8 Solarisów Urbino 18 electric zostanie przekazanych do Szczecińskiego Przedsiębiorstwa Autobusowego Klonowica. W przegubowych „elektrykach” zostaną zamontowane baterie Solaris High Power, o pojemności 182 kWh. Są to magazyny energii przeznaczone do szybkiego ładowania, idealnie sprawdzają się więc w dynamicznym ruchu miejskim.
Komfortową, płynną jazdę umożliwi oś elektryczna z dwoma zintegrowanymi silnikami elektrycznymi. Autobusy mogą być ładowane na dwa sposoby: za pomocą wtyczki plug-in lub pantografu o mocy do 560 kW, zamontowanego na dachu pojazdu. – Serdecznie gratuluję Miastu Szczecin tej dojrzałej, długofalowej decyzji. Szczecin dołączy tym samym do zaszczytnego grona blisko 40 polskich miast, które już dziś korzystają z transportu przyszłości. Bezemisyjny transport publiczny nabiera tempa, a kierunek ten po raz kolejny jest wybierany wspólnie z naszą firmą. To dla nas zaszczyt – powiedział Petros Spinaris, wiceprezes zarządu Solarisa.

Na zdjęciu (od lewej): Michał Przepiera, zastępca Prezydenta Szczecina i Adam Milewski, dyrektor sprzedaży Region Północ Solaris Bus&Coach.
W autobusach elektrycznych, które zostaną wyprodukowane dla Szczecina, będzie zwracać uwagę bogate wyposażenie, zwiększające nie tylko komfort, ale przede wszystkim bezpieczeństwo kierowców oraz podróżujących nimi pasażerów. Autobusy zostaną wyposażone w alkomaty, sprawdzające trzeźwość kierowcy przed uruchomieniem pojazdu.
Szczególnym, nowatorskim rozwiązaniem, będzie monitoring pokładowy zintegrowany z siecią miejską. Ponadto szczecińskie elektryki będzie również wyróżniało wyposażenie w panel fotowoltaiczny, zamontowany na dachu. Panel będzie stanowił dodatkowe źródło zasilania systemu informacji pasażerskiej. Komfortową podróż zapewnią również klimatyzacja całopojazdowa, ogrzewanie elektryczne i dostęp do pokładowego wi-fi.
Dodatkowo przeznaczone do Szczecina Urbino 18 electric zostaną wyposażone w oprogramowanie eSConnect. Jest to autorski system zarządzania flotą autobusów zaprojektowany przez interdyscyplinarny zespół ekspertów firmy Solaris. eSConnect umożliwia optymalne ich wykorzystanie i serwisowanie, a wśród wielu swoich funkcjonalności można wymienić m.in. monitorowanie floty autobusów w czasie rzeczywistym i parametrów technicznych pojazdów.
Współpraca Szczecina z firmą Solaris sięga roku 2004. W okresie 16 lat producent dostarczył tam ponad 150 autobusów o długości 10, 12 i 18 metrów, zarówno z silnikami spalinowymi, jak i hybrydowymi. Najnowsze zamówienie jest pierwszym dotyczącym autobusów elektrycznych.
(s)
Fot. UM Szczecin