Ciężarówki i Logistyka Ciężarówki i Logistyka
  • E-wydanie
  • Newsletter
  • Strona Główna
  • Aktualności
    • Samochody ciężarowe
      • Jazda próbna
      • Prezentacje
      • Producenci
      • Technika
    • Samochody dostawcze
      • VAN
      • Minivan
    • Naczepy
      • Ponad normatyw
    • Autobusy
      • Autobusy elektryczne
      • Autobusy wodorowe
    • Elektromobilność
      • Elektryczne ciężarówki
      • Elektryczne samochody dostawcze
    • Eksploatacja
      • Akcesoria
      • Filtry
      • Opony
    • Oleje i paliwa
      • Karty paliwowe
      • Paliwa alternatywne
    • Drogi
    • Przewoźnicy
    • Prawo
    • Bezpieczeństwo
    • Rynek
      • Analizy
      • Targi
      • Wydarzenia
    • Finanse
    • Serwis
    • Zdrowie
    • 4×4
  • Logistyka
  • Archiwum
  • Kontakt
  • Napisz do nas
Idź do...
    Szukaj
    Home»Aktualności » Truckers Life: Bez toalet, bez prysznica, bez szacunku dla kierowców…

    Truckers Life: Bez toalet, bez prysznica, bez szacunku dla kierowców…

    6 lutego, 2023
    Aktualności, Przewoźnicy, Zdrowie

    Złe warunki pracy w miejscach załadunku i rozładunku to problem, który kierowcy zawodowi podnoszą od wielu lat. Niestety, problem wciąż jest nierozwiązany. Fundacja Truckers Life opracowała pierwszy Raport nt. warunków sanitarnych i parkingowych w bazach logistycznych w Polsce i Europie.

    Truckers Life: Bez toalet, bez prysznica, bez szacunku dla kierowców

    Tematem poprawy warunków pracy kierowców zajęła się Fundacja Truckers Life, która od 10 lat wspiera tę grupę zawodową. Fundacja zaprosiła do współpracy kierowców ciężarówek, prosząc ich o wypełnienie ankiety i  ocenę miejsc rozładunku i załadunku pod kątem dostępnej infrastruktury i jakości obsługi. Na podstawie zebranych ankiet i przy współpracy z partnerami – UTA Sp. z o.o. oraz Transport i Logistyka Polska – powstał pierwszy tego typu raport pt. „Diagnoza warunków sanitarnych i parkingowych w bazach logistycznych w Polsce i w Europie”.

    Wnioski płynące z tej ankiety nie są optymistyczne. Ponad połowa ankietowanych kierowców wskazała na brak dostępu do sanitariatów, a w szczególności do toalety. Podobnie oceniony został poziom dostępności miejsc parkingowych w tych miejscach, w których na ogół nie ma parkingu, bądź liczba miejsc parkingowych jest zbyt mała i niewystarczająca w porównaniu do potrzeb.

    Jeżeli chodzi o jakość obsługi, również 50% respondentów oceniło ten wskaźnik na poziomie „złym” lub „bardzo złym”. Kierowcy skarżyli się przede wszystkim na zbyt długi czas oczekiwania na załadunek/rozładunek, ale również, co istotne, na złą komunikację z obsługą, wymieniając jako normę w tych miejscach: brak szacunku wobec kierowców, arogancję, niekompetencję oraz zmuszanie kierowców do wykonywania dodatkowych czynności, które nie należą do zakresu ich pracy, jak np. samodzielny rozładunek/załadunek.

    Jakie problemy kierowcy uważają za najbardziej uciążliwe w miejscach załadunku i rozładunku?

    • 56,3% kierowców źle ocenia czas obsługi, zwracając uwagę na długi czas oczekiwania na wjazd, awizację, załadunek, dokumenty oraz nieprzestrzeganie wyznaczonych godzin i kolejki;
    • 41,9% kierowców ocenia jakość obsługi jako nieprofesjonalną, wskazując brak odpowiedniej komunikacji, np. o przyczynach opóźnień, brak znajomości języka, niemiłe i aroganckie zachowanie, opieszałość personelu;
    • w niemal co drugiej lokalizacji brakuje sanitariatów, 52,5% kierowców wskazało, iż w miejscach tych brakuje dostępu do prysznica, a 41,3% do toalety;
    • 48,5% kierowców zwraca uwagę na brak lub niewystarczającą liczbę miejsc parkingowych.

    Ankieta i raport, który powstał na jej bazie potwierdzają niestety jednoznacznie, że kierowcy nie mają powodu, by czuć się w swojej pracy dobrze i odczuwać satysfakcję z wykonywania tego zawodu. Kierowcy sami przyznają, że w miejscach załadunku/rozładunku brakuje elementarnych rzeczy, takich jak toaleta, nie ma możliwości bezpiecznego zaparkowania auta, czy szacunku względem drugiego człowieka, a inne, bardziej komfortowe udogodnienia dla kierowców pozostają tylko w sferze ich marzeń.

    Czy jest szansa, aby to zmienić?

    Truckers Life jako Fundacja działająca dla kierowców zawodowych czuje się w obowiązku zadać głośne pytanie: Dlaczego tak jest i czy tak musi być? Czy takie warunki przystoją branży logistycznej, jednej z najprężniej rozwijającej się branży, branży, która przeżywa ogromny postęp technologiczny, a jednocześnie boryka się z ogromnym i stale pogłębiającym się problemem braku kierowców? Potrzebne są natychmiastowe zmiany zarówno na polu legislacyjnym, jak i biznesowym. Chcemy wspierać te zmiany i mobilizować branżę logistyczną do poprawy warunków pracy kierowców.

    W raporcie Fundacja wskazała konkretne obszary, które należy poprawić, pokazała też przykłady dobrych praktyk. Zmianę w podejściu do potrzeb kierowców możemy już zauważyć, czego przykładem jest park logistyczny MDC² w Gliwicach, z którym współpracuje. Już na etapie planowania inwestycji przewidziano tam miejsce służące do odpoczynku i rekreacji dla kierowców. Cieszy się, że MDC² rozumie potrzeby związane z pracą kierowcy samochodu ciężarowego, pracownika narażonego na obciążenia fizyczne i psychiczne i wraz z siłownią, udostępni kierowcom także strefę relaksu i sportu „Rest&Move”.

    Fundacja chce być głosem kierowców w procesie tych zmian. Zamierza współdziałać zarówno z przedstawicielami biznesu w branży logistycznej, jak i innymi organizacjami, aby precyzyjnie wskazać te obszary, które wymagają pilnej poprawy. – Z drugiej strony jej zadaniem jest działanie w obszarze uświadomienia społeczeństwa, ale też osób związanych z branżą o istocie zawodu kierowcy, że kierowca to człowiek, który wymaga szacunku i odpowiednich warunków pracy. I tu jest wielka praca do wykonania, systematyczna i wieloetapowa, żeby tę świadomość w społeczeństwie poprawić – mówi Dagmara Trusewicz, prezes Fundacji Truckers Life.

    Raport do pobrania na: https://herotrucker.eu/warunki-pracy-kierowcow/

    https://herotrucker.eu/en/report-what-problems-do-trukers-consider-as-the-most-annoying-in-loading-and-unloading-places/

    (s), fot. GDDKiA

    Tagi : warunki pracy
    Udostępnij :
    • Facebook
    • Twitter
    • Google+

    Zostaw odpowiedź

    Captcha Kliknij na obraz aby zaktualizować captcha .
    Kliknij tutaj, aby anulować odpowiadanie.

    Aktualne wydanie

    Ciężarówki i Logistyka – Marzec 202

    Na skróty

    Redakcja
    Napisz do nas
    Reklama
    Polityka prywatności
    Regulamin
    Mapa strony

    Ceny paliw

    Pb98
    7,08
    Pb95
    6,22
    ON
    7,14
    LPG
    3,07
    CNG
    3,40

    KURSY WALUT

    EUR/PLN
    477
    USD/PLN
    4,83
    CHF/PLN
    4,96
    GPB/PLN
    5,47
    NOK/PLN
    0,47
    © 2020 copyright ESER MEDIA, wszelkie prawa zastrzeżone