W premierowym modelu zadbano o wygodę podróżujących. Zwiększona odległość pomiędzy fotelami gwarantuje wysoki komfort podróżowania, spełniający również wymogi Bus Nordic. Ponadto, dzięki unowocześnionej konstrukcji, w tylnej części autobusu uzyskano więcej przestrzeni nad głowami pasażerów, co wpływa pozytywnie na jakość podróży. W autobusie istnieje możliwość montażu dowolnego rodzaju klimatyzacji spośród wszystkich systemów dostępnych w ofercie producenta, w tym systemu klimatyzacji z funkcją grzania pompą ciepła. W tym ostatnim rozwiązaniu, aby osiągnąć odpowiednią temperaturę w pojeździe, wykorzystuje się powietrze pochodzące z zewnątrz. Pomaga to uzyskać wydajną efektywność energetyczną pojazdu i przekłada się bezpośrednio na większy zasięg.
Mimo swoich niewielkich gabarytów, autobus oferuje znaczną liczbę miejsc siedzących, z których większość jest zwrócona w kierunku jazdy. W obydwu klasach maksymalna liczba siedzeń wynosi 27. Pasażerowie będą mogli dostać się na pokład przez drzwi w układzie 1-2. W autobusie znajdują się także miejsca o podwyższonej dostępności – dla osób z niepełnosprawnościami czy podróżnych z wózkami dziecięcymi. Dostępne są także miejsca siedzące wyposażone w ISO-FIX, czyli system, który umożliwia bezpieczne mocowanie fotelików dziecięcych.
W zależności od wyposażenia pojazdu, w pierwszej klasie maksymalnie na pokład wejdą 73 osoby, w klasie drugiej – 60 osób. Innowacyjne systemy, w które wyposażony jest nowy model elektryczny marki Solaris dodatkowo zwiększają bezpieczeństwo zarówno pasażerów, jak i kierowcy. Interaktywny panel z ekranami dotykowymi łączy w sobie wiele zaawansowanych funkcji bezpieczeństwa i zapewnia dostęp do asystenckich, automatycznych systemów wsparcia pracy kierowcy (ADAS). W bogatej ofercie rozwiązań znaleźć można między innymi system MirrorEye – zestaw kamer, zastępujących tradycyjne lusterka, wyświetlający kierowcy obraz wokół autobusu. Z kolei dzięki Mobileye Shield+, systemowi, który za pomocą dźwiękowych i wizualnych powiadomień informuje kierowcę o obecności pieszych oraz pojazdów w pobliżu autobusu, znika problem tzw. „martwych pól”. Urbino 9 LE electric jest również w pełni przystosowany do integracji z autorskim systemem zdalnego zarządzania flotą eSConnect, który zapewnia pełną telemetrię, analizę danych i serwisowanie nie tylko usterek, które już wystąpiły, ale także przewidywanie niektórych zdarzeń, jakie mogą wystąpić w niedalekiej przyszłości.
Pierwsze egzemplarze Urbino 9 LE electric zdążyły wzbudzić niemałe zainteresowanie, a Solaris podpisał już kontrakty łącznie na 17 sztuk najnowszego, 9-metrowego autobusu. W przyszłym roku, dzięki umowie z przewoźnikiem Società Autobus Servizi d’Area S.p.A osiem autobusów trafi do włoskiego Bolzano. Pozostałe z zamówionych Urbino 9 LE electric pojawią się na ulicach polskich miast. Sześć zostało zakupionych przez miasto Żyrardów, dwa przez Cieszyn, a jeden przez klienta z Zawiercia. Złożone zamówienia potwierdzają, że najnowszy autobus z elektrycznej oferty Solarisa stanowi trafioną propozycję zarówno dla obszarów dużych miast, jak i mniejszych miejscowości.
Urbino 9 LE electric to nowy model, który warto brać pod uwagę przy przemianie floty autobusów na bardziej przyjazną środowisku. Solaris ma wieloletnie doświadczenie w produkcji pojazdów bezemisyjnych. Producent dostarczył do swoich klientów już blisko 3000 pojazdów tego typu. 10 lat temu odbyła się premiera najmniejszego pojazdu elektrycznego dostępnego w ofercie firmy Solaris – Urbino 8,9 LE electric. Dzisiaj oficjalnie do oferty producenta dołącza autobus w klasie Midi stworzony wyłącznie z myślą o napędach bezemisyjnych – jeszcze bardziej wszechstronny i elastyczny. Premierowe Urbino 9 LE electric to model zbudowany w oparciu o rozwiązania stosowane w pojazdach nowej generacji, który idealnie wpisuje się w potrzeby rynku europejskiego.
(s)
Fot. Solaris