Schaeffler: Wymiana zespołu łożysk piasty (THU) produkcji FAG
W samochodach ciężarowych z uwagi na sposób eksploatacji, w tym bardzo duże przebiegi, nierzadko ponad 100.000 km rocznie i przy obciążeniach przekraczających 10 ton nacisku na oś, powinny być zamontowane niezawodne i skrajnie wytrzymałe łożyska kół, również ze względu na duże koszty naprawy w przypadku nagłej awarii łożyska koła podczas jazdy.

Śmiało można więc przyznać, że łożyska koła w samochodzie ciężarowym są elementami związanymi nie tylko z bezpieczeństwem jazdy, ale również z zapewnieniem możliwie długiej mobilności pojazdu.
Opracowane i wprowadzone pod koniec lat 90. do seryjnej produkcji zespoły łożysk piast pod nazwą handlową Truck Hub Unit (w skrócie THU), to optymalne rozwiązanie dla warsztatów specjalizujących się w naprawach i serwisowaniu samochodów ciężarowych.
Stanowią one zamknięty moduł łożysk przygotowany na jedną stronę osi, składający się z pary łożysk stożkowych, zmontowanych fabrycznie z wymaganym luzem łożyskowym i optymalną ilością wysokogatunkowego smaru, zapewniającego najlepsze warunki pracy łożyska przez cały okres eksploatacji. Zespół THU ma również zintegrowane uszczelnienie osi.
Korzystanie z THU pozwala warsztatowi na dodatkową redukcję czasu i kosztów wymiany łożysk kół. Oczywiście nie bez znaczenia jest też wyeliminowanie pomyłek montażowych i niedokładności w umiejscowieniu łożyska.
Sposób wymiany zespołu łożysk THU eksperci firmy Schaeffler przedstawiają na przykładzie samochodu Scania R450.













Po zamontowaniu koła należy wykonać jazdę próbną.
Podsumowując – brak konieczności smarowania i jednokrotne wprasowywanie modułu łożyska znacząco skracają czas montażu, ale przede wszystkim zapewniają optymalne warunki pracy zespołu łożysk THU przez cały okres eksploatacji.
Fot. Schaeffler