Ciężarówki i Logistyka Ciężarówki i Logistyka
  • E-wydanie
  • Newsletter
  • Strona Główna
  • Aktualności
    • Samochody ciężarowe
      • Jazda próbna
      • Prezentacje
      • Producenci
      • Technika
    • Samochody dostawcze
      • VAN
      • Minivan
    • Naczepy
      • Ponad normatyw
    • Autobusy
      • Autobusy elektryczne
      • Autobusy wodorowe
    • Elektromobilność
      • Elektryczne ciężarówki
      • Elektryczne samochody dostawcze
    • Eksploatacja
      • Akcesoria
      • Filtry
      • Opony
    • Oleje i paliwa
      • Karty paliwowe
      • Paliwa alternatywne
    • Drogi
    • Przewoźnicy
    • Prawo
    • Bezpieczeństwo
    • Rynek
      • Analizy
      • Targi
      • Wydarzenia
    • Finanse
    • Serwis
    • Zdrowie
    • 4×4
  • Logistyka
  • Archiwum
  • Kontakt
  • Napisz do nas
Idź do...
    Szukaj
    Home»Aktualności » Schaeffler: Wymiana zespołu łożysk piasty (THU) produkcji FAG

    Schaeffler: Wymiana zespołu łożysk piasty (THU) produkcji FAG

    15 maja, 2020
    Aktualności, Serwis

    W samochodach ciężarowych z uwagi na sposób eksploatacji, w tym bardzo duże przebiegi, nierzadko ponad 100.000 km rocznie i przy obciążeniach przekraczających 10 ton nacisku na oś, powinny być zamontowane niezawodne i skrajnie wytrzymałe łożyska kół, również ze względu na duże koszty naprawy w przypadku nagłej awarii łożyska koła podczas jazdy.

    Schaeffler: Wymiana zespołu łożysk piasty (THU) produkcji FAG, Magazyn Ciężarówki

    Śmiało można więc przyznać, że łożyska koła w samochodzie ciężarowym są elementami związanymi nie tylko z bezpieczeństwem jazdy, ale również z zapewnieniem możliwie długiej mobilności pojazdu.

    Opracowane i wprowadzone pod koniec lat 90. do seryjnej produkcji zespoły łożysk piast pod nazwą handlową Truck Hub Unit (w skrócie THU), to optymalne rozwiązanie dla warsztatów specjalizujących się w naprawach i serwisowaniu samochodów ciężarowych.

    Stanowią one zamknięty moduł łożysk przygotowany na jedną stronę osi, składający się z pary łożysk stożkowych, zmontowanych fabrycznie z wymaganym luzem łożyskowym i optymalną ilością wysokogatunkowego smaru, zapewniającego najlepsze warunki pracy łożyska przez cały okres eksploatacji. Zespół THU ma również zintegrowane uszczelnienie osi.

    Korzystanie z THU pozwala warsztatowi na dodatkową redukcję czasu i kosztów wymiany łożysk kół. Oczywiście nie bez znaczenia jest też wyeliminowanie pomyłek montażowych i niedokładności w umiejscowieniu łożyska.

    Sposób wymiany zespołu łożysk THU eksperci firmy Schaeffler przedstawiają na przykładzie samochodu Scania R450.

    Przed przystąpieniem do wymiany łożyska należy dokładnie sprawdzić jego prawidłowy dobór. Po zdjęciu koła, poluzowaniu i odsunięciu zacisku hamulca, odkręcić i wysunąć piastę z osi przedniej.
    Następnie należy odkręcić tarczę hamulcową.
    Wypiąć pierścień osadczy łożyska.
    Rozgrzać i zdjąć pulsator czujnika prędkości obrotowej koła.
    Wyprasować stare łożysko.
    Sprawdzić owalność oraz stan ogólny piasty i w razie konieczności wymienić piastę na nową.
    Upewnić się ostatecznie czy nowe łożysko jest poprawnie dobrane.
    Wykonać prawidłowe wprasowanie nowego łożyska w piastę koła zgodnie z zasadą przyłożenia siły nacisku na pierścień zewnętrzny łożyska. Nie wolno przekroczyć dopuszczalnych, maksymalnych sił nacisku!
    Teraz trzeba z zamontować ponownie pulsator, zabezpieczyć łożysko pierścieniem osadczym i dokręcić tarczę hamulcową.
    Sprawdzić stan czopu zwrotnicy.
    Zamontować zacisk hamulca i założyć piastę na czop zwrotnicy.
    Dokręcić centralną nakrętkę właściwym momentem obrotowym obracając piastą w przeciwną stronę.
    Dokręcić dekiel właściwym momentem obrotowym.

    Po zamontowaniu koła należy wykonać jazdę próbną.

    Podsumowując – brak konieczności smarowania i jednokrotne wprasowywanie modułu łożyska znacząco skracają czas montażu, ale przede wszystkim zapewniają optymalne warunki pracy zespołu łożysk THU przez cały okres eksploatacji.

    Fot. Schaeffler

    Tagi : części zamienne, serwis
    Udostępnij :
    • Facebook
    • Twitter
    • Google+

    Zostaw odpowiedź

    Captcha Kliknij na obraz aby zaktualizować captcha .
    Kliknij tutaj, aby anulować odpowiadanie.

    Aktualne wydanie

    Ciężarówki i Logistyka – Czerwiec 2022

    Na skróty

    Redakcja
    Napisz do nas
    Reklama
    Polityka prywatności
    Regulamin
    Mapa strony

    Ceny paliw

    Pb98
    8,30
    Pb95
    7,90
    ON
    8,27
    LPG
    3,56
    CNG
    3,40

    KURSY WALUT

    EUR/PLN
    4,66
    USD/PLN
    4,44
    CHF/PLN
    4,46
    GPB/PLN
    5,37
    NOK/PLN
    0,48
    © 2020 copyright ESER MEDIA, wszelkie prawa zastrzeżone