STELLANTIS: Zapowiedź nowego Fiata Professional Scudo i nowego Fiata Ulysse
Zakład Stellantis Hordain we Francji będzie niebawem produkować średniej wielkości samochód dostawczy marki Fiat Professional i minivana marki Fiat. Te dwa modele będą dostępne zarówno z dobrze znanymi silnikami spalinowymi (ICE – Internal Combustion Engine), jak i w nowej wersji w 100% elektrycznej (BEV – Battery Electric Vehicle).
Szeroka oferta samochodów dostawczych dostępna będzie w trzech długościach nadwozia. Dostępne wersje nadwozia to: Furgon, Furgon Załogowy, Platforma i wersja osobowa Kombi. Kompletna oferta dla wersji Ulysse (minivan) dostępna będzie w różnych kombinacjach od 6 do 9 miejsc i przeznaczona dla dużych rodzin oraz sektora biznesowego.
Z pewnością duże zainteresowanie wzbudzą konfiguracje BEV obu modeli, ponieważ są odpowiedzią na trwające przejście do zeroemisyjnej mobilności i stanowią konkretny przykład kompleksowej strategii elektryfikacji samochodów Stellantis. Do 2030 r. samochody niskoemisyjne Stellantis mają stanowić ponad 70% sprzedaży w Europie i ponad 40% w Stanach Zjednoczonych, przy inwestycjach do 2025 r przekraczających 30 mld euro.
Oba nowe modele będą dostępne zarówno w wersji spalinowej ICE (Internal Combustion Engine), jak i w 100% elektrycznej BEV (Battery Electric Vehicle). Silniki spalinowe będą napędzane olejem napędowym, w zestawieniu z mechaniczną lub automatyczną skrzynią biegów. Samochód dostawczy będzie dostępny w trzech wersjach: van, kombi i kabina z platformą pod zabudowę, aby spełnić wszystkie wymagania związane z profesjonalnym transportem.
Pojazdy są oparte na platformie EMP2, której modułowy charakter umożliwia zaspokojenie specyficznych potrzeb poszczególnych grup klientów, poprzez dostosowanie jej do bardzo różnych modeli i segmentów. Dość powiedzieć, że Peugeot Expert i Traveller, Citroën Jumpy i Spacetourer, Opel/Vauxhall Vivaro i Zafira Life oparte są na tej samej platformie.
Do francuskiej fabryki powracają dwie włoskie marki, które stworzyły tam swoje najsłynniejsze modele: vana Fiata Ulysse, produkowanego w latach 1994-2002 oraz Fiata Scudo, samochód dostawczy, produkowany w latach 1996-2016. Kompleks przemysłowy, otwarty w 1992 roku w wyniku historycznego utworzenia joint venture w 1978 roku pomiędzy ówczesnymi Grupami Fiat i PSA, będzie „kolebką” dwóch nowych modeli Fiat i Fiat Professional, gotowych sprostać wyzwaniom nowej, coraz bardziej zrównoważonej i przyjaznej dla środowiska miejskiej mobilności.
Zainspirowane sukcesem swoich poprzedników, dwa nowe modele będą nosić nazwy Fiat Ulysse i Fiat Professional Scudo. Wzbogacą one ofertę marek z Turynu i będą stanowić kolejny krok w strategii elektryfikacji, zapewniając zeroemisyjne rozwiązanie skierowane do dużych rodzin, rynku pojazdów rekreacyjnych, transportu z kierowcą, profesjonalistów i firm wykonujących zabudowę.
Nowa generacja Fiata i Fiata Professional jest zatem odpowiedzią na trwające przejście do bezemisyjnej mobilności. Przede wszystkim, przy rosnącym wykorzystaniu samochodów dostawczych na obszarach miejskich – częściowo ze względu na wzrost popytu na usługi dostawcze online – samochody te w znacznym stopniu przyczynią się do ograniczenia emisji spalin w miastach. Podobnie, wersje przeznaczone do przewozu osób pozwolą rodzinom cieszyć się „ekologicznym” i aktywnym trybem życia, poprzez wykorzystanie innowacyjnych technologii, wyjątkowego poziomu komfortu i przestrzeni oraz zaawansowanych funkcji bezpieczeństwa.
Na głównych rynkach zamówienia na Fiata Professional Scudo będzie można składać na przełomie roku 2021 i roku 2022, natomiast Fiat Ulysse będzie dostępny w pierwszym kwartale roku 2022.
Stellantis już odgrywa wiodącą rolę w tym zakresie, czego dowodem jest niekwestionowana pozycja lidera w Europie na rynku samochodów dostawczych oraz wyraźne dążenie do osiągnięcia pozycji światowego lidera w dziedzinie elektrycznych samochodów dostawczych. Grupa zresztą dąży do realizacji wszechstronnej strategii elektryfikacji, aby zapewnić swoim kultowym markom ekscytujące, najnowocześniejsze samochody, wykorzystując zarówno własne doświadczenie, jak i partnerstwa i joint venture do opracowania zaawansowanych technologii w przystępnych cenach. W ciągu najbliższych trzech lat proces elektryfikacji samochodów dostawczych obejmie wszystkie produkty i wszystkie regiony, w tym ofertę samochodów dostawczych zasilanych wodorowymi ogniwami paliwowymi do końca 2021 roku.
(s)
Fot. Stelantis
Views: 20