Autobusy hybrydowe nie są nowością w ofercie Solarisa. Pierwszy Urbino hybrid został zaprezentowany już w 2006. Solaris był wtedy pierwszym europejskim producentem oferującym seryjnie produkowany autobus z napędem hybrydowym (spalinowo-elektrycznym). Nowe generacje autobusów hybrydowych znajdują się w ofercie Solarisa do dziś.
Mild hybrid to jednak nowe rozwiązanie. To odpowiedź na zapotrzebowanie operatorów i przewoźników oferujących usługi w komunikacji publicznej na nowoczesne pojazdy komunikacji miejskiej, które minimalizują wpływ na środowisko naturalne, a jednocześnie pozwalają generować znaczne oszczędności i obniżyć zużycie paliwa. Rozwiązanie, powszechnie nazywane na rynku mild hybrid, stanowi naturalne rozwinięcie technologii rekuperacyjnej w autobusach, wykorzystującej energię wytwarzaną w procesie hamowania.
Dzięki temu pojazdy emitują mniej zanieczyszczeń i są bardziej przyjazne dla środowiska niż wymagają tego restrykcyjne normy Euro 6 dla silników spalinowych.– W naszych nowych pojazdach będziemy oferować system mild hybrid najnowszej generacji. Przewiduje się, że obecność rozwiązań tego typu na rynku będzie systematycznie wzrastać. Solaris po raz kolejny reaguje na obserwowane zmiany. Z satysfakcją informujemy o włączeniu tego nowoczesnego, niskoemisyjnego rozwiązania do portfolio naszych pojazdów – mówi Petros Spinaris, wiceprezes firmy Solaris.
System wykorzystany w najnowszej pozycji w autobusowym portfolio Solarisa bazuje na trzech kluczowych elementach: maszynie elektrycznej, systemie magazynowania energii oraz sterowniku układu nadzorującego pracę systemu. W trakcie hamowania autobusu maszyna elektryczna pracuje jak generator i maksymalną możliwą mocą ładuje magazyn energii. Pojemność magazynu energii jest dobrana w taki sposób, aby rekuperować energię podczas hamowania z prędkości około 60 km/h.
Gdy w magazynie jest dostępna energia, w trakcie przyspieszania maszyna elektryczna pracuje jako silnik elektryczny i wspomaga pracę silnika spalinowego. Innymi słowy podczas hamowania system mild hybrid generuje i magazynuje energię, a podczas przyspieszania autobusu wspomaga pracę silnika spalinowego. Dzięki temu uzyskiwane są oszczędności w zużyciu paliwa.
Mild hybrid w odróżnieniu od dotychczasowych autobusów hybrydowych, charakteryzuje się mniejszą mocą jednostki elektrycznej, której głównym zadaniem jest odciążenie silnika spalinowego. Wprowadzenie modelu mild hybrid wzbogaca tym samym dotychczasowe portfolio firmy Solaris z obszaru pojazdów niskoemisyjnych: Urbino hybrid oraz Urbino CNG. Są to pojazdy niskoemisyjne, charakteryzujące się wysoką operacyjnością, a jednocześnie ekonomiczne w eksploatacji. Urbino mild hybrid dopełni dotychczasową ofertę producenta.
(s)
Fot. Solaris