Ciężarówki i Logistyka Ciężarówki i Logistyka
  • E-wydanie
  • Newsletter
  • Strona Główna
  • Aktualności
    • Samochody ciężarowe
      • Jazda próbna
      • Prezentacje
      • Producenci
      • Technika
    • Samochody dostawcze
      • VAN
      • Minivan
    • Naczepy
      • Ponad normatyw
    • Autobusy
      • Autobusy elektryczne
      • Autobusy wodorowe
    • Elektromobilność
      • Elektryczne ciężarówki
      • Elektryczne samochody dostawcze
    • Eksploatacja
      • Akcesoria
      • Filtry
      • Opony
    • Oleje i paliwa
      • Karty paliwowe
      • Paliwa alternatywne
    • Drogi
    • Przewoźnicy
    • Prawo
    • Bezpieczeństwo
    • Rynek
      • Analizy
      • Targi
      • Wydarzenia
    • Finanse
    • Serwis
    • Zdrowie
    • 4×4
  • Logistyka
  • Archiwum
  • Kontakt
  • Napisz do nas
Idź do...
    Szukaj
    Home»Aktualności » TEXTAR: Rekordowi kierowcy znów razem na 50 rocznicy Rekordów Polskiego Fiata

    TEXTAR: Rekordowi kierowcy znów razem na 50 rocznicy Rekordów Polskiego Fiata

    29 czerwca, 2023
    Aktualności, Eksploatacja

    Blisko sto Polskich Fiatów 125p w różnych wersjach, spotkanie pasjonatów motoryzacji i odsłonięcie wyjątkowego pomnika. Tak można podsumować obchody 50. rocznicy Rekordów Polskiego Fiata, jakie w połowie czerwca odbyły się we Wrocławiu i okolicach. Głównym partnerem wydarzenia była marka Textar.

    TEXTAR: Rekordowi kierowcy znów razem na 50 rocznicy Rekordów Polskiego Fiata

    Grupa znakomitych polskich kierowców rajdowych dokonała w 1973 roku czegoś niebywałego. Na podwrocławskim odcinku betonowej autostrady ustanowiła Polskim Fiatem 125p trzy światowe rekordy średniej prędkości na dystansie 25 tysięcy kilometrów, 25 tysięcy mil i 50 tysięcy kilometrów.

    50 lat po tym wydarzeniu bohaterowie rekordowego wyzwania i miłośnicy Polskiego Fiata 125p spotkali się, by świętować i wspominać tamten sukces. – Dla nas to również niesamowity jubileusz i powód do dumy. Przecież marka Textar uczestniczyła w udanej próbie bicia rekordu, dostarczając fabrycznej ekipie FSO klocki hamulcowe. Od uczestników wyzwania wiemy, że ich zastosowanie w rekordowym Fiacie mocno przyczyniło się do uzyskania rekordowych wyników. Dlatego nie mogło zabraknąć nas podczas tych obchodów – mówi Joanna Krężelok, Dyrektor polskiego oddziału firmy TMD Friction, która jest właścicielem marki Textar.

    Dwa dni świętowania

    Dwudniowe wydarzenie przyciągnęło miłośników klasycznej motoryzacji i właścicieli Fiatów 125p z całej Europy. Na zlocie pojawiły się auta ze Słowacji, Niemiec, Węgier, Luksemburga i oczywiście całej Polski – m.in. Szczecina, Malborka, Lublina, Warszawy czy Krosna. Co warte podkreślenia, wszystkie samochody przyjechały na jubileusz i wróciły z niego na kołach.

    W bazie zlotu w Kątach Wrocławskich obejrzeć można było dziesiątki „Dużych Fiatów” w różnych wersjach: rajdowych, kombi, pickup czy unikaty, takie jak przedłużana limuzyna, która w przeszłości woziła najważniejszych pasażerów na warszawskim lotnisku Okęcie. W Polsce istniały tylko trzy takie odmiany Fiata 125p!

    Niedzielna część jubileuszu odbyła się na terenie Politechniki Wrocławskiej, gdzie zjawili się uczestnicy rekordowej próby – Sobiesław Zasada, Robert Mucha, Andrzej Jaroszewicz i Andrzej Aromiński.
    Niedzielna część jubileuszu odbyła się na terenie Politechniki Wrocławskiej, gdzie zjawili się uczestnicy rekordowej próby – Sobiesław Zasada, Robert Mucha, Andrzej Jaroszewicz i Andrzej Aromiński.

    W sobotę zarejestrowani uczestnicy imprezy wzięli udział w historycznym rajdzie. Trasa o długości 95 km prowadziła z Kątów Wrocławskich do Topacza, a jej fragment pokrywał się z odcinkiem autostrady A4, na której bito rekord w 1973 roku. Oprócz wyzwań nawigacyjnych, organizatorzy przygotowali dodatkowe próby i zadania. Jedno z nich polegało na oszacowaniu wagi zestawu hamulców Textar do Polskiego Fiata 125p.

    Sobiesław Zasada i inni rekordowi kierowcy Fiata 125p

    Niedzielna część jubileuszu odbyła się na terenie Politechniki Wrocławskiej, gdzie zjawili się uczestnicy rekordowej próby – Sobiesław Zasada, Robert Mucha, Andrzej Jaroszewicz i Andrzej Aromiński. Podczas spotkania z publicznością wypełniającą Strefę Kultury Studenckiej Politechniki Wrocławskiej kierowcy wspominali trwającą 361 godzin jazdę i kulisy całego przedsięwzięcia. – Sobiesław Zasada, inicjator całej akcji i kapitan zespołu zakazał nam rywalizacji ze sobą. Powiedział, że kto będzie się popisywał i ścigał, wyleci z ekipy. No więc się posłuchaliśmy, nikt nie chciał wykluczyć się z tej akcji. Przebieg próby transmitowały telewizja i radio, nadano temu wydarzeniu duży rozgłos. Co by nie mówić o tamtych czasach, próba bicia rekordu prowadzona była pod nadzorem bezstronnych, zagranicznych przedstawicieli FIA, Międzynarodowej Federacji Samochodowej. Sędziowie mierzyli czasy, cały czas obserwowali samochód. Tu chodziło o sportowe i techniczne osiągnięcie, powód do dumy, że daliśmy radę. Przełożyło się też na sprzedaż samochodu Fiat 125p na zagranicznych rynkach, w Finlandii, Francji czy USA – mówił Robert Mucha.

    Dwudniowe wydarzenie przyciągnęło miłośników klasycznej motoryzacji i właścicieli Fiatów 125p z całej Europy.
    Dwudniowe wydarzenie przyciągnęło miłośników klasycznej motoryzacji i właścicieli Fiatów 125p z całej Europy.

    Przygotowania trwały pół roku. – Ważna była taktyka. Trzeba było jeździć jak automaty, to znaczy bardzo elastycznie, szanować samochód, z dużym wyczuciem, mając na celu nie indywidualne popisy, a rekord świata – wyjaśniał Sobiesław Zasada.

    – Próbie towarzyszyły wielkie emocje, choć kiedy siadało się za kierownicą, stres mijał. Do dzisiaj wspominamy ten rekord z sentymentem. Było to trudne zadanie, wiele osób miało wątpliwości, czy się uda. Tymczasem my po ustanowieniu rekordu na 50 tysięcy km chcieliśmy jechać dalej, walczyć o rekord na 100 tysięcy km – przypominał Andrzej Jaroszewicz.

    Moc atrakcji i nagrody od Textar

    Panel dyskusyjny z kierowcami był jednak tylko jedną z wielu atrakcji przygotowanych przez organizatorów i partnerów jubileuszu. Innymi były wystąpienia ekspertów motoryzacyjnych, w tym Joanny Krężelok i Przemysława Przymuszały z Textar, pokaz filmu o udanej próbie bicia rekordu prędkości „Ballada o Fiacie i siedmiu wspaniałych” oraz wystawa o rekordzie z 1973 roku i zaangażowaniu marki Textar w sporty motorowe.

    Odbyło się także wręczenie nagród dla najlepszych załóg sobotniego rajdu oraz odsłonięcie rzeźby z rekordowym Fiatem 125p i najnowszą wrocławską figurką krasnala.
    Odbyło się także wręczenie nagród dla najlepszych załóg sobotniego rajdu oraz odsłonięcie rzeźby z rekordowym Fiatem 125p i najnowszą wrocławską figurką krasnala.

    Na zewnątrz, oprócz samochodów ze zlotu, na gości czekali Grzegorz Duda i jego wyjątkowy Fiat 125p Coupe. Wśród zabytkowych aut można było spotkać popularnego youtubera Jana Garbacza. Odwiedzający imprezę chętnie grali w grę terenową Textar, w której do zdobycia były wyjątkowe gadżety Textar przygotowane specjalnie z okazji jubileuszu. Odbyło się także wręczenie nagród dla najlepszych załóg sobotniego rajdu oraz odsłonięcie rzeźby z rekordowym Fiatem 125p i najnowszą wrocławską figurką krasnala. – Na takie spotkania zawsze warto przyjechać, ale to było wyjątkowe. Zazwyczaj na zlotach starszych samochodów, w których uczestniczę, Fiatów 125p jest mało. Zgromadzenie tylu w jednym miejscu z okazji rekordu to świetna sprawa. Fajnie jest pooglądać inna auta, porozmawiać z ich właścicielami o historii czy renowacji, a przy okazji podpatrzyć jakieś ciekawe rozwiązania. Poza tym wrócę z cenną pamiątką – ocenił imprezę Jarosław Staniszewski, który na jubileusz przyjechał aż z południowo-zachodnich Niemiec, pokonując ponad 800 km, a na miejscu zdobył na jubileuszowej koszulce od Textar autografy Sobiesława Zasady, Roberta Muchy, Andrzeja Jaroszewicza i Andrzeja Aromińskiego.

    – Textar nie zawiódł podczas próby rekordu 50 lat temu i teraz również sprawdził się jako główny partner obchodów jubileuszu. Dla nas to bardzo ważne wydarzenie podkreślające długotrwałą obecność Textar na polskim rynku i umacniające dobre skojarzenia z naszą najważniejszą marką. Jesteśmy pod wrażeniem liczby uczestników rocznicowej imprezy, a także ich zaangażowania i pasji. Dziękujemy za zainteresowanie naszymi produktami, wspólną zabawę, interesujące rozmowy i płynące z nich pozytywne emocje. Te dwa wyjątkowe dni utwierdziły nas w przekonaniu, że warto dbać o historię marki – podsumowała jubileusz Joanna Krężelok z Textar.

    (s), fot. Textar

    ITD gotowe na wyzwania. Nowoczesne furgony i Mobilne Jednostki Diagnostyczne

    ITD gotowe na wyzwania. Nowoczesne furgony i Mobilne Jednostki Diagnostyczne

    Inspekcja Transportu Drogowego (ITD) ogłosiła zakończenie jednego z największych projektów w swojej historii. 74 nowoczesne furgony, […]

    Czytaj więcej… ITD gotowe na wyzwania. Nowoczesne furgony i Mobilne Jednostki DiagnostyczneContinue

    Apollo Tyres: EnduRace RA 2 – nowa generacja opon ciężarowych - większa wydajność i trwałość

    Apollo Tyres: EnduRace RA 2 – nowa generacja opon ciężarowych – większa wydajność i trwałość

    Apollo Tyres wprowadziło na rynek drugą generację opony ciężarowej EnduRace RA 2 do transportu regionalnego. Nowy […]

    Czytaj więcej… Apollo Tyres: EnduRace RA 2 – nowa generacja opon ciężarowych – większa wydajność i trwałośćContinue

    Logistyka: Sofidel Polska otworzył wysoce zautomatyzowany magazyn w Ciechnowie

    Logistyka: Sofidel Polska otworzył wysoce zautomatyzowany magazyn w Ciechnowie

    Sofidel, jedna z wiodących na świecie grup w przemyśle papierniczym, zajmująca się produkcją papieru higienicznego do […]

    Czytaj więcej… Logistyka: Sofidel Polska otworzył wysoce zautomatyzowany magazyn w CiechnowieContinue

    Tagi : klocki hamulcowe, zlot
    Udostępnij :
    • Facebook
    • Twitter
    • Google+
    • Pinterest
    • Email

    Zostaw odpowiedź

    Captcha Kliknij na obraz aby zaktualizować captcha .
    Kliknij tutaj, aby anulować odpowiadanie.

    Aktualne wydanie

    Ciężarówki i Logistyka – wrzesień 2023

    Na skróty

    Redakcja
    Napisz do nas
    Reklama
    Polityka prywatności
    Regulamin
    Mapa strony

    Ceny paliw

    Pb98
    6,94
    Pb95
    6,61
    ON
    6,35
    LPG
    2,97
    CNG
    3,40

    KURSY WALUT

    EUR/PLN
    4,58
    USD/PLN
    4,15
    CHF/PLN
    4,67
    GPB/PLN
    5,21
    NOK/PLN
    0,38
    © 2020 copyright ESER MEDIA, wszelkie prawa zastrzeżone