SCHWARZMÜLLER POLSKA: Powrót na ścieżkę wzrostu
W 2021 roku Grupa Schwarzmüller odnotowała sprzedaż na poziomie 409 mln euro, co oznacza wzrost o 13% w stosunku do 366 mln euro w roku 2020. W znacznym stopniu przyczyniła się do tego filia w Polsce. Miniony rok był też szczególny dla Grupy Schwarzmüller z innego powodu – firma świętowała 150-lecie istnienia.
Liczba wyprodukowanych przez Grupę Schwarzmüller pojazdów zwiększyła się z 8800 w 2020 roku do 9962 (wzrost o 12%). – Pomimo trwającej pandemii i niestabilnych warunków udało się nam przełamać barierę w zakresie przychodów – potwierdził z satysfakcją Roland Hartwig, dyrektor generalny firmy Schwarzmüller, ogłaszając wyniki w siedzibie firmy w Hanzing (Górna Austria).
Do znakomitych wyników austriackiego producenta w znacznym stopniu przyczyniła się do jego filia w Polsce. – Od ostatniego roku przed wybuchem pandemii, tj. od 2019, do roku 2021 zrobiliśmy skok o 76%. Na tym kluczowym rynku oznacza to wzrost sprzedaży z 580 do 1021 pojazdów w roku ubiegłym – podkreślił Hartwig. – Udało się między innymi pozyskać wielu nowych klientów flotowych. Dzięki temu dynamicznie rozwinęła się organizacja tego obszaru.
W pełni działa już zespół sprzedaży, a liczba partnerów serwisowych szybko rośnie. Mocną stroną firmy Schwarzmüller jest zarówno klasyczny oferta dla polskich przewoźników zajmujących się transportem dalekobieżnym, jak i pojazdów dla branży budowlanej i infrastruktury. W tym segmencie wzrost w porównaniu z rokiem 2020 wyniósł około 30 procent. Przyczyniła się do tego spółka zależna Schwarzmüller, firma Hüffermann Transportsysteme, która oferuje przyczepy i naczepy do utylizacji oraz recyklingu odpadów i w 2021 roku zdobyła dzięki temu dobrą pozycję na polskim rynku.
Dwucyfrowy wzrost
Dyrektor Hartwig powiedział, że w 2021 roku grupie Schwarzmüller udało się powrócić na kurs dwucyfrowego wzrostu, którym podążała wcześniej przez niemal dziesięć lat. Jeszcze wyraźniej widać to na przykładzie nowych zamówień: w 2021 roku było ich 13.555, czyli o 68% więcej niż w roku 2020 roku (8053 zamówienia). Według Hartwiga przyczyną tego ożywienia były zaległości inwestycyjne powstałe po pierwszym roku pandemii. Dodatkowym bodźcem w niektórych krajach UE okazały się środki zachęcające do rozwoju inwestycji.
W 2021 roku, w sytuacji silnego wzrostu całego rynku, firma Schwarzmüller zyskała na tle całej branży. W kryzysowym roku 2020 straty były znacznie mniejsze, dlatego grupa wyszła z tego trudnego okresu silniejsza. Jak zaznaczył w kluczowym regionie, obejmującym Austrię, Węgry, Czechy, Słowację i Szwajcarię, firma obroniła swoją pozycję lidera rynku. W tym gronie prym nadal wiedzie Austria (z udziałem w rynku wynoszącym 32%), zaraz za nią są Węgry (30%) i Czechy (20%). Na kluczowym rynku niemieckim udział rynkowy Grupy Schwarzmüller udział waha się w okolicach 10% – w roku 2021 było to dokładnie 9% homologacji.
Nowa linia, silna linia
Rozkład produkowanych pojazdów w palecie produktów Grupy Schwarzmüller również odzwierciedlił szczególne znaczenie roku 2021. Pojazdy dla branży budowlanej i komunalnej zajmują czołowe miejsce (5797 sztuk), ale ich liczba zmniejszyła się w stosunku do roku 2020 (6300 sztuk, spadek o 9%). Jak wyjaśnia Hartwig, przejęcie firmy Hüffermann Transportsysteme w Brandenburgii w dłuższej perspektywie ustabilizowało planowaną przewagę złożonych przyczep dla sektora budowlanego i komunalnego. Realne ceny i wysokie wymagania techniczne w tym segmencie to kolejne powody, dla których przyjęto taką strategię.
Ze względu na koniunkturę w branży logistycznej i dotacje na inwestycje, ale także z uwagi na nowo zaprojektowany typ naczepy kurtynowej, znacznie większy był popyt na pojazdy dalekobieżne. W 2021 roku ich liczba wyniosła 4169 sztuk w porównaniu do zaledwie 2500 sztuk w roku poprzednim (wzrost o 68%).
W minionym roku Grupa Schwarz müller świętowała 150-lecie istnienia. Historia tego rodzinnego przedsięwzięcia pokazała jak wiele można osiągnąć, będąc konsekwentnym i uważnym. Firma przetrwała wiele zmian, transformacji, rewolucji i wojen, nieustannie rozwijając swoje produkty. Jedną z atrakcji roku jubileuszowego była loteria, w której do wygrania były trzy pojazdy od Grupy Schwarzmüller. Jeden z nich trafił do Polski. Naczepa kurtynowa POWER LINE trafiła do firmy Kama Jarosław Krasowski z Tomaszowa Mazowieckiego.
Powyżej oczekiwań
Polski oddział Schwarzmüller przekroczył oczekiwania centrali i na długo przed końcem roku zrealizował z nawiązką cel sprzedażowy. Finalnie Schwarzmüller Polska wydał klientom o 75% więcej naczep i przyczep niż w 2020 r., uzyskując jednocześnie najlepszy wynik w historii firmy na polskim rynku w rankingu marek PZPM. Jeszcze wyraźniej widać pozytywny trend w napływających zamówieniach. W roku 2021 opiewały na ponad 1600 sztuk. Jest to prawie trzykrotnie więcej niż w 2019 r.
Aktualnie udział firmy w polskim rynku to około 3,7%. Z szerokiej oferty grupy Schwarzmüller najlepiej sprzedają się pojazdy do transportu dalekobieżnego. Ofensywę rynkową wsparła wprowadzona w 2021 r. nowa linia naczep kurtynowych POWER LINE. W tym roku zaprezentowana została w Polsce druga marka – Hüffermann. W Niemczech jest to lider rynku w dziedzinie transportu pojemników wymiennych. Ponieważ w Polsce dynamicznie rozwija się utylizacja i recykling, wzrasta zapotrzebowanie na te wysokiej jakości pojazdy. Warto wspomnieć, że 20% udziału w sprzedaży Schwarzmüller Polska stanowią pojazdy dla budownictwa i infrastruktury.
Bardzo dobre wyniki osiągnięto także dzięki zmianom w organizacji Schwarzmüller Polska. Firma szybko rozbudowała sieć sprzedaży we wszystkich regionach. Kolejnym ważnym celem, postawionym przed polskim oddziałem, był rozwój sieci serwisowej na terenie naszego kraju. Aktualnie firma uzyskała oczekiwane pokrycie we wszystkich kluczowych miejscach.
Stawiają na efektywność
W 2022 r. Schwarzmüller Polska zamierza ukierunkować działania tak, by umocnić się jako marka w sektorze pojazdów dla budownictwa i infrastruktury. Zgodnie z motto „INTELIGENTNE POJAZDY” firma oferuje partnerom w biznesie coś więcej niż tylko perfekcyjne wykonanie. Zarząd uważa, że każdy pojazd powinien być bardziej wydajny niż inne i powinien mieć niezrównane osiągi. Od czerwca ubiegłego roku wszystkie pojazdy marki wyposażone są fabrycznie w inteligentną telematykę SWIT – Schwarzmüller! System można uruchomić w dowolnym momencie, aktywując jeden z trzech pakietów. W zależności od potrzeb użytkownicy mają do dyspozycji pakiet podstawowy, analityczny lub premium. Pakiety przez pierwsze trzy miesiące są dostępne bezpłatnie.
W trosce o środowisko naturalne producent tworzy lekkie konstrukcje. W ten sposób jego naczepy i przyczepy przyczyniają się do zmniejszenia zużycia paliwa i mogą przewozić więcej ładunku, co prowadzi do zmniejszenia liczby przejazdów.
2022: znowu w górę!
– Na podstawie dotychczasowych wyników początku 2022 roku można przyjąć, że Grupa realizuje założenia budżetowe – powiedział Roland Hartwig. – Planujemy zwiększenie obrotu o 12%, do 460 mln euro, a produkcja ma wynieść ponad 12.000 pojazdów. Dyrektor zastrzegł jednak, że prognozy te nie uwzględniają jeszcze aktualnej sytuacji geopolitycznej na Ukrainie. Na pewno utrzymywać się będzie niestabilność w zakresie cen oraz dostępności materiałów i komponentów. Decydujące znaczenie będzie miało kształtowanie się popytu. Oczekuje się, że w przypadku pojazdów dla branży budowlanej i infrastruktury będzie on bardziej stabilny niż w sektorze transportu dalekobieżnego.
(s)
Fot. Schwarzmüller