SCHMITZ CARGOBULL: Chłodniczy przebój
Naczepa chłodnia skrzyniowa S.KO COOL SMART z cyfrowym rejestratorem temperatury i standardowo montowaną fabrycznie telematyką TrailerConnect jest już na rynku niemal trzy lata – premierę miała na targach IAA 2018. Od tego czasu udowodniła swoje możliwości w zakresie transportu w kontrolowanej temperaturze. To także najchętniej kupowana naczepa chłodnia w Polsce.
Inżynierowie Schmitz Cargobull nie przestają jej ulepszać – to w zasadzie ciągły proces doskonalenia tego pojazdu. Niespełna rok temu ulepszyli system dystrybucji powietrza, aby uzyskać większą wydajność chłodzenia i jednorodność temperatury w całej przestrzeni nadwozia. Głównym celem tych ulepszeń było zapobieganie powstawaniu „gniazd cieplnych” i uproszczenie obsługi w celu poprawy wydajności w codziennym transporcie.
Optymalny przepływ
Okapy wykonane z elastycznego materiału zabezpieczają połączenie klimatyzatora z kanałem powietrznym. Ich elastyczna konstrukcja zapewnia również ochronę przed uszkodzeniami kolizyjnymi. Ukierunkowane prowadzenie pierwotnych i wtórnych przepływów w kanałach powietrznych optymalizuje przepływ powietrza i cyrkulację powietrza w naczepie. Kanały powietrzne mają powiększony przekrój, a optymalne ich rozmieszczenie kieruje powietrze do tyłu nadwozia, a następnie z powrotem do przodu. Ta równomierna cyrkulacja powietrza w całej przestrzeni ładowni zapewnia, że towary zawsze utrzymują zadaną temperaturę przewozu. Bariery powietrza powrotnego nad i po bokach ściany cyrkulacyjnej zapobiegają mieszaniu się gorącego i zimnego powietrza. Pomaga to zapewnić optymalną cyrkulację powietrza.
Nowy system dystrybucji poprawia również efektywność obsługi. W przypadku transportu wielotemperaturowego (MultiTemp) ściankę działową można teraz ustawić bez dodatkowych prac. Ściana działowa skutecznie uszczelnia kanały powietrzne, automatycznie rozprowadzając powietrze tylko w przedniej części aż do ściany działowej.
Innowacyjne mocowanie kanałów powietrznych za pomocą szybkozłączy umożliwia ich łatwe i higieniczne czyszczenie. Niezawodność systemu dystrybucji powietrza Schmitz Cargobull została oficjalnie potwierdzona: DEKRA certyfikowała procedurę testową dla równomiernej dystrybucji powietrza pod obciążeniem. Gwarantowane jest również niezawodne i skuteczne zabezpieczenie ładunku. Pionowe belki zabezpieczające ładunek można szybko i łatwo umieścić między kanałami powietrznymi w celu unieruchomienia przewożonych towarów.
Inteligentna naczepa
Nowy Cargobull Interface System (CIS) zapewnia wydajną komunikację między kierowcą a naczepą. Jednostka sterująca CIS jest zamontowana na przedniej ścianie naczepy i spełnia trzy podstawowe funkcje. Służy jako monitor akumulatora i wyłącza dodatkowe odbiorniki, jeśli napięcie podłączonego agregatu chłodniczego spadnie poniżej określonego poziomu. Dostarcza również proaktywne informacje do portalu internetowego TrailerConnect i aplikacji beUpToDate.
Ponadto CIS zapewnia również wykrywanie ciągnika siodłowego i tym samym zastępuje interfejs TCI (TrailerConnect Interface). System wykorzystuje zapisane algorytmy, aby niezawodnie rozpoznać, która naczepa jest podłączona do którego ciągnika. Dzięki temu możliwe jest szybkie i niezawodne wyśledzenie ewentualnych szkód, a nawet przestępstw.
Kolejną zaletą rozpoznawania ciągnik-naczepa jest to, że sprzęg ciężarówki i naczepy nie jest obsługiwany przez portal, ale za pośrednictwem bezprzewodowego rozwiązania sprzętowego RFID opartego na naczepie. Skutkuje to wysoce niezawodnym sprzęgiem obu pojazdów. Aby wygodniej korzystać z aplikacji beSmart w kabinie kierowcy, CIS służy również jako wzmacniacz Wi-Fi.
Klawiatura TrailerConnect jest montowana na przedniej ścianie, po lewej stronie w kierunku jazdy i zapewnia wysoki współczynnik bezpieczeństwa. Zabezpieczony dostęp do ładunku możliwy jest tylko po wprowadzeniu kodu PIN. Urządzenie to umożliwia użytkownikowi wprowadzenie kodu dostępu do otwierania lub zamykania drzwi, gwarantujące doskonałe bezpieczeństwo frachtu i kierowcy. System zamykania drzwi działa w połączeniu z agregatami chłodniczymi wszystkich popularnych producentów.
Opcjonalnie naczepę S.KO COOL SMART ze standardową telematyką TrailerConnect można również wyposażyć w drukarkę temperatury. Ta drukarka jest również montowana bezpośrednio na ścianie czołowej naczepy i może drukować zapisy temperatury na miejscu. Funkcja udostępnia 21 języków. Te nowe usługi są teraz dostępne dla wszystkich klientów wraz z nową aktualizacją drukarki. Obejmuje to konfigurację niestandardowego wydruku historii temperatury z danymi z ostatnich 12 miesięcy, którym można sterować bezpośrednio za pomocą drukarki, wyświetlacza jednostki chłodzącej S.CU lub aplikacji beSmart.
Prąd z osi
Koncepcje mobilności elektrycznej odgrywają coraz większą rolę w ograniczaniu emisji szkodliwych gazów spalinowych. Mając to Schmitz Cargobull może wyposażyć naczepę S.KO COOL SMART w oś elektryczną i elektryczną chłodnicę ze zintegrowaną energoelektroniką i systemem akumulatorowym. Zasilana wyłącznie elektrycznie jednostka chłodząca S.CUe ze zintegrowaną elektroniką mocy nie zawiera silnika spalinowego i została zaprojektowana tak, aby chłodzić lub ogrzewać bez generowania jakichkolwiek emisji. Zapewnia to chłodzenie (do 15.900 W) i ogrzewanie (9100 W) bez żadnych ograniczeń. Zamiast zbiornika na olej napędowy, na podwoziu zainstalowano akumulatory. Zasada budowy modułowej umożliwia skalowalną pojemność baterii. Najmniejszy wariant akumulatora (34 kWh)
jest w stanie pracować na energii elektrycznej do 4,5 godziny, w zależności od zastosowania i wymagań. Akumulatory są ładowane z sieci przy użyciu standardowego połączenia trójfazowego CEE. Ładowanie trwa około 1,5 godziny (przy pełnym naładowaniu akumulatora) w wersji 34 kWh. Największa możliwa pojemność baterii to 65 kWh.
Ponadto system jest wyposażony w zelektryfikowaną oś naczepy Schmitz Cargobull, która odzyskuje energię podczas hamowania, skracając czas potrzebny na doładowanie akumulatora z sieci. W pojeździe bez osi zelektryfikowanej akumulator nie jest ładowany podczas jazdy. Pojazd ze zelektryfikowaną osią ładuje akumulator podczas podróży, minimalizując lub całkowicie eliminując konieczność ładowania akumulatora z sieci w centrum dystrybucji. Oczywiście skraca to również czas oczekiwania w centrach dystrybucyjnych. Inteligentna strategia ma na celu zapewnienie, że poziom naładowania akumulatora pozostaje tak wysoki, jak to możliwe, aby zapewnić najwyższą niezawodność podczas postoju, np. w korku. Klasa wydajności zelektryfikowanej osi jest precyzyjnie dostosowana do wymagań agregatu chłodniczego.
Bez emisji
Jest to idealne rozwiązanie dla firm transportowych, które świadczą usługi dystrybucji miejskiej lub obsługują trasy między różnymi centrami dystrybucji. Cały system jest specjalnie dostosowany do tych zastosowań. W wielu dużych miastach, zwłaszcza w Holandii, ruch dystrybucyjny będzie charakteryzował się „strefami zerowej emisji” w centrach miast. Dzięki temu produktowi Schmitz Cargobull oferuje rozwiązanie, które zapewnia przewośnikom możliwość bezproblemowego wjazdu do centrów miast dzięki zasilanej elektrycznie jednostce chłodzącej w połączeniu z bezemisyjnym ciągnikiem siodłowym
Schmitz Cargobull oferuje całkowicie zintegrowane rozwiązanie od jednego dostawcy, w przeciwieństwie do innych producentów. Wszystkie komponenty są ze sobą zharmonizowane. Integracja z inteligentnym rozwiązaniem telematycznym firmy Schmitz Cargobull zapewnia użytkownikom wartość dodaną. Dzięki tej innowacji Schmitz Cargobull wnosi istotny wkład w redukcję CO2 i bierze odpowiedzialność za zoptymalizowane, ekologiczne koncepcje transportu i logistyki. Zgodnie ze swoimi podstawowymi wartościami „niezawodności i innowacji”, Schmitz Cargobull kontynuuje realizację wizji przyjaznych dla środowiska alternatyw napędowych.
(rum)
Fot. Schmitz Cargobull