SCANIA: Ukochana marka tunerów
Za oknem zaczyna panować chłód, a nic tak nie rozgrzewa serca transportowca, jak widok pięknie utrzymanej, a nawet, nie bójmy się tego powiedzieć – stuningowanej ciężarówki. Ta moda zaczęła się w Skandynawii (może dlatego, że są tam długie zimowe wieczory?) i rozlała się już na całą Europę. Tuningowane są pojazdy wszystkich marek, jednak najczęściej poddawane rozmaitym upiększeniom są Scanie. Szczególnie te, które pod „budą” mają serce złożone z ośmiu cylindrów ułożonych w literę V…
Wróćmy do lata, bo wtedy najczęściej można takie pojazdy zobaczyć nie tylko przez kilkanaście sekund na drodze, ale także spotkać je na zlotach i obejrzeć z bliska, a nawet zajrzeć do kabiny. Kilka ciekawych Scanii udało się nam sfotografować na tegorocznym, lipcowym Master Trucku i na wrześniowej Pomorskiej Miss Scania.
Największy na kontynencie europejskim zlot stuningowanych ciężarówek – Master Truck Show – ponownie pobił rekord. Ponad 160.000 zwiedzających przybyło podziwiać ponad 1200 pojazdów z całej Europy. Ciężarówki z Niemiec, Czech, Szwecji, Szwajcarii oraz Polski na 3 dni zawładnęły lotniskiem w Polskiej Nowej Wsi pod Opolem. Czym wyróżniała się tegoroczna edycja zlotu?
Master Truck Show 2021 był zdominowany przez markę Scania. Tylu ciężarówek z gryfem w logo nie było tam chyba jeszcze nigdy. Pokazuje to kultową pozycję szwedzkiego producenta w świecie tuningu. Kolejnym zjawiskiem z jakim można było się zetknąć na zlocie w Opolu jest dalszy rozwój polskiego stylu tuningu. Jego znakiem rozpoznawczym – do niedawna – był patriotyzm, ale obecnie dominuje heroizm w motywach. Bohaterowie filmów, gier, sportu czy postaci historyczne – to lubiane przez polskich przewoźników obrazy. Reszta świata tradycyjnie prezentowała swoje style – holenderski, skandynawski czy niemiecki. Oczywiście, nie było problemu, aby „truck” z kraju Goethe’go wykonany był w stylu innej nacji. Liczyło się piękno i precyzja wykonania. Jury zlotu w tym roku borykało się z problemem „jak kogoś nie skrzywdzić”, bo poziom wystawionych pojazdów był bardzo wysoki.
Pomorska Miss Scania to impreza lokalna, ale organizowana konsekwentnie od niemal dwóch dekad przez gdański oddział Scania Polska dzięki samozaparciu i działaniom jego dyrektora Sławomira Hofmana. Jego zasługi dla rozwoju tuningu na Pomorzu są nieocenione, a wspominamy o tym dlatego, że w czasie wrześniowego zlotu ogłoszono, że Sławek odchodzi na zasłużoną emeryturę po 28 latach prowadzenia oddziału! Jego następca, Łukasz Pokropek, ma nadzieję na to, że Sławek Hofman pomoże mu w organizowaniu kolejnych wyborów Pomorskich Miss Scania.
Do udziału w gdańskim konkursie zgłoszono ponad 70 wyjątkowych pojazdów Scania, które rywalizowały o nagrody w czterech kategoriach. W tym roku, doceniając wysoki poziom rywalizacji, przyznano również nagrodę specjalną. Wydarzenie, które odbyło się w gdańskim oddziale Scania przyciągnęło wielu fanów pojazdów ciężarowych oraz wystawców z branży transportowej.
Tytuł i trofeum „Pomorskiej Miss Scania 2021” trafiły do właścicieli ciężarówki Scania 590S z floty Transport Popławski. Zwycięski samochód to jeden z trzech pojazdów zgłoszonych do tegorocznej edycji konkursu przez właściciela firmy Transport Popławski. Oprócz nagrody głównej, przyznano również tytuł „Miss Publiczności”, o czym zdecydowali fani pojazdów ciężarowych obecni podczas wydarzenia. Najwięcej głosów oddano na pojazd Scania R520 należący do firmy P.U.T Ol-trans Olgierd Hewelt. Trofeum „Weterana Szos” przyznano czarno-złotej Scania 143M z silnikiem V8 o mocy 500 KM z 1992 roku należącej do firmy Ampliz, która do Gdańska przyjechała aż z małopolskiego Olkusza. Z kolei „Nagroda Dyrektora Oddziału” trafiła w ręce przedstawicieli Repiński Transport za pojazd Scania R500 Convoy, nawiązujący do kultowego filmu Sama Peckinpaha „Konwój”. „Nagrodą specjalną” wyróżniono granatowo-beżową Scanię R500 z 2013 roku z floty firmy Baca.
rum, Grzegorz Teperek
Fot. Grzegorz Teperek, Sławomir Rummel, Scania