SOLARIS: Elektryczny midibus testowany na ulicach Gdyni
Od 3 marca 2023 roku prywatny przewoźnik – Przewozy Autobusowe GRYF – będzie testował w Gdyni bateryjny autobus Solaris Urbino 9 LE electric. Operator obsługuje ruch w Trójmieście i okolicach, m.in. we współpracy z Zarządem Komunikacji Miejskiej w Gdyni. Możliwości i operacyjność 9-metrowego elektrobusa będą sprawdzane do 12 marca. Pojazd będzie kursował w regularnym ruchu miejskim, na dwóch liniach oplatających gdyńskie osiedla.

W pierwszej połowie marca 9-metrowy autobus elektryczny Solaris Urbino 9 LE electric będzie można spotkać na ulicach Gdyni. Na testy bateryjnego pojazdu zdecydował się prywatny przewoźnik Przewozy Autobusowe GRYF, który obsługuje autobusowy transport w Trójmieście i okolicach, m.in. na zlecenie Zarządu Komunikacji Miejskiej w Gdyni.
Bateryjny midibus będzie kursował na liniach 145 i 153, położonych na gdyńskich osiedlach, w dzielnicach Karwiny, Mały Kack i Wielki Kack. To idealne środowisko miejskie dla Urbino 9 LE electric. Ten najmłodszy produkt w bateryjnej ofercie Solarisa, przez swoje stosunkowo niewielkie rozmiary jest świetnym wyborem w gęstych miejskich przestrzeniach. Mimo niewielkich gabarytów, autobus oferuje znaczną liczbę 27 miejsc siedzących, z których większość jest zwrócona w kierunku jazdy.
Prezentowany w Gdyni autobus wyposażony jest w silnik elektryczny, który zasila energia pochodząca z baterii Solaris High Energy o pojemności ponad 300 kWh. Taka pojemność i wysoka wydajność magazynów energii pozwoli na swobodne kursowanie autobusu w ciągu dnia. Dopiero po zjechaniu pojazdu do zajezdni energia w bateriach będzie uzupełniana poprzez złącze plug-in.

Gdyńscy pasażerowie z pewnością docenią komfort podróżowania elektrycznym, klimatyzowanym midibusem, kierowcy zaś innowacyjne systemy wspomagające pracę i zwiększające bezpieczeństwo. Wśród rozwiązań warto wspomnieć o systemie MirrorEye, czyli zestawie kamer, zastępujących tradycyjne lusterka, a także Mobileye Shield+, czyli systemie ostrzegającym kierowcę o obecności pieszych oraz pojazdów w pobliżu autobusu i w obrębie tzw. „martwych pól”. – Najmniejsze pojazdy marki Solaris nasi podróżni już znają. Autobusy Alpino 8,9LE oraz Urbino 10, które już posiadamy – sprawdzają się w trudnych warunkach górzystych, na wąskich i krętych trasach osiedlowych, na jakie przeznaczone są do obsługi połączeń wewnątrz dzielnic miasta Gdyni. Myślimy o zmieniających się trendach i stawianych także nam – w prywatnym sektorze usług przewozowych wymaganiom, jakie związane są z elektromobilnością. Dzisiaj żaden z prywatnych przewoźników na Pomorzu nie dysponuje takim autobusem, dlatego chętnie sprawdzimy pojazd o znanych nam parametrach, ale zasilany energią elektryczną. Zaznaczenia wymaga fakt, że autobus będzie miał możliwość ładowania baterii jedynie w opcji plug-in na terenie naszej bazy, co będzie miało miejsce po zakończeniu zadania przewozowego. Pozwoli to zobrazować pełen zasięg baterii w ruchu miejskim liczony od każdego ładowania – informuje Bartosz Milczarczyk, dyrektor ds. organizacji przewozów w spółce Przewozy Autobusowe GRYF.
– 9-metrowe Urbino electric sukcesywnie zyskuje kolejnych nabywców w polskich miastach, cieszę się, że wzbudził zainteresowanie przewoźnika Gryf, który świadczy usługi między innymi dla ZKM w Gdyni. To świetny autobus, wyposażony w szereg nowoczesnych rozwiązań. Przede wszystkim jednak –nie emituje spalin, jest cichy i znakomicie się nim jeździ. Bardzo się cieszę, że mieszkańcy Gdyni będą mogli przekonać się o zaletach elektrycznego midibusa naszej marki w praktyce – mówi Jakub Zakrzewski, dyrektor sprzedaży Regionu Północnego w Polsce w Solaris Bus & Coach.
Autobus elektryczny Urbino 9 LE electric miał swoją premierę w 2021 roku i od tego czasu producent podpisał już kontrakty na ponad 50 tych pojazdów z przewoźnikami w Polsce, Hiszpanii, Włoszech, Rumunii i Niemczech.
(s), fot. Krzysztof Stelmach
- GOLDHOFER: Przewiozą pociągi tam gdzie nie ma torów…W austriackim Linzu stary most kolejowy na Dunaju został rozebrany w 2016 r. i zastąpiony nowym mostem drogowym, który został otwarty w 2021 r. W rezultacie lokomotywy i tabor muszą być transportowane na moście autostrady […]
- Apollo Tyres: Pozyskają 100% naturalnego kauczuku od firm, które przestrzegają nowych wytycznych w zakresie zrównoważonego rozwojuKażda firma dostarczająca kauczuk naturalny do dwóch europejskich zakładów produkcyjnych Apollo Tyres, w Holandii i na Węgrzech, musi teraz przestrzegać kodeksu postępowania opracowanego przez globalną platformę na rzecz zrównoważonej gumy naturalnej (ang. Global Platform for […]
- CEVA Logistics: Rozwój floty pojazdów elektrycznych do 1450 w 2050 rokuCEVA Logistics planuje powiększenie swojej floty pojazdów elektrycznych (EV) do 1450 sztuk do końca 2025 r. Będzie to kolejny krok w realizacji zobowiązania jakim jest osiągnięcie zerowego poziomu emisji netto do 2050 r. Flota pojazdów […]
- Nooteboom: Bez odwagi nie ma chwały!18 maja 2023 roku zmarł Henk Nooteboom, były dyrektor Koninklijke Nooteboom Groep. Henk Nooteboom miał 79 lat. Był dyrektorem generalnym Nooteboom Trailers od 1975 do 2002 roku. Wspólnie z braćmi Dickiem i Tonem, stworzył podwaliny […]