W tym roku do Radomia trafiło już dziesięć autobusów elektrycznych firmy Solaris. W przyszłym kolejne dziewięć Urbino 12 electric pojawi się na drogach tego ponad 200-tysięcznego miasta, dzięki przetargowi ogłoszonemu przez Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji w Radomiu.
Oprócz pojazdów kontrakt obejmuje również dostawę pojazdu technicznego z ładowarką mobilną, pięć ładowarek mobilnych dwuwyjściowych o mocy 2×40 kW każda oraz budowy stacji szybkiego ładowania pantografowego o mocy 250 kW na pętli autobusowej przy ul. Królowej Jadwigi. – Jestem niezwykle dumny z ponad 20-letniej, owocnej współpracy jaka zawiązała się pomiędzy MPK w Radomiu a firmą Solaris. Cieszę się, że przewoźnik zdecydował się na wybór autobusów elektrycznych z naszej oferty. Świadczy to o zaangażowaniu na rzecz rozwoju przyjaznej środowisku komunikacji miejskiej. Jest to również dowód na to, iż standard życia mieszkańców i troskę o jakość powietrza w mieście MPK Radom stawia na pierwszym miejscu – powiedział Petros Spinaris, wiceprezes zarządu Solarisa.
Przewoźnik zdecydował się na baterie Solaris High Power o łącznej pojemności ponad 120 kWh. Autobusy będą napędzane osiami z dwoma zintegrowanymi silnikami trakcyjnymi o mocy 125 kW każdy. W ciągu dnia, szybkie uzupełnianie energii odbywać się będzie za pomocą pięciopolowego pantografu umieszczonego na dachu pojazdów. Z kolei w nocy na terenie zajezdni, będzie również możliwe tradycyjne ładowanie przez złącze plug-in.
Każde Urbino 12 electric dla Radomia umożliwi jednoczesny przewóz 75 pasażerów, w tym 30 na miejscach siedzących. Dodatkowym udogodnieniem dla podróżujących będą dwie podwójne stacje ładowania urządzeń mobilnych, znajdujące się w przestrzeni pasażerskiej.
Drzwi, w układzie 2+2+2 zostaną wyposażone w progi wejściowe podświetlane światłem LED. System detekcji pasażerów umożliwi bezdotykowe otwieranie i zamykanie drzwi przez pasażerów. Z myślą o podróżujących na wózkach inwalidzkich lub z wózkami dziecięcymi przewidziano zatokę wraz z pasami bezpieczeństwa, a w środkowych drzwiach każdego z modeli znajdzie się ułatwiająca wjazd na pokład rampa z pasami antypoślizgowymi.
Komfort klimatyczny w autobusach zapewni jedyny taki w Polsce, automatyczny system ogrzewania zasilany sprężonym gazem CNG, a w cieplejsze dni efektywna klimatyzacja, działająca zarówno w przestrzeni pasażerskiej, jak i w miejscu pracy kierowcy, w kabinie typu zamkniętego, separującej prowadzącego pojazd od pasażerów. Tablice kierunkowe zostaną dostosowane do potrzeb osób niedowidzących.
W trosce o bezpieczeństwo i komfort wszystkich na pokładzie, autobusy zostaną wyposażone m.in. w nowoczesny system wspomagania kierowcy przy naprowadzaniu na stację ładowania pantografowego i system pomiaru ciśnienia w ogumieniu umożliwiający wyświetlanie wartości ciśnienia i temperatury w oponach na pulpicie kierowcy. Ponadto zamontowany zostanie nowoczesny system monitoringu obejmujący kamery cofania, kamery do obserwacji toru jazdy oraz kamery wewnętrzne.
Współpraca firmy Solaris i MPK w Radomiu sięga 1998 roku. Od tego czasu polski producent dostarczył do tego mazowieckiego miasta 164 autobusy. Sprzedaż autobusów elektrycznych w Polsce rośnie niezwykle dynamicznie, co czyni ją 5. krajem w Unii Europejskiej pod względem liczby autobusów elektrycznych w miastach. Już ponad 76 proc. wszystkich elektrobusów wożących pasażerów w polskich miastach jest marki Solaris. Sukcesywnie coraz więcej, zarówno krajowych, jak i zagranicznych przewoźników, wybiera elektryczne Solarisy.
(s)
Fot. Solaris