SCANIA: Legendy mają się dobrze…
Nowoczesne silniki Scania V8 nie od dziś budzą uzasadnione emocje. Teraz Scania ma cztery nowe silniki V8, które wraz z układami napędowymi pozwalają zaoszczędzić aż do 6% paliwa. Gama oferowanych mocy nieco się zmieniła – czytaj moc wzrosła – to teraz 530, 590, 660 i 770 KM! Dzięki nim dłuższe i cięższe pojazdy ciężarowe oferują lepszą wydajność transportową i niższą emisję CO2, bez względu na zastosowane paliwo.
Nowe silniki V8 Scania oferują nie tylko rekordową moc, lecz także znacząco niższe zużycie paliwa. Gdy do układu napędowego włączona zostanie nowa skrzynia biegów G33 (napiszemy o niej w następnym numerze), łączne oszczędności mogą w odpowiednich warunkach sięgać do 6% – a nawet więcej. Oszczędności paliwa tego rzędu mają oczywiście wielkie znaczenie, zarówno w dłuższej perspektywie dla klimatu, jak i tu i teraz dla przewoźnika.
– Przechodząc na transport wolny od paliw kopalnych, każdy powinien robić, co w jego mocy, by ulepszać obecne rozwiązania. Nikt nie złomuje starego samochodu tylko dlatego, że kupuje nowy. Przejście musi być płynne – podkreśla Alexander Vlaskamp, wiceprezes wykonawczy, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu Scania.
Z duchem czasów
Niższe zużycie paliwa jest efektem szeroko zakrojonych prac dostosowawczych i rozwojowych przeprowadzonych przez inżynierów Scania, obejmujących technologie stanowiące awangardę rozwoju silników spalinowych. Należy tu wymienić – zapewniane przez ponad 70 nowych części – zmniejszone opory wewnętrzne, wyższe stopnie sprężania, ulepszone systemy oczyszczania spalin oraz nowy, potężny system zarządzania silnikiem (EMS).
Chociaż priorytetem na przyszłość jest transport zelektryfikowany, świat nadal polega na transporcie realizowanym pojazdami napędzanymi silnikami spalinowymi – właśnie dlatego nowe, mocne silniki Scania V8 są tak ważne.
– W Europie typowy długodystansowy pojazd ciężarowy pokonuje około 150 tys. km rocznie. Rozsądnie szacowane oszczędności paliwa na rynkach, gdzie dozwolone są dłuższe i cięższe zestawy, mogą w przypadku pojazdu z naszym nowym silnikiem V8 sięgać 3-4 tys. litrów rocznie, co pod każdym względem jest ogromnym osiągnięciem – mówi Alexander Vlaskamp.
Chociaż inni wielcy producenci praktycznie zarzucili prace nad silnikami widlastymi przeznaczonymi do napędu samochodów ciężarowych, Scania stale rozwija swoje silniki V8. Kontynuacja tego procesu w latach dwudziestych XXI wieku zaowocowała wydajnymi silnikami dostosowanymi do najbardziej wymagających zadań transportowych. Ulepszenia wprowadzane przez inżynierów firmy Scania są wynikiem pasji, ogromnego doświadczenia, doskonałych kompetencji i genialnych pomysłów. Jak oni to robią?
– Opieramy się na ogromnym doświadczeniu z silnikami V8, ulepszając to, czego nauczyli się genialni inżynierowie przed nami, co stworzyli i co osiągnęli. Nie ma tu żadnych rewolucji. Chodzi o dopracowanie produktów i dodawanie do nich najnowszych technologii. Nowy EMS daje możliwość zastosowania inteligentniejszego i bardziej zaawansowanego oprogramowania sterującego silnikiem z większą dokładnością. Możemy, na przykład, dokładniej obliczyć, ile paliwa jest potrzebne i kiedy – mówi Göran Lindh, główny inżynier ds. silników V8 w Scania.
Gama silników Scania V8 – DC16 (530 – 660 KM)
|
DC16 20 |
DC16 121** |
DC16 122 |
Typ |
V8 |
||
Pojemność skokowa |
16,4 l |
||
Kolejność zapłonu |
1-5-4-2-6-3-7-8 |
||
Liczba cylindrów |
90o V8 |
||
Liczba zaworów na cylinder |
4 |
||
Średnica x skok |
130 x 154 mm |
||
Sprężanie |
22:1 |
||
Turbosprężarka |
Łożysko poprzeczne |
||
Wtrysk paliwa |
Scania XPI |
||
Technologia oczyszczania spalin |
Scania SCR |
||
Hamulec wydechowy |
300 kW przy 2400 obr./min |
||
Pojemność oleju |
43 l |
||
Moc maksymalna |
530 KM (390 kW) |
590 KM (434 kW) |
660 KM (485 kW) |
Maksymalny moment obrotowy |
2800 Nm |
3050 Nm |
3300 Nm |
EMS (system zarządzania silnikiem) współdziała z AMS (system zarządzania oczyszczaniem spalin). Oba układy mają istotne znaczenie dla spełnienia obecnych i przyszłych wymagań normy Euro 6 w zakresie NOx i cząstek stałych (i to nie tylko dla nowego pojazdu, lecz także później – wymogi prawne nadal obowiązują przez co najmniej siedem lat lub 700 tys. km). Scania dodała nowe rozwiązanie, w którym czynnik AdBlue jest wtryskiwany dwukrotnie: raz bezpośrednio za hamulcem wydechowym i drugi raz w „standardowym” miejscu w samym tłumiku. Dzięki dodatkowemu dozowaniu odparowywanie AdBlue jest lepsze w cyklach niskiego obciążenia, ponieważ temperatura w pobliżu kolektora wylotowego jest wielokrotnie wyższa. Dzięki dodatkowemu dozowaniu otrzymujemy lepszą strategię oczyszczania spalin, co owocuje również niższym zużyciem paliwa.
Wysokie ciśnienie, mniejsze tarcie
Zmodernizowaną gamę V8 wyposażono w nową, wysokociśnieniową pompę paliwa, w której elementy pompujące są indywidualnie sterowane (AIM, Active Inlet Metering). Usprawniono sterowanie ciśnieniem i dawką paliwa, co wraz z ulepszoną diagnostyką przełoży się na dłuższy okres eksploatacji i poprawi osiągi. Nową pompę również zoptymalizowano pod kątem minimalizacji zużycia oleju silnikowego. Zwiększone zostały również stopień sprężania i maksymalne ciśnienie w cylindrze, by jeszcze bardziej poprawić spalanie i zużycie paliwa.
Ważnym celem dla projektantów nowoczesnych, wysokowydajnych silników jest zmniejszenie tarcia wewnętrznego. Obniżenie strat wewnętrznych przynosi znaczne korzyści. Alternatywą jest oczywiście stosowanie rzadszych i bardziej wydajnych nowoczesnych olejów o właściwościach niespotykanych jeszcze 10-15 lat temu. Jednak wielkie korzyści osiągane w ostatnich latach dzięki zaawansowanym olejom o przedłużonej trwałości już nie wystarczają. By móc w pełni korzystać z tych nowych możliwości, należy odpowiednio dostosować sam silnik.
– Zwiększenie ciśnienia i mocy wyjściowej wymaga modyfikacji i wzmocnienia elementów silnika, takich jak koła zębate, tłoki, pierścienie, głowice cylindrów i zawory. Wymagało to zaawansowanych ulepszeń, które pozwoliłyby zmniejszyć straty wewnętrzne, zwłaszcza że chcieliśmy również wydłużyć okresy między przeglądami i podnieść trwałość. Z dumą mogę powiedzieć, że udało nam się pogodzić te nieco sprzeczne cele – przyznaje Göran Lindh.
Turbo na kulkach
Najbardziej imponującym członkiem rodziny V8 Scania jest oczywiście nowy silnik DC16 123. Dzięki ogromnej mocy 770 KM zastępuje poprzednią topową jednostkę o mocy 730 KM. Różnica między nimi polega na tym, że silnik V8 o mocy 770 KM oparty jest na tej samej, uprzednio zmodernizowanej platformie, co reszta nowej gamy V8, zapewniając mu ten sam poziom wyjątkowej trwałości, z której słyną wszystkie silniki Scania V8.
– Tutaj właśnie widoczna jest największa różnica. Zwiększona moc idzie w parze z ogromnymi oszczędnościami paliwa, oszczędnościami, które byliśmy w stanie osiągnąć dzięki wprowadzeniu najnowszych rozwiązań technicznych. Silnik ten ma układ oczyszczania spalin oparty wyłącznie na SCR, solidną turbosprężarkę o stałej geometrii i taki sam rodzaj jednoczęściowych kolektorów wydechowych, co pozostałe trzy silniki V8 – podkreśla Göran Lindh.
Pozbycie się niektórych ciężkich elementów i uproszczenie innych pozwoliło obniżyć masę nawet o 75 kg w porównaniu z poprzednikiem. Kolejna nowość to silnik o mocy 770 KM, który dla poprawy szybkości reakcji wyposażono w unikalną turbosprężarkę o stałej geometrii z łożyskami kulkowymi zamiast tradycyjnych łożysk ślizgowych.
Gama silników Scania V8 – DC16 (770 KM)
|
DC16 123 |
Typ |
V8 |
Pojemność skokowa |
16,4 l |
Kolejność zapłonu |
1-5-4-2-6-3-7-8 |
Liczba cylindrów |
90o V8 |
Liczba zaworów na cylinder |
4 |
Średnica x skok |
130 x 154 mm |
Sprężanie |
19:1 |
Turbosprężarka |
Chłodzone cieczą łożysko kulkowe |
Wtrysk paliwa |
Scania XPI |
Technologia oczyszczania spalin |
Scania SCR |
Hamulec wydechowy |
300 kW przy 2400 r/min |
Pojemność oleju |
43 l |
Moc maksymalna |
770 KM (566 kW) |
Maksymalny moment obrotowy |
3700 Nm |
– Nowe jednoczęściowe kolektory, to taki mały bonus. Są nie tylko lżejsze i wydajniejsze, lecz również wydają charakterystyczny dźwięk V8, doceniany przez wielu klientów Scania i fanów V8. Nie generują więcej hałasu – chodzi raczej o to, w jaki sposób gazy spalinowe zderzają się ze sobą w czasie przechodzenia przez kolektor, co wynika z kolejności zapłonu – wyjaśnia Lindh.
Bez względu na to, która z czterech nowych jednostek Scania V8 najlepiej pasuje do rzeczywistego zastosowania i zadania transportowego, każda z nich jest przykładem doskonałej reputacji i dziedzictwa silników Scania V8 – w końcu tworzono je przez ponad pięć dekad. Niezawodne, trwałe i mocne, zawsze z domieszką emocji.
– Są to wspaniałe silniki z krótkim, solidnym wałem korbowym, których wielocylindrowa konfiguracja pozwala na płynne rozwijanie mocy. Nasze słynne silniki V8 nie mają sobie równych pod względem wydajności transportowej i masy przewożonego ładunku – podsumowuje Göran Lindh.
Siłacz może więcej!
Najmocniejsza wersja o mocy 770 KM i momencie obrotowym 3700 Nm, to obecnie prawdopodobnie najmocniejszy, produkowany fabrycznie silnik do pojazdów ciężarowych. Gdzie i kiedy może przydać się cała ta moc?
– Oczywiście nie jest to wersja dla każdego, lecz widzimy rosnące zapotrzebowanie na pojazdy ciężarowe zdolne do radzenia sobie z masami całkowitymi rzędu 60 t i więcej, szczególnie w przypadku pojazdów członowych i zespołów pojazdów. Najszybszym sposobem na zwiększenie wydajności transportu są dłuższe i cięższe zestawy. Dodatkową ilość paliwa w przypadku cięższego pojazdu rekompensuje większa ładowność. Kalkulacja emisji CO2 na tonę jest korzystna, a ponadto istnieje możliwość eksploatacji pojazdu Scania V8 na odnawialnych biopaliwach – dodaje Alexander Vlaskamp.
Ciężarówki Scania z silnikami V8 są naturalnie poszukiwane zwłaszcza w krajach, w których dozwolone są pojazdy o większych masach całkowitych – szczególnie w Skandynawii. Jednakże również w krajach takich jak Włochy i Hiszpania (oraz na niektórych rynkach pozaeuropejskich) klienci cenią V8 ze względu na to, że doskonale się sprawdza w górzystym terenie z wieloma stromymi, trudnymi drogami.
– Wiemy dokładnie, gdzie znajdą zastosowanie pierwsze pojazdy ciężarowe o mocy 770 KM. Ich zakup ma głębokie uzasadnienie. Klienci pragną optymalizować działalność operacyjną, bo rozumieją, że większa ładowność oznacza wyższą wydajność, wyższe przychody i wyższą wartość rezydualną. Nie mam też najmniejszych wątpliwości, że niektórych z naszych klientów pociągać będzie sama radość i emocje związane z obsługą tak wspaniałej maszyny – kończy Alexander Vlaskamp.
(rum)
Fot. Scania