacji, np. o przyczynach opóźnień, brak znajomości języka, niemiłe i aroganckie zachowanie, opieszałość personelu;
- w niemal co drugiej lokalizacji brakuje sanitariatów, 52,5% kierowców wskazało, iż w miejscach tych brakuje dostępu do prysznica, a 41,3% do toalety;
- 48,5% kierowców zwraca uwagę na brak lub niewystarczającą liczbę miejsc parkingowych.
Ankieta i raport, który powstał na jej bazie potwierdzają niestety jednoznacznie, że kierowcy nie mają powodu, by czuć się w swojej pracy dobrze i odczuwać satysfakcję z wykonywania tego zawodu. Kierowcy sami przyznają, że w miejscach załadunku/rozładunku brakuje elementarnych rzeczy, takich jak toaleta, nie ma możliwości bezpiecznego zaparkowania auta, czy szacunku względem drugiego człowieka, a inne, bardziej komfortowe udogodnienia dla kierowców pozostają tylko w sferze ich marzeń.
Czy jest szansa, aby to zmienić?
Truckers Life jako Fundacja działająca dla kierowców zawodowych czuje się w obowiązku zadać głośne pytanie: Dlaczego tak jest i czy tak musi być? Czy takie warunki przystoją branży logistycznej, jednej z najprężniej rozwijającej się branży, branży, która przeżywa ogromny postęp technologiczny, a jednocześnie boryka się z ogromnym i stale pogłębiającym się problemem braku kierowców? Potrzebne są natychmiastowe zmiany zarówno na polu legislacyjnym, jak i biznesowym. Chcemy wspierać te zmiany i mobilizować branżę logistyczną do poprawy warunków pracy kierowców.
W raporcie Fundacja wskazała konkretne obszary, które należy poprawić, pokazała też przykłady dobrych praktyk. Zmianę w podejściu do potrzeb kierowców możemy już zauważyć, czego przykładem jest park logistyczny MDC² w Gliwicach, z którym współpracuje. Już na etapie planowania inwestycji przewidziano tam miejsce służące do odpoczynku i rekreacji dla kierowców. Cieszy się, że MDC² rozumie potrzeby związane z pracą kierowcy samochodu ciężarowego, pracownika narażonego na obciążenia fizyczne i psychiczne i wraz z siłownią, udostępni kierowcom także strefę relaksu i sportu „Rest&Move”.
Fundacja chce być głosem kierowców w procesie tych zmian. Zamierza współdziałać zarówno z przedstawicielami biznesu w branży logistycznej, jak i innymi organizacjami, aby precyzyjnie wskazać te obszary, które wymagają pilnej poprawy. – Z drugiej strony jej zadaniem jest działanie w obszarze uświadomienia społeczeństwa, ale też osób związanych z branżą o istocie zawodu kierowcy, że kierowca to człowiek, który wymaga szacunku i odpowiednich warunków pracy. I tu jest wielka praca do wykonania, systematyczna i wieloetapowa, żeby tę świadomość w społeczeństwie poprawić – mówi Dagmara Trusewicz, prezes Fundacji Truckers Life.
Raport do pobrania na: https://herotrucker.eu/warunki-pracy-kierowcow/
Report. What problems do trukers consider as the most annoying in loading and unloading places?
(s), fot. GDDKiA