Scania: Elektryczne ciężarówki do transportu regionalnego
Scania wprowadza kompleksowe rozwiązania elektryczne dla transportu regionalnego. Ich moc, zasięg i pojemność baterii pozwalają na sprawne wykonywanie codziennych operacji transportowych.
Zgodnie z zapowiedzianą strategią, Scania wprowadza rozwiązania oparte na pojazdach elektrycznych nowej generacji BEV (ang. BEV – Battery Electric Vehicle). Pojazdy, dostępne z kabinami sypialnymi R lub S, stanowią część kompleksowego rozwiązania, które umożliwi elektryfikację transportu znacznej liczbie klientów, dla różnych aplikacji.
Dzięki zainstalowanym w pojazdach akumulatorom o mocy 624 kWh, Scania zapewnia narzędzia do zasadniczej zmiany, jeśli chodzi o pojazdy elektryczne i ich dostępność w transporcie regionalnym. – Wprowadzenie elektrycznych pojazdów ciężarowych do transportu regionalnego stanowi kamień milowy dla nas i dla naszych partnerów. Obecnie poszerzamy ofertę, stwarzając nowe możliwości dla szerokiego grona użytkowników i całego ekosystemu transportowego. Nasze pojazdy stanowią część rozwiązania, którego oczekuje branża transportowa w związku z elektryfikacją – komentuje Christian Levin, prezes i dyrektor generalny Scania.
Elektryczne pojazdy ciężarowe Scania nowej generacji opierają się na klasycznych podstawach Scania, takich jak modułowość, zrównoważony rozwój i całkowita ekonomika eksploatacji, z potencjałem dorównującym, a nawet przekraczającym to, czego można oczekiwać od konwencjonalnych pojazdów ciężarowych.
Najnowszym pojazdom elektrycznym Scania towarzyszy wsparcie w obszarze serwisu i usług, które czynią je kompletnymi rozwiązaniami, łącznie z ładowaniem, finansowaniem, ubezpieczeniem i obsługą serwisową. – Włączenie tych rozwiązań do portfolio Scania to ważna zmiana dla klientów, którzy chcą być częścią elektryfikacji transportu. Ułatwiamy ją uwzględniając takie wartości, jak bliskie partnerstwo i zeroemisyjność – dodaje Fredrik Allard, starszy wiceprezes i dyrektor ds. elektryfikacji w Scania.
Scania wprowadza zeroemisyjne elektryczne pojazdy ciężarowe nowej generacji, które stanowią doskonałe rozwiązanie na regionalnych trasach długodystansowych dla zestawów o dopuszczalnej masie całkowitej do 64 ton. Rozszerzenie portfolio zelektryfikowanych pojazdów ciężarowych Scania to duża szansa dla tych przewoźników, którzy chcą dołączyć do zmiany w transporcie, przy zerowej emisji spalin. Dzięki nowym pojazdom Scania będą mogli wybrać podwozia pod zabudowę lub zestaw ciągnik z naczepą, dostosowane do transportu żywności w kontrolowanej temperaturze.
Zasięgi pojazdu różnią się w zależności od masy i konfiguracji pojazdu oraz od topografii terenu, na którym jest wykonywany transport. Zasięg ciągnika w konfiguracji osi 4×2 z sześcioma akumulatorami może sięgać do 350 km między każdym ładowaniem, ze średnią prędkością 80 km/h na autostradzie. Stałe trasy, które obejmują zaplanowane ładowanie w zajezdni lub w miejscu docelowym są najlepsze dla tego typu rozwiązań. Możliwość ładowania podczas obowiązkowego 45-minutowego odpoczynku kierowcy zwiększy zasięg operacyjny. – Oferta pojazdów elektrycznych Scania stale rozwija się. Dzięki wzbogaceniu naszego portfolio, w którym znajdują się hybrydy i pojazdy BEV do dystrybucji miejskiej, wprowadzone na rynek w 2020 roku, możemy obecnie zaoferować klientom zrównoważone i szerokie portfolio rozwiązań o zerowej emisji — mówi Fredrik Allard.
Nowe pojazdy Scania BEV mogą być zamawiane w konfiguracji: ciągnik 4×2 lub podwozie 6×2*4. Ciągnik 4×2 będzie wymagał rozstawu osi 4150 mm do montażu sześciu akumulatorów, bazując na europejskich przepisach dotyczących zwiększonych wymiarów pojazdów. Istnieje możliwość wyspecyfikowania pojazdu o całkowitej masie zestawu do 64 ton, zgodnego z typową kombinacją nordycką.
Moc ładowania wynosi do 375 kW, co oznacza, że godzina ładowania zwiększa zasięg pojazdu o około 270 do 300 km. Ciągła moc wyjściowa Scania 45 R lub S wynosi 410 kW (odpowiednik około 560 KM). Produkcja zelektryfikowanych pojazdów Scania nowej generacji rozpocznie się w IV kwartale 2023 r. – Stawienie czoła globalnym wyzwaniom związanym z emisją CO2 oznacza, że wszyscy musimy produkować i konsumować w nowy sposób. Redukcja, ponowne użycie i recykling zawsze były ważne dla firmy Scania. To, co stoi między nami, a przestawieniem się na system transportu wolny od paliw kopalnych, oparty na rozwiązaniach zelektryfikowanych, to kompleksowa infrastruktura do ładowania, ale tu również widzimy duży postęp – dodaje Christian Levin.
Dostępność rozwiązań do ładowania jest kluczowa dla europejskich klientów, którzy chcą zacząć inwestować w pojazdy typu BEV na większą skalę. Scania nawiązała już współpracę z globalnymi partnerami w tym obszarze, dlatego może oferować kompleksowe rozwiązania w zakresie ładowania dla klientów BEV.
(s)
Fot. Scania