Wartość kontraktu to ponad 116 mln złotych. MZA Warszawa zamówiły 70 autobusów, z czego 40 to modele Solaris Urbino 12 CNG, 30 zaś to przegubowe Solarisy Urbino 18 CNG. Wszystkie pojazdy zostaną wyposażone w silniki napędzane sprężonym gazem ziemnym. W 12-metrowych gazowcach łączna pojemność butli to ponad 1500 litrów, z kolei w modelach 18-metrowych 1700 litrów CNG.
Nowo zamówione pojazdy charakteryzują się wysokim standardem wyposażenia. Wśród najważniejszych elementów wpływających na komfort podróżowania pasażerów można wskazać: pełnopojazdową klimatyzację, złącza USB umożliwiające ładowanie urządzeń mobilnych, rozbudowany system informacji pasażerskiej czy monitoring, obejmujący przestrzeń pasażerską, a także miejsce pracy kierowcy i obraz przed pojazdem.
Dodatkowym elementem, który ma na celu podniesienie bezpieczeństwa pasażerów komunikacji miejskiej, jest tzw. blokada antyalkoholowa dla kierowców. Urządzenie to wymusza test kierowcy na obecność alkoholu w wydychanym powietrzu. W przypadku gdy test da wynik pozytywny, niemożliwe jest uruchomienie silnika pojazdu.
W Solarisach Urbino dla MZA Warszawa zamontowane zostaną standardowo tzw. zamknięte kabiny kierowców z oddzielnym wejściem. Zabudowana przestrzeń kierowcy doskonale sprawdza się w czasie pandemii i ogranicza kontakt prowadzącego z pasażerami, tym samym minimalizując ryzyko infekcji.
W przypadku autobusów 12-metrowych, całkowita pojemność pasażerska to 90 osób, na pokładzie pojazdów przegubowych zmieści się aż 135. – Zakup autobusów gazowych marki Solaris jest kontynuacją naszej polityki ekologicznej, polegającej na wprowadzaniu do taboru dużej liczby autobusów zeroemisyjnych i niskoemisyjnych – mówi Jan Kuźmiński, prezes zarządu Miejskich Zakładów Autobusowych. – Już dziś dysponujemy 91 autobusami elektrycznymi i 145 gazowymi. Po zakończeniu wszystkich planowanych dostaw do końca 2022 roku będzie to odpowiednio 160 „elektryków” i 305 „gazowców”. To będzie niemal 50 procent autobusów wyjeżdżających w dzień powszedni na ulice Warszawy.
Zgodnie z podpisaną umową, pierwsze Solarisy Urbino CGN dotrą do Warszawy w kwietniu przyszłego roku. Zakończenie dostaw wszystkich 70 sztuk planowane jest na połowę 2021. Po realizacji tej dostawy łączna liczba Solarisów we flocie warszawskiego MZA wyniesie ponad 1100 pojazdów. – Autobusy, które w przyszłym roku dostarczymy, będą pierwszymi pojazdami marki Solaris napędzanymi gazem ziemnym we flocie MZA, ale nie jedynymi autobusami CNG, które będą jeździć w Warszawie. Jest to dobrze nam znana i bezpieczna technologia, którą wprowadziliśmy w naszych autobusach już w 2004 roku. Prawie 1400 tego typu pojazdów jeździ w kilkunastu europejskich krajach. Naturalny gaz ziemny to jedna z alternatyw w zakresie niskoemisyjnego transportu publicznego. Jestem przekonany, że zarówno pracownicy MZA, jak i pasażerowie docenią zalety nowych autobusów. Jednocześnie dziękuję za zaufanie, jakim obdarza naszą markę największy przewoźnik transportu publicznego w Polsce – powiedział podczas podpisania umowy Petros Spinaris, wiceprezes firmy Solaris.
(s)
Fot. Solaris