Ciężarówki i Logistyka Ciężarówki i Logistyka
  • E-wydanie
  • Newsletter
  • Strona Główna
  • Aktualności
    • Samochody ciężarowe
      • Jazda próbna
      • Prezentacje
      • Producenci
      • Technika
    • Samochody dostawcze
      • VAN
      • Minivan
    • Naczepy
      • Ponad normatyw
    • Autobusy
      • Autobusy elektryczne
      • Autobusy wodorowe
    • Elektromobilność
      • Elektryczne ciężarówki
      • Elektryczne samochody dostawcze
    • Eksploatacja
      • Akcesoria
      • Filtry
      • Opony
    • Oleje i paliwa
      • Karty paliwowe
      • Paliwa alternatywne
    • Drogi
    • Przewoźnicy
    • Prawo
    • Bezpieczeństwo
    • Rynek
      • Analizy
      • Targi
      • Wydarzenia
    • Finanse
    • Serwis
    • Zdrowie
    • 4×4
  • Logistyka
  • Archiwum
  • Kontakt
  • Napisz do nas
Idź do...
    Szukaj
    Home»Aktualności » TECHNIKA: Drewno i sklejka w konstrukcji pojazdów

    TECHNIKA: Drewno i sklejka w konstrukcji pojazdów

    10 marca, 2023
    Aktualności, Samochody dostawcze

    Mogłoby się wydawać, że pomysł na stosowanie drewnianych konstrukcji w samochodach zniknął wraz z ostatnią Syrenką zaprojektowaną w zakładach FSO w latach 60. Tymczasem producenci najnowocześniejszych modeli pojazdów – przede wszystkim aut dostawczych i naczep – wciąż wykorzystują drewno i kompozyty drewnopochodne, aby pojazdy te były jak najbardziej uniwersalne i funkcjonalne.

    TECHNIKA: Drewno i sklejka w konstrukcji pojazdów

    Kompozyty drewnopochodne do dziś wykorzystywane są w produkcji najnowocześniejszych modeli pojazdów – zwłaszcza dostawczych i naczep stosowanych do przewozu różnorakich ładunków. Za ich pomocą zostaje obniżona masa własna pojazdu, tym samym zwiększając możliwości transportowe w przewożonej masie ładunków i ekonomii spedycji.

    Kompozyty drewnopochodne do dziś wykorzystywane są w produkcji najnowocześniejszych modeli pojazdów – zwłaszcza dostawczych i naczep stosowanych do przewozu różnorakich ładunków.
    Kompozyty drewnopochodne do dziś wykorzystywane są w produkcji najnowocześniejszych modeli pojazdów – zwłaszcza dostawczych i naczep stosowanych do przewozu różnorakich ładunków.

    Sklejka z racji swej wytrzymałości, nawet przy stosunkowo niewielkiej grubości, zapewnia odpowiednie parametry konstrukcji. – Technologia wytwarzania sklejki pozwala na nadawanie finalnemu produktowi różnorodnych właściwości fizycznych oraz mechanicznych. Tego typu cechy zależą od gatunku drewna, układów fornirów, rodzaju kleju oraz sposobu wykończenia powierzchni. Uzyskiwane w procesie produkcji specjalne właściwości fizyczne i mechaniczne kompozytów drewnopochodnych pozwalają nie tylko na zwiększenie bezpieczeństwa, ale też na nieograniczone możliwości aranżacji pojazdu, którym podróżujemy – mówi Grzegorz Skarżyński, ekspert JAF Polska.

    • Na podłogi przestrzeni ładunkowej, gdzie wymagany jest zwiększony współczynnik tarcia, stosowana jest zwykle sklejka antypoślizgowa z naklejoną folią fenolową z odciśniętym wzorem siatki.
    • Firmy logistyczne często wykorzystują sklejkę do zabezpieczania ładunków, nawet tych paletowych.

    Przykład z natury

    Przykładem jednego z najczęściej wykorzystywanych materiałów w produkcji skrzyń ładunkowych jest wodoodporna sklejka liściasta pokryta filmem fenolowym. Jak wyjaśnia Iza Jarosik, ekspert JAF Polska, na podłogi stosowana jest zwykle sklejka antypoślizgowa: – Dzięki naklejeniu folii fenolowej z odciśniętym wzorem siatki, sklejka ta nadaje się do zastosowania w miejscach, gdzie wymagany jest zwiększony współczynnik tarcia. Dodatkowo, powierzchnia foliowana podwyższa odporność sklejki na uszkodzenia mechaniczne oraz ścieranie.

    Z kolei sklejki surowe to produkt, który kochają firmy przeprowadzkowe i spedycyjne, a także przedsiębiorcy wykorzystujący swoje samochody do wszelkiego rodzaju transportów technicznych. Specjalnie wykonana zabudowa samochodu służy przede wszystkim do zabezpieczenia ścian przed uszkodzeniem przez przewożony ładunek. Pozwala to przedłużyć żywotność i zachować estetykę wnętrza na wypadek ewentualnej późniejszej odsprzedaży.

    Sklejkowa zabudowa samochodu służy przede wszystkim do zabezpieczenia ścian przed uszkodzeniem przez przewożony ładunek.
    Sklejkowa zabudowa samochodu służy przede wszystkim do zabezpieczenia ścian przed uszkodzeniem przez przewożony ładunek.

    Sklejka w pojeździe – gdzie jeszcze?

    Sklejka to również materiał, który pozwala nadać pojazdowi wyjątkowy, ekskluzywny charakter. Potwierdza to również Grzegorz Skarżyński – ekspert JAF Polska wyjaśniając, iż nowoczesne produkty. takie jak cienkie i lekkie sklejki pokryte naturalnym fornirem są stosowane w wykończeniach, na przykład, nowoczesnych kamperów. – Specjalne płyty pokryte kolorowym obrzeżem melaminowym pozwalają na wykonywanie zabudów, które znaleźć możemy we wszelkiego rodzaju „przenośnych” biurach – na przykład w mobilnych gabinetach diagnostyki medycznej. Sklejka ogniotrwała bywa natomiast wykorzystywana w konstrukcjach i zabudowach popularnych food trucków.

    Nowoczesne produkty. takie jak cienkie i lekkie sklejki pokryte naturalnym fornirem, są stosowane w wykończeniach, na przykład nowoczesnych kamperów.
    Nowoczesne produkty. takie jak cienkie i lekkie sklejki pokryte naturalnym fornirem, są stosowane w wykończeniach, na przykład nowoczesnych kamperów.

    Dzięki stosowaniu sklejki, pojazdy są uniwersalne i funkcjonalne, doskonale dopasowując się do specyficznych warunków, tym samym służąc w wielu różnych dziedzinach życia. W ofercie firmy JAF Polska można znaleźć szeroką gamę sklejek w wielu grubościach i formatach, m.in. surowe sklejki brzozowe, topolowe, balsowe lub te z powierzchniami pokrytymi filmem fenolowym, melaminowym i fornirem.

    JAF działa na rynku od ponad siedmiu dekad i posiada swoje oddziały w wielu lokalizacjach na terenie prawie dwudziestu krajów. Działalność w Polsce firma rozpoczęła w 2008 roku. Jest dystrybutorem hurtowym drewna i innych materiałów, a ponad 70-letnia tradycja Grupy JAF w sprzedaży drewna, rozwinięta sieć placówek i ogromna różnorodność produktów stawia JAF na pozycji jednego z liderów tej branży.

    (s), fot. JAF Polska

    Tagi : technika
    Udostępnij :
    • Facebook
    • Twitter
    • Google+

    Zostaw odpowiedź

    Captcha Kliknij na obraz aby zaktualizować captcha .
    Kliknij tutaj, aby anulować odpowiadanie.

    Aktualne wydanie

    Ciężarówki i Logistyka – Marzec 202

    Na skróty

    Redakcja
    Napisz do nas
    Reklama
    Polityka prywatności
    Regulamin
    Mapa strony

    Ceny paliw

    Pb98
    7,08
    Pb95
    6,22
    ON
    7,14
    LPG
    3,07
    CNG
    3,40

    KURSY WALUT

    EUR/PLN
    477
    USD/PLN
    4,83
    CHF/PLN
    4,96
    GPB/PLN
    5,47
    NOK/PLN
    0,47
    © 2020 copyright ESER MEDIA, wszelkie prawa zastrzeżone