Okres przejściowy na wymianę tachografów – czy przewoźnicy mogą odetchnąć z ulgą?
Komisja Europejska niespodziewanie wprowadziła okres przejściowy dla przewoźników, którzy nie zdążyli wymienić tachografów na najnowsze modele […]
Przekazanie jubileuszowego pojazdu dla FM Logistic było ważnym wydarzeniem dla spółki EWT Truck & Trailer Polska. Jako generalny przedstawiciel Schmitz Cargobull AG w Czechach, Polsce i w Słowacji oraz dealer Mercedes-Benz na rynkach czeskim i polskim, Grupa EWT jest od 1995 roku wiodącym partnerem klasy premium w branży ciężkiego transportu. Pięćsetna, jubileuszowa naczepa, to dobrze znana chłodnia z serii S.KO Cool, o długości wnętrza ok. 13,3 m i wysokości użytkowej ponad 2,5 m.
Przy masie własnej ok. 8,2 tony (bez agregatu chłodniczego) i własnych osiach ROTOR SCB o nośności 9 ton każda, dopuszczalna masa całkowita naczepy chłodni wynosi 36 ton, zaś DMC techniczna jest o 3 tony wyższa. Zarówno rama, jak i nadwozie, charakteryzują się dużą sztywnością i odpornością na maksymalne obciążenia.
Naczepa chłodnia Schmitz Cargobull S.KO Cool od lat jest niekwestionowanym przebojem w ofercie niemieckiego producenta i nie jest tak bez powodu. Jej konstruktorzy bardzo dbają o to, by była to naczepa która jest nie tylko pewna, niezawodna, ale także aby zastosowane w niej rozwiązania wyznaczały rynkowe trendy. Jako pierwsza z chłodni została wyposażona w cyfrowy rejestrator temperatury i standardowy, fabrycznie montowany system telematyczny TrailerConnect. Nie tylko w naszym kraju jest najchętniej kupowanym pojazdem tej kategorii.
FM Logistic, będąc wieloletnim użytkownikiem naczep Schmitz, oczekuje określonych rozwiązań. Na czele listy znalazły się mocowania promowe, ponieważ naczepy transportują ładunki także do krajów skandynawskich. Ukłonem w kierunku jak najlepszego wykorzystania taboru jest wybór opcji systemu podwójnej podłogi z regulacją wysokości i z 22 belkami nośnymi. Bardzo często bowiem przy lekkich przesyłkach drobnicowych, wykorzystanie do maksimum pojemności naczepy było dla przewoźnika kłopotliwe. Takie wyposażenie te kłopoty niweluje. Podwójna podłoga umożliwia zwiększenie zdolności przewozowych do ponad 60 europalet (oczywiście, jeśli ich ciężar nie spowoduje przeładowania naczepy).
Ciekawostką jest także zamówiony przez FM Logistic układ podnoszenia dwóch osi – pierwszej i trzeciej. Taki wymóg to efekt specyfiki transportu i chęć maksymalnego obniżenia kosztów eksploatacji, m.in. przez zmniejszenie zużycia opon. Klienci Schmitza zwykle decydują się jedynie na jedną podnoszoną oś. Naczepy dla FM Logistic wyposażono w sprawdzone agregaty chłodnicze Carrier Vector 1550 o wydajności chłodniczej 15 kW.
W pełni elektryczny agregat chłodniczy zasilany jest z generatora o mocy 16 kW, zblokowanego z silnikiem Diesla o pojemności 1,5 l. Całość jest konstrukcją sprawdzoną i powszechnie stosowaną we firmowej flocie FM Logistic.
Stawiając na coraz wydajniejszą organizację pracy i transport w pełni kontrolowanych ładunków, do każdej naczepy FM Logistic, zamówił dopracowany i wielokrotnie już sprawdzony przez użytkowników pakiet telematyczny TrailerConnect, który jest marką własną Schmitz Cargobull. Rozwiązanie to dostępne jest na rynku od 2004 roku. Przez niemal 19 lat, na rynek trafiło około sto tysięcy, nieustannie rozwijanych i unowocześnianych jednostek telematycznych. TrailerConnect to obecnie bardzo zaawansowany produkt przekazujący operatorowi floty i właścicielowi taboru rozbudowane informacje, począwszy od aktualnej pozycji naczepy i podstawowych danych technicznych pojazdu, poprzez monitorowanie temperatury w ładowni oraz zakresu pracy urządzenia chłodniczego, kończąc na wszelakich analizach stanu floty pojazdów.
Telematyka Schmitz Cargobull pozwala na szeroki zakres kontroli, monitorowania oraz komunikowania się z naczepą w wielu aspektach codziennego użytkowania pojazdu, przyczyniając się do podniesienia bezpieczeństwa pojazdu, a tym samym przewożonego ładunku.
Naczepy Schmitz Cargobull mogą zostać wyposażone fabrycznie w system ryglowania tylnych drzwi. Zabezpieczony dostęp do ładunku możliwy jest z poziomu telematyki TrailerConnect lub za pomocą panelu obsługowego urządzenia chłodniczego S.CU Schmitz. Trzeci sposób dostępu, stosowany w konfiguracjach z innym markowym agregatem chłodniczym, to klawiaturka (key pad) montowana na ścianie przedniej po lewej stronie. Istnieje też możliwość ustalenia granic stref (geofence). Wystarczy je skonfigurować tylko raz, prosto i wygodnie w portalu TrailerConnect. Co więcej, po zamknięciu drzwi naczepy, jednym naciśnięciem przycisku w portalu TrailerConnect lub w aplikacji beSmart można aktywować ogólną, automatyczną blokadę. Ma to ogromne znaczenie dla zapewnienia bezpieczeństwa transportu towarów nie tylko wymagających kontrolowanych warunków termicznych, ale często również bardzo drogich.
Klawiatura TrailerConnect jest montowana na przedniej ścianie, po lewej stronie w kierunku jazdy i zapewnia wysoki współczynnik bezpieczeństwa. Zabezpieczony dostęp do ładunku możliwy jest tylko po wprowadzeniu kodu PIN. Urządzenie to umożliwia użytkownikowi wprowadzenie kodu dostępu do otwierania lub zamykania drzwi, gwarantujące doskonałe bezpieczeństwo frachtu i kierowcy. System zamykania drzwi działa w połączeniu z agregatami chłodniczymi wszystkich popularnych producentów.
Naczepa ma dopracowany system dystrybucji powietrza Schmitz Cargobull. Głównym celem wprowadzonych parę lat temu ulepszeń było zapobieganie powstawaniu kolonii grzybów i uproszczenie obsługi. W systemie dystrybucji powietrza okapy wykonane z elastycznego i odpornego na kolizje materiału zabezpieczają połączenie między jednostką chłodzącą a kanałem powietrznym. Przepływ powietrza i jego cyrkulacja w ładowni jest wzmocniona przez ukierunkowane prowadzenie strumieni pierwotnych i wtórnych w kanałach powietrznych. Mają one powiększony przekrój, a ich optymalne rozmieszczenie kieruje powietrze do tyłu nadwozia a następnie z powrotem do przodu. Ta równomierna cyrkulacja w całej konstrukcji zapewnia utrzymanie odpowiedniej temperatury towaru. Pionowe belki zabezpieczające ładunek można szybko i łatwo umieścić między kanałami powietrznymi w celu unieruchomienia przewożonych towarów.
Innowacyjne mocowanie kanałów powietrznych za pomocą szybkozłączy umożliwia ich łatwe i higieniczne czyszczenie. Niezawodność tego systemu dystrybucji powietrza została oficjalnie potwierdzona – DEKRA certyfikowała procedurę testową dla równomiernej dystrybucji powietrza pod obciążeniem. Gwarantowane jest również skuteczne zabezpieczenie ładunku.
Współpraca firmy FM Logistic z dostawcą pojazdów, czyli EWT Truck & Trailer Polska rozpoczęła się w 2004 roku. Nawiązując do tego, Andrzej Dziedzicki, dyrektor handlowy EWT Truck & Trailer Polska powiedział: – Staramy się, aby nasze relacje biznesowe oparte były na zasadach partnerskich, korzystnych dla obu stron. Cieszy nas, że od wielu lat, dostarczamy pojazdy spełniające oczekiwania tak wymagającego partnera jakim jest FM Logistic. Jak podkreślał Andrzej Dziedzicki: – Oferujemy i z satysfakcją dostarczamy produkt, który spełnia oczekiwania tak wymagającego partnera, jakim jest FM Logistic Polska. Wiemy, że te pojazdy zarobią na siebie.
Nowe naczepy zasilą tabor obsługujący transport międzynarodowy dla strategicznych klientów FM Logistic, jak również w dystrybucji pomiędzy centrami logistycznymi w regionie Europy. Odbierając naczepy, Andrzej Wacyk, Administration & Support Function Director in Transport FM Logistic w Europie Centralnej wyraził radość z 20 lat dotychczasowej współpracy z EWT i zapewniał, że będzie ona nadal się rozwijała, ku zadowoleniu obu stron. – To jest dla nas duże święto. Tych 55 nowoczesnych naczep, które trafią do naszej floty, to wynik realizacji planu strategicznego FM’u „Transport 4.0”, który opracowaliśmy dwa lata temu. Zakłada on inwestycje w nowoczesną flotę wyposażoną w systemy telematyki, inwestycje w nowoczesne systemy informatyczne wspierające procesy transportowe, nowe technologie. Dzięki tym działaniom planujemy uzyskać pełną digitalizację i automatyzację w transporcie.
Przyjęty przez FM Logistic model biznesowy zakłada rozwój własnej floty naczep i dzierżawę ich współpracującym z firmą przewoźnikom zewnętrznym. Obecnie, realizacja zleceń w regionie Europy Centralnej obsługiwana jest przez flotę ok. 3600 pojazdów, z czego 430 naczep jest własnością FM Logistic. Dominują w niej naczepy chłodnie (także dwukomorowe), pojazdy izotermiczne i furgony. Przyjęte standardy obligują przewoźników do dysponowania ciągnikami nie starszymi niż 5 lat w transporcie międzynarodowym i 10 lat w transporcie krajowym. Realizowany obecnie kontrakt jest elementem długoterminowej polityki rozwoju i modernizacji floty własnej.
Wojciech Mackiewicz, rum
Fot. Wojciech Mackiewicz, FM Logistic, EWT
Komisja Europejska niespodziewanie wprowadziła okres przejściowy dla przewoźników, którzy nie zdążyli wymienić tachografów na najnowsze modele […]
Stolica Wielkopolski po raz kolejny inwestuje w bezemisyjny transport publiczny. MPK Poznań i producent Solaris Bus […]
Amazon złożył największe w historii zamówienie na ponad 200 akumulatorowo-elektrycznych samochodów ciężarowych i wybrał flagowy pojazd […]