Girteka: Wyzwania i przyszłość chłodniczego transportu drogowego na przykładzie łososi
Łosoś jest z jedną z najbardziej popularnych ryb spożywanych w Polsce i Europie. Ale jest też […]
W wyścigach na Torze Poznań wzięło udział 13 zespołów. Najwięcej z nich korzysta z ciężarówek MAN-a i IVECO, były też dwie ciężarówki Scania. Oczywiście nie są to typowe, fabryczne ciągniki siodłowe, ale mocno zmodyfikowane pojazdy. Ich kabiny i poszycia wykonane są z lekkich kompozytów. Kabiny są dużo niższe od standardowych. To wszystko dla obniżenia masy pojazdów, które i tak ważą 5300 kg. Mimo to mają zainstalowane na ramach mieszczące ponad 200 litrów zbiorniki z wodą używaną do chłodzenia hamulców podczas wyścigów. Ich źródłem napędu są mocno zmodyfikowane silniki osiągające zawrotna moc 1200 KM. Pozwala ona na rozpędzenie tych kolosów do 100 km/h w ok. 7 sekund. Prędkość maksymalna jest ograniczona przepisami FIA do 160 km/h. Bez tych ograniczników samochody bez problemów przekraczają 200 km/h.
Prowadzący MAN-a węgierski kierowca Norbert Kiss, obecny lider tabeli, swój weekend w Polsce rozpoczął od mocnego uderzenia, zajmując czwarte pole position w sezonie. W pierwszym wyścigu Węgier odniósł imponujące zwycięstwo, a Jochen Hahn i Sascha Lenz dopełnili podium.
W drugim wyścigu z częściowo odwróconą siatką startową Lukas Hahn w pełni wykorzystał swoją pierwszą pozycję startową i pomimo ogromnej presji ze strony koleżanki z pierwszego rzędu, Steffi Halm, odniósł swoje drugie zwycięstwo w karierze. Halm zajęła drugie miejsce, a najniższy szczebel podium przypadł Jamiemu Andersonowi.
Na końcowych okrążeniach odbyła się zaciekła walka zderzak w zderzak pomiędzy czołową piątką, w której Jochen Hahn finiszował tuż za podium, a zwycięzca wyścigu 1, Kiss, był piąty. Węgier robił co mógł, by piąć się w górę, ale startując z ósmego miejsca, zdołał awansować tylko o trzy miejsca.
Trzeci w klasyfikacji generalnej po rundzie Slovakia Ring Antonio Albacete przeżył trudne, sobotnie popołudnie w Poznaniu, zajmując piąte miejsce w wyścigu 1, a następnie został ukarany za incydent na pierwszym zakręcie wyścigu 2 i został sklasyfikowany na ostatnim miejscu. Po dwóch z czterech wyścigów rundy 3, Kiss powiększył swoją przewagę w klasyfikacji generalnej o cztery punkty (122 pkt.). Drugi Jochen Hahn miał ich 103, podczas gdy Albacete był trzeci, ale mając 35 punktów mniej od lidera.
W niedzielę drugie pole position wywalczył Kiss. Odniósł też bezproblemowe zwycięstwo w przedostatnim wyścigu weekendu. Było to jego ósme zwycięstwo w tym sezonie. Podium uzupełnili Jochen Hahn i Sascha Lenz, ale kierowcą wyścigu był zdobywca siódmego miejsca Antonio Albacete.
W czwartym i ostatnim wyścigu weekendu tradycyjnie ośmiu najlepszych zawodników z wyścigu 3 startowało w odwróconej kolejności. To Mark Taylor znalazł się na pole position z Albacete u boku. Hiszpański zawodnik szybko wyszedł na prowadzenie i wygrał wyścig. Podium uzupełnili Lenz i Kiss. Po trzech z ośmiu rund serii Kiss prowadzi (150 pkt.), przed Jochenem Hahnem (120 pkt.), a Lenz ze 103 punktami na koncie, awansował na trzecie miejsce w tabeli kosztem Albacete, który ma teraz dwa punkty mniej od Niemca. Następny w kalendarzu jest zaplanowany na połowę lipca wyścig na słynnym, niemieckim torze Nürburgring.
Kilku czołowych kierowców Goodyear FIA ETRC pochwaliło wyzwanie stawiane przez Tor Poznań. Czterokrotny mistrz serii i aktualny lider punktowy Kiss był jednym z pierwszych kierowców, którzy zwrócili uwagę na trudny charakter tego miejsca. – Trochę wyboisty i myślę, że widać to także z zewnątrz – powiedział Węgier. – Jest kilka szybkich zwrotów, rytm jest fajny i podobało mi się.
Najbardziej utytułowany kierowca wyścigów ciężarówek, sześciokrotny zdobywca tytułu FIA ETRC, Jochen Hahn, również chwalił charakter toru. – Tor jest fantastyczny, poziom przyczepności jest bardzo wysoki – mówił kierowca IVECO Team Hahn Racing. – Prognoza pogody wygląda idealnie. Podoba nam się tutaj i damy z siebie wszystko, żeby zrobić wielkie show.
Trzykrotny zdobywca tytułu FIA ETRC, Albacete, był kolejnym kierowcą, który wypowiedział się na temat charakterystyki toru o długości 4083 m. – Jest dość techniczny, ma szybkie zakręty, ale ma też średnie i wolne zakręty – powiedział Hiszpan. – Wokół toru kartingowego znajduje się bardzo techniczna część i zakręt nr 13, do którego dojeżdża się bardzo szybko i nie jest łatwo się wybić i skręcić. Miałem tam trochę trudności, ale bardzo lubię ostatni zakręt!
Jako sponsor tytularny FIA European Truck Racing, Goodyear postrzega wyścigi jako idealne miejsce do sprawdzania innowacji i osiągów opon ciężarowych. Od kiedy 2003 roku, po raz pierwszy wyprodukował opony do ciężarówek wyścigowych, jest bardzo zainteresowany ETRC. Jest to nie tylko emocjonujący i niezwykle popularny sport, ale ma też praktyczne zalety dla biznesu. Pracując nad poprawą osiągów opon wyścigowych, producent jest w stanie ulepszyć gamę swoich opon drogowych.
Ekstremalne warunki wyścigów na torze to najlepsze stanowisko testowe, które daje wgląd w deformację opon, zarządzanie temperaturą i oporami toczenia. Tworząc opony, które lepiej sprawdzają się na torze – zapewniając lepszą przyczepność, trwałość i oszczędność – firma pomaga również osiągać lepsze wyniki firmom transportowym.
Goodyear dokłada wszelkich starań, aby wyścigi ciężarówek były jak najbardziej zrównoważone, ściśle współpracując z organizatorem Goodyear FIA European Truck Racing Championship – ETRA w celu zmniejszenia śladu węglowego ETRC, promowania ekologicznych technologii i wspierania celów Porozumienia paryskiego. Mistrzostwa są neutralne pod względem emisji dwutlenku węgla w 2021 r. Podczas rywalizacji wykorzystywane jest w 100% zrównoważone paliwo.
Są to pierwsze w historii mistrzostwa regulowane przez FIA, które tego dokonały. Stosowanie bardziej zrównoważonego paliwa jest zarówno inspiracją dla flot komercyjnych, jak i dowodem potwierdzającym wydajność, jednocześnie pomagając środowisku. Od 2022 roku wszystkie opony wyścigowe są również bieżnikowane, aby uzyskać drugie życie na zwykłych drogach po zakończonych zmaganiach wyścigowych.
Kalendarz wyścigów:
(opr. s), fot. Goodyear FIA ETRC, Sławomir Rummel
Łosoś jest z jedną z najbardziej popularnych ryb spożywanych w Polsce i Europie. Ale jest też […]
Na Autodromie Słomczyn odbyła się szósta edycja Fleet Electric Day. Na największym teście pojazdów elektrycznych i […]
W tym roku Krone świętuje dziesiątą rocznicę powstania fabryki naczep Krone w Tire (Turcja), około 60 […]