Położone w południowo-zachodniej części Niemiec miasto Freiburg, liczące ponad 230 tysięcy mieszkańców, zamówiło od firmy Solaris pięć dwunastometrowych Solarisów Urbino 12 electric i dziesięć osiemnastometrowych, przegubowych Solarisów Urbino 18 electric. – Jestem niezmiernie zaszczycony, że Freiburg ponownie zdecydował się na wybór naszej elektrycznej oferty. Wspaniale jest obserwować dynamiczny rozwój sieci transportu elektrycznego w Niemczech i w Europie i jednocześnie być częścią tej transformacji. Solaris chce aktywnie wspierać zmianę transportu na bardziej przyjazny dla mieszańców i środowiska – powiedział Petros Spinaris, wiceprezes firmy Solaris.
Zamówione Urbino będą wyposażone w baterie Solaris High Power. W przegubowych pojazdach zostaną zamontowane baterie o łącznej pojemności nominalnej ponad 180 kWh, z kolei w krótszych autobusach energia będzie magazynowana w bateriach o łącznej pojemności nominalnej ponad 150 kWh. W obu modelach Urbino ładowanie będzie mogło odbywać się w szybki sposób, dzięki pantografowi umieszczonemu na dachu każdego pojazdu. Możliwe będzie również naładowanie baterii poprzez klasyczny system plug-in. Płynną jazdę w autobusach zapewni oś elektryczna z dwoma zintegrowanymi silnikami elektrycznymi o mocy 125 kW każdy.
Za odpowiedni komfort podróżnych i kierowcy, nawet w najbardziej upalne dni, będzie odpowiadaćnowoczesna klimatyzacja z pompą ciepła. Na pokład Urbino 12 electric będzie można zabrać jednorazowo 34 osoby na miejscach siedzących. Z kolei w Urbino 18 electric pasażerowie będą mieli do dyspozycji 46 miejsc.
Wszystkie zamówione przez Freiburg autobusy zostaną wyposażone w gniazda USB, zamontowanezarówno w kabinie kierowcy, jak i w przestrzeni pasażerskiej. Umożliwią ładowanie mobilnych urządzeń na pokładzie pojazdu. Dla wygody i bezpieczeństwa podróżnych w autobusach zamontowany zostanie monitoring, a także nowoczesny system informacji pasażerskiej.
Do dyspozycji kierowcy oddany zostanie szereg rozwiązań wspierających jego pracę i poprawiających bezpieczeństwo na drodze. Zamiast tradycyjnych lusterek bocznych zamontowane zostaną kamery i odpowiednio umiejscowione monitory, które zapewnią nie tylko lepszą widoczność w silnym słońcu oraz podczas deszczu, ale także nocą.
Pierwsze autobusy Solarisa zawitały do Freiburga w 2016 roku. Solaris to europejski lider w sprzedaży i produkcji pojazdów bezemisyjnych. Do niemieckich klientów dostarczył lub zakontraktował już przeszło 230 autobusów elektrycznych. W ostatnich miesiącach na to innowacyjne rozwiązanie decydowali się między innymi przewoźnicy z Wurzburga czy też Offenbach.
(s)
Fot. Solaris