Ich dostawy zostały rozłożone w czasie. Siedem Urbino 12 electric zostanie dostarczonych przed końcem 2021 roku, kolejnych pięć pojawi się na ulicach miasta w pierwszej połowie 2022 roku. Łączna wartość zawartych umów, obejmująca elektrobusy wraz z siedmioma ładowarkami i obsługą posprzedażową przekracza 32 miliony złotych. Umowa na zakup „elektryków” została podpisana z Zarządem Transportu Miejskiego w Lublinie 8 maja.
Elektryczna oś napędowa zasilana będzie energią zmagazynowaną w bateriach Solaris High Power, przystosowanych do częstego i szybkiego ładowania, o całkowitej pojemności wynoszącej 116 kWh. Elektrobusy będzie można naładować zarówno przez klasyczny system plug-in, jak i w ciągu kliku minut przez pantograf umieszczony na dachu pojazdu.
![SOLARIS: Lublin ponownie stawia na elektryczne autobusy z Bolechowa 2 Od lewej: Grzegorz Malec, dyrektor ZTM w Lublinie i Krzysztof Musiał, dyrektor sprzedaży, Solaris Bus & Coach.](https://truckslog.pl/wp-content/uploads/2020/05/www_Solaris-Lublin_02.jpg)
Od lewej: Grzegorz Malec, dyrektor ZTM w Lublinie i Krzysztof Musiał, dyrektor sprzedaży, Solaris Bus & Coach.
Na dachu znajdą się także moduły fotowoltaiczne, ułatwiające optymalizację zużycia energii w autobusie. Wraz z elektrobusami, Solaris dostarczy siedem urządzeń służących uzupełnianiu energii. Ładowarki dwuzakresowe umożliwią, w zależności od potrzeb przewoźnika, równoczesne ładowanie dwóch autobusów z mocą 40 kW każdy pojazd lub jednego autobusu z mocą 80 kW.
Zgodnie ze złożoną ofertą, niskopodłogowe pojazdy zabiorą na pokład 70 osób, 27 z nich będzie mogło skorzystać z miejsc siedzących. Autobusy będą obfitować w szereg udogodnień, zarówno dla kierującego pojazdem, jak i dla pasażerów. Za odpowiedni komfort podróżnych i kierowcy, nawet w najbardziej upalne dni, będzie odpowiadać elektryczna klimatyzacja.
Ponadto wszystkie zamówione przez ZTM autobusy elektryczne zostaną wyposażone w automaty biletowe z możliwością płatności kartą i gotówką. W przestrzeni pasażerskiej nie zabraknie również podwójnych portów USB, umożliwiających ładowanie urządzeń mobilnych, a nowoczesny system informacji pasażerskiej, m.in. system monitoringu wizyjnego oraz bramki liczenia pasażerów zwiększą komfort i bezpieczeństwo jazdy wszystkich podróżnych.
Współpraca Solarisa z Lublinem sięga 1996 roku, kiedy to do Lublina – jako jednego z pierwszych miast w Polsce – trafiły autobusy firmy z Bolechowa. Nie tak dawno, bo w grudniu 2019 r, ZTM w Lublinie na podstawie przetargu, zamówił w Solarisie 15 przegubowych trolejbusów Solaris Trollino 18 i 20 elektrycznych autobusów Solaris Urbino 12 electric. Przewoźnik inwestuje nie tylko w bezemisyjne pojazdy, ale i w infrastrukturę ładowania, systematycznie rozbudowując sieć ładowarek w mieście.
(s)
Fot. Solaris