Wypadek busa na A2 w Niemczech. Dwie ofiary śmiertelne to Polacy
Do tragicznego wypadku doszło w piątek, 7 lutego, około godziny 4 nad ranem na autostradzie A2 […]
Dwa przedseryjne prototypy nowego, elektrycznego flagowca Mercedes-Benz Trucks – eActrosa 600 – 11 czerwca wyruszyły z Frankfurtu nad Menem na największą jazdę testową w historii firmy. Elektryczne ciężarówki o masie całkowitej zestawu ciężarowego 40 t mają pokonać testowo trasę wiodącą przez ponad 20 krajów i liczącą ponad 13 tys. kilometrów.
Jednym z kolejnych ważnych etapów tej podróży będzie hiszpańska Tarifa – najbardziej południowy punkt kontynentu europejskiego. W Norwegii przejechano najdłuższy jak dotąd odcinek trasy na jednym ładowaniu akumulatorów, głównie po wiejskich drogach o trudnej topografii. Liczył on 480 kilometrów, a ciężarówkom pozostało jeszcze 30 kilometrów zasięgu. Oba prototypy eActrosa 600 niezawodnie pokonywały kolejne kilometry nawet przy silnym wietrze i przy deszczowej pogodzie.
Celem Mercedes-Benz Trucks w ramach przejazdu „eActros 600 European Testing Tour 2024” jest zdobycie szerokich doświadczeń w zakresie zużycia energii na różnorodnych trasach, w rozmaitych warunkach topograficznych i strefach klimatycznych. Następnie producent chce podzielić się tą wiedzą z zainteresowanymi klientami.
Duża pojemność akumulatora, przekraczająca 600 kilowatogodzin, wraz z nową, niezwykle ekonomiczną, zaprojektowaną we własnym zakresie elektryczną osią napędową zapewnia eActrosowi 600 zasięg 500 kilometrów bez konieczności doładowywania akumulatorów. Na trasie przejazdu akumulatory mają być ładowane wyłącznie z publicznie dostępnych stacji ładowania.
Dotychczasowa trasa wiodła przez Niemcy, Danię, Szwecję, Norwegię, Finlandię, Estonię, Łotwę, Litwę i Polskę. Kolejnymi krajami będą m.in. Czechy, Austria, Słowacja, Węgry, Chorwacja, Słowenia, Włochy, Monako, Francja, Hiszpania, Portugalia, Belgia, Holandia i Luksemburg.
Około 60 procent dalekodystansowych przejazdów wykonywanych przez europejskich klientów Mercedes-Benz Trucks nie przekracza 500 kilometrów, a więc w tych przypadkach wystarczająca jest infrastruktura ładowania we własnych bazach operacyjnych oraz w miejscach załadunku i rozładunku.
We wszystkich innych zastosowaniach niezbędnym warunkiem uzyskania pełnej operacyjności elektrycznych samochodów ciężarowych w paneuropejskim transporcie dalekobieżnym jest stały rozwój dostępnej publicznie infrastruktury ładowania. W przypadku eActrosa 600, oprócz ładowania CCS z mocą do 400 kW, z czasem możliwe będzie tzw. ładowanie megawatowe (MCS).
W kwietniu w ośrodku rozwojowo-testowym firmy w Wörth am Rhein konstruktorzy Mercedes-Benz Trucks po raz pierwszy z powodzeniem naładowali prototyp eActrosa 600 ze stacji ładowania o mocy jednego megawata. Klienci firmy mogą zamawiać właściwe wyposażenie wstępne do ładowania MCS. Z chwilą, gdy technologia MCS stanie się dostępna i zostanie ustandaryzowana przez producentów, możliwe będzie doposażenie w nią modeli eActros 600. Po podłączeniu do odpowiedniej stacji o mocy około jednego megawata ładowanie akumulatorów pojazdu z poziomu 20 do 80 procent trwa ok. 30 minut.
Wizualnym wyróżnikiem tej elektrycznej ciężarówki do transportu dalekobieżnego jest całkowicie nowa, purystyczna stylistyka, cechująca się wyrazistymi liniami i aerodynamicznym kształtem. Oczekuje się też, że ta e-ciężarówka wyznaczy nowe standardy pod względem dochodowości dla operatorów flot, dzięki czemu w ważnym segmencie transportu dalekobieżnego w dłuższej perspektywie zastąpi większość samochodów ciężarowych z silnikami wysokoprężnymi. Głównym założeniem koncepcji Mercedes-Benz Trucks w zakresie transportu dalekobieżnego realizowanego z wykorzystaniem pojazdów akumulatorowo-elektrycznych jest zaoferowanie klientom całościowego rozwiązania transportowego, obejmującego zarówno technikę motoryzacyjną, jak i doradztwo, infrastrukturę ładowania oraz usługi.
(CYPH), fot. Daimler Truck
Do tragicznego wypadku doszło w piątek, 7 lutego, około godziny 4 nad ranem na autostradzie A2 […]
Eksperci zgodnie przyznali, że ubiegły rok był trudny. Choć jego ostatnie miesiące przyniosły widoczną poprawę na […]
Rumuński dealer DAF TH Trucks otrzymał tytuł „International Dealer of the Year 2025” na międzynarodowym spotkaniu […]