SCHMITZ CARGOBULL: Dobre połączenie gwarantowane – już 500 naczep dolly Schmitz Cargobull na europejskich szlakach
Przyczepa dolly produkowana przez Schmitz Cargobull ma swoją historię sukcesu. Obecna wersja jest produkowana w zakładzie w Altenberge i staje się coraz bardziej popularna jako element łączący dla ciężarówek o długości 25,25 m, a zwłaszcza dla kombinacji EcoDuo 31,5 m w wielu krajach europejskich. Do tej pory producent dostarczył europejskim przewoźnikom łącznie 500 sztuk tych pojazdów.

Podobnie jak naczepy, dwuosiowa przyczepa dolly opiera się na popularnym systemie modułowym Schmitz Cargobull. W połączeniu z regulowanym zawieszeniem pneumatycznym, sprawdzonym systemem podwozia ROTOS i systemem Multi Ride Height z różnymi oponami można je stosować zarówno w przypadku standardowej, jak i MEGA wysokości siodła. Dzięki szerokiej gamie opcji dyszla przyczepa dolly może być również używana do sprzęgów niskopodłogowych oraz ze wszystkimi pozycjami i wersjami sprzęgów. Aby zapewnić optymalną reakcję na jazdę, wózki dolly są wyposażone w obrotowe siodło.
Wózek dolly jest używany zarówno do zestawów 25,25 m, jak i do pojazdów o długości 31,5 m. W preferowanej przez Schmitz Cargobull kombinacji EcoDuo dwie standardowe naczepy są połączone za pomocą wózka dolly i połączone z ciągnikiem siodłowym. Ta elastyczna koncepcja oparta na standardowych naczepach ma wiele zalet. W konwencjonalnych koncepcjach długich ciężarówek długość używanych nośników ładunku może się różnić, co oznacza, że nie można ich łączyć w celu elastycznego wykorzystania, co wymaga od flot zainwestowania dodatkowych pieniędzy. A ponieważ nie ma znormalizowanych przepisów europejskich, trudno jest wykonywać nieprzerwane, transgraniczne zlecenia transportowe. Koncepcja została już zatwierdzona w Skandynawii, a obecnie jest testowana w Hiszpanii i Holandii.
Dwie naczepy w zestawie EcoDuo można łatwo podzielić między dwa ciągniki na punktach granicznych lub w określonych obszarach. W porównaniu z konwencjonalnymi ciągnikami siodłowymi i jedną naczepą o łącznej masie 40 t, koncepcja EcoDuo ma kilka zalet. Na przykład zmniejsza się zużycie paliwa na przewożoną tonę oraz emisję CO2, sieć drogowa jest mniej obciążona dzięki mniejszej liczbie używanych ciągników, a drogi i mosty są lepiej chronione, ponieważ nacisk na oś i liczba naczep są mniejsze. Cała kombinacja pojazdów jest zrównoważona i przyjazna środowisku. Pomaga również przeciwdziałać brakowi kierowców, ponieważ tylko jeden kierowca może przewieźć dwie naczepy jednym ciągnikiem na duże odległości.
Wraz z koncepcją EcoDuo firma Schmitz Cargobull opowiada się za wprowadzeniem w całej Europie koncepcji transportu, która zmniejsza obciążenie istniejącej infrastruktury, zmniejsza emisje CO2, uwzględnia aktualne standardy branży transportowej – szczególnie w przypadku prac związanych z transportem multimodalnym – i może idealnie być używana do transportu pozamiejskiego.
(s)
Fot. Schmitz Cargobull