TARGI: Fundacja Berliet na Retromobile 2022 w Paryżu od 6 lutego
Organizatorzy, wystawcy i zwiedzający są zachwyceni, że 46. edycja Retromobile Show może wreszcie odbyć się w lutym 2022 roku! Świętująca swoje 40-lecie Fundacja Berliet chroniąca w Lyonie tradycje francuskiego przemysłu samochodowego, pokaże na wystawie rzadki model z 1921 roku – Rochet-Schneider seria 18400, z 6-cylindrowym silnikiem, sprzętem przeciwpożarowym i pompą Delahaye.

Tym eksponatem, pieczołowicie odrestaurowanym w warsztatach Fundacji przypomina, że Edouard Rochet i Théodore Schneider byli pionierami w przemyśle samochodowym. Prezentowany model, którego 197 egzemplarzy wyprodukowano w latach 1920-1926, należy do serii 18400 otrzymanej przez „Service des Mines” (Biuro Certyfikacji Pojazdów) 2 października 1919 roku.
Kupiony przez Chocolaterie Menier (fabryka czekolady) w 1921, ma na liczniku 40.830 km! Ta ciężarówka przez prawie 60 lat pełniła służbę przeciwpożarową w samej fabryce, a także w mieście Noisiel, które żyły w doskonałej harmonii. W 2004 roku firma Nestlé-France SAS przekazała ten pojazd Fundacji Berliet „z jednej strony ze względu na swoją markę, a z drugiej ze względu na podobieństwo między przemysłowymi a ludzkimi przygodami obu firm, Berlieta i Meniera”.
Rochet-Schneider został stworzony przez Edouarda Rocheta i Théodore Schneidera w Lyonie; pod koniec XIX wieku ich pojazdy dokonały niezwykłych wyczynów, takich jak w 1896 r. wspięcie się na Przełęcz du Galibier (2645 m) w Alpach, w 1898 r. bezproblemowe połączenie Lyonu z Konstantynopolem i liczne zwycięstwa w zawodach. W 1900 roku otwarto fabrykę o powierzchni 10.000 m2. Marka była wówczas uważana za okręt flagowy „Lyon Automobile School”. Solidność, niezawodność, styl wykonania i wykończenia „Haute-Couture” to wartości marki, której produkcja samochodów została wstrzymana w 1931 roku, a samochodów ciężarowych dwadzieścia lat później.
Charakterystyka techniczna ciężarówki Rochet-Schneider, która zostanie pokazana na Retromobile 2022:
- sześciocylindrowy silnik rzędowy 100 x 130 mm, monoblok o pojemności 6250 cm3 z zaworami bocznymi;
- skrzynia biegów: 4 biegi do przodu, 1 wsteczny;
- hamulce bębnowe na tylnych kołach sterowane drążkami;
- transmisja przez wały Kardana.
- koła: felgi pełne z blachy, koła bliźniacze z tyłu.
sprzęt przeciwpożarowy Delahaye składający się z niewielkiego zapasu wody, pompy ssąco-tłoczącej napędzanej silnikiem Delahaye 2400 cm3 – 4-cylindrowym, rzędowym 80 x 130 mm z zaworami bocznymi i odpowiednią armaturą (rury płócienne, podwójna drabina); - nadwozie bez drzwi; załoga 6 osób.
(s)
Fot. Fundacja Berliet