Ciężarówki i Logistyka Ciężarówki i Logistyka
  • E-wydanie
  • Newsletter
  • Strona Główna
  • Aktualności
    • Samochody ciężarowe
      • Jazda próbna
      • Prezentacje
      • Producenci
      • Technika
    • Samochody dostawcze
      • VAN
      • Minivan
    • Naczepy
      • Ponad normatyw
    • Autobusy
      • Autobusy elektryczne
      • Autobusy wodorowe
    • Elektromobilność
      • Elektryczne ciężarówki
      • Elektryczne samochody dostawcze
    • Eksploatacja
      • Akcesoria
      • Filtry
      • Opony
    • Oleje i paliwa
      • Karty paliwowe
      • Paliwa alternatywne
    • Drogi
    • Przewoźnicy
    • Prawo
    • Bezpieczeństwo
    • Rynek
      • Analizy
      • Targi
      • Wydarzenia
    • Finanse
    • Serwis
    • Zdrowie
    • 4×4
  • Logistyka
  • Archiwum
  • Kontakt
  • Napisz do nas
  • e-Sklep
Idź do...
    Szukaj
    Home»Aktualności » SCANIA: Diesel dziś, elektryk jutro

    SCANIA: Diesel dziś, elektryk jutro

    8 listopada, 2022
    Aktualności, Elektromobilność, Elektryczne ciężarówki, Polecane, Prezentacje, Samochody ciężarowe

    Na tegorocznych targach IAA Scania pokazała, jak wiele zrównoważonych rozwiązań transportowych firmy zaspokaja potrzeby jej klientów. Elektryczne pojazdy ciężarowe, inteligentne rozwiązania dla miast obejmujące, m.in. autobusy i pojazdy ciężarowe z układem napędowym Scania Super są wspierane przez usługi cyfrowe, które wyznaczają nowy kierunek w branży. Podobnie jak na stoiskach innych firm, widać było, że silniki Diesla są w odwrocie. Na ekspozycji szwedzkiego producenta ich honoru najskuteczniej broniła najnowsza Scania Super.

    SCANIA: Diesel dziś, elektryk jutro
    • Ważny temat: Telematyka
    • Jeszcze w przewadze…
    • Mocne na biogaz
    • Scania Super
    • Elektryczny kamień milowy
    • Nie tylko samochody…

    Scania pokazała w Hanowerze czternaście różnych pojazdów rozmieszczonych w trzech obszarach ekspozycji. Po raz pierwszy zaprezentowane zostały nowe, elektryczne pojazdy ciężarowe Scania do przewozów regionalnych. Premierę miały też dwa nowe silniki Scania na biogaz o mocy 420 i 460 KM. Firma prezentowała czternaście pojazdów na trzech obszarach ekspozycji. Ramą dla nich są usługi stwarzające klientom – jak twierdzą przedstawiciele marki Scania – największe w branży możliwości redukcji emisji CO2 przy najlepszym całkowitym koszcie użytkowania. Scania wychodzi naprzeciw zmianom klimatu, oferując wartościowe rozwiązania, których podstawą jest wydajność paliwowa, elektryfikacja i usługi cyfrowe, takie jak nowy portal „My Scania”.

    Stefano Fedel, wiceprezes i dyrektor sprzedaży i marketingu Scania: – Dzięki analizie danych, zakres naszego wsparcia może zostać dopasowany do potrzeb konkretnego klienta: od finansowania i ubezpieczenia, do napraw prewencyjnych i szkoleń kierowców.
    Stefano Fedel, wiceprezes i dyrektor sprzedaży i marketingu Scania: – Dzięki analizie danych, zakres naszego wsparcia może zostać dopasowany do potrzeb konkretnego klienta: od finansowania i ubezpieczenia, do napraw prewencyjnych i szkoleń kierowców.

    Ważny temat: Telematyka

    Wszystkie pojazdy, które były prezentowane na targach IAA to wyraz podejścia firmy polegającego na dostarczaniu gotowych rozwiązań, łączących usługi tradycyjne i cyfrowe. Ich podstawą są pojazdy i ich eksploatacja, jednak to telematyka ma decydujący wpływ na maksymalizację zysku użytkownika tu i teraz.

    – Nasza branża osiągnęła etap, w którym „być, albo nie być” jest ściśle związane z rodzajem usług bazujących na analizie danych, które wraz z zaufanymi partnerami możemy zaoferować. Dzięki analizie danych, zakres naszego wsparcia może zostać dopasowany do potrzeb konkretnego klienta: od finansowania i ubezpieczenia, do napraw prewencyjnych i szkoleń kierowców – mówi Stefano Fedel, wiceprezes i dyrektor sprzedaży i marketingu Scania.

    Zdaniem ekspertów Scania, transport nie może liczyć na uniwersalne antidotum przeciw zmianom klimatu. Uważają, że paliwa odnawialne, np. biometan i biodiesel odgrywają ważną rolę w realizacji celów redukcji emisji CO2, opartych na naukowych podstawach. Centralną część stoiska zajmowała prezentacja szerokiej oferty usług cyfrowych Scania, w tym telematycznych i rozwiązań do ładowania pojazdów elektrycznych. Na targach zadebiutowały dwie nowe usługi: My Scania i aplikacja Scania Driver.

    Scania doskonali ofertę pojazdów ciężarowych na biogaz, wprowadzając dwa nowe silniki 13-litrowe osiągające 420 i 460 KM, co pokrywa zapotrzebowanie rynku europejskiego na jednostki o wysokiej mocy. Na zdjęciu ciągnik z nowymi zbiornikami na gaz.
    Scania doskonali ofertę pojazdów ciężarowych na biogaz, wprowadzając dwa nowe silniki 13-litrowe osiągające 420 i 460 KM, co pokrywa zapotrzebowanie rynku europejskiego na jednostki o wysokiej mocy. Na zdjęciu ciągnik z nowymi zbiornikami na gaz.

    Jeszcze w przewadze…

    Scania pokazała 14 pojazdów. Zelektryfikowaną gamę reprezentowały cztery w pełni elektryczne pojazdy bateryjne (ang. BEV); najnowszy pojazd do transportu regionalnego, dwie ciężarówki do pracy w mieście i elektryczny autobus. Pozostałe pojazdy to dowód szerokiej gamy rozwiązań transportowych firmy, obejmujących nie tylko elektryfikację. Wśród ośmiu pojazdów spalinowych eksponowanych w hali były dwa z silnikiem V8, trzy z układem napędowym Scania Super (najbardziej wydajnym paliwowo w branży) i jeden na biometan, będący przykładem pojazdu, w którym zastosowano debiutujący właśnie nowy silnik Scania na gaz.

    Stefan Dorski, starszy wiceprezes i dyrektor Scania Trucks: – Eksploatacja ciężarówki na gaz jest stosunkowo prosta w porównaniu z innymi alternatywnymi napędami i nie wiąże się z ustępstwami godzącymi w osiągi, elastyczność zastosowania czy komfort kierowcy.
    Stefan Dorski, starszy wiceprezes i dyrektor Scania Trucks: – Eksploatacja ciężarówki na gaz jest stosunkowo prosta w porównaniu z innymi alternatywnymi napędami i nie wiąże się z ustępstwami godzącymi w osiągi, elastyczność zastosowania czy komfort kierowcy.

    Na liczącym 800 m2 terenie zewnętrznym, Scania prezentowała miejską, w pełni elektryczną wywrotkę, z wytrzymałym wyposażeniem Scania XT; jej spalinowy odpowiednik z silnikiem V8, ciągnik V8 oraz autobus turystyczny Irizar. Dodatkowo, trzy dodatkowe pojazdy Scania uczestniczyły w prezentacjach odbywających się na terenie targów IAA. Były to: Scania Super, elektryczny hakowiec oraz wszechstronny, ciężarowy pojazd hybrydowy. W sumie 8:6 dla spalinowych. Po sposobie prezentacji i obserwacji innych stoisk można stwierdzić jednak, że jest to trend krótkotrwały i niedługo odwróci się o 180 stopni na korzyść pojazdów elektrycznych.

    Mocne na biogaz

    Scania doskonali ofertę pojazdów ciężarowych na biogaz, wprowadzając dwa nowe silniki 13-litrowe osiągające 420 i 460 KM, co pokrywa zapotrzebowanie rynku europejskiego, w tym segmentu długodystansowego, na jednostki o wysokiej mocy. Zainteresowanie lokalnie produkowanym biometanem do napędu ciężarówek rośnie szybko. Biorąc pod uwagę emisję od źródła do koła (ang. well-to-wheel), biogaz może wpłynąć na ograniczenie emisji CO2 nawet o 90%. Połączenie mocnych silników i nowych zbiorników gazu, zapewniających większy zasięg, zarówno w przypadku biometanu sprężonego (ang. CBG), jak i skroplonego (ang. LBG), stwarza możliwość skorzystania z zalet napędu gazowego we wszystkich typach transportu.

    Na targach nie mogło zabraknąć legendy, czyli pojazdu Scania V8…
    Na targach nie mogło zabraknąć legendy, czyli pojazdu Scania V8…

    – Dzięki nowym zbiornikom zestaw z naczepą do transportu długodystansowego o masie 40 ton, może pokonać do 1400 km bez tankowania. Ponieważ sieć stacji tankowania gazu powiększa się szybko, pojazdy ciężarowe z silnikami na gaz to godna uwagi propozycja dla flot rezygnujących z paliw kopalnych i redukujących swój ślad węglowy – mówi Stefan Dorski, starszy wiceprezes i dyrektor Scania Trucks.

    Nowe silniki bazują na 13-litrowych jednostkach na gaz, które Scania oferuje od kilku lat. Podnosząc moc i dostosowując je do przyszłych norm, deklaruje gotowość umocnienia swojej pozycji na tym rynku.

    – Oferujemy taką elastyczność, tak korzystny całkowity koszt użytkowania i taki zasięg, że jestem przekonany o pozytywnej reakcji klientów. Także na rynkach, gdzie gaz odgrywał rolę marginalną, a obecnie stał się w atrakcyjną alternatywą jako paliwo. Eksploatacja ciężarówki na gaz jest stosunkowo prosta w porównaniu z innymi alternatywnymi napędami i nie wiąże się z ustępstwami godzącymi w osiągi, elastyczność zastosowania czy komfort kierowcy – komentuje Stefan Dorski.

    Nowe silniki Scania całkowicie spalają mieszankę gazu i tlenu, bez konieczności dodawania oleju napędowego oraz stosowania AdBlue w układzie wydechowym. Mają zapłon iskrowy tak, jak silniki benzynowe. Wstępne przygotowanie mieszanki zachodzi w kolektorze ssącym, skąd doprowadzana jest do cylindrów. Priorytetem konstruktorów było zapewnienie najlepszych możliwych osiągów, a za wzorzec posłużyły osiągi i charakterystyka nowego silnika Scania Super zasilanego olejem napędowym. Porównując silnik na gaz z silnikiem Diesla o analogicznej mocy, laik zwróciłby zapewne uwagę przede wszystkim na cichszą pracę jednostki gazowej. Silniki na gaz współpracują z najnowszymi skrzyniami biegów G25 ze zautomatyzowanym sterowaniem Scania Opticruise. Maksymalny moment obrotowy nowych gazowców (szczegóły w tabeli) jest zbliżony do tego, który zapewniają podobne silniki wysokoprężne. Ten sam jest również potencjał oszczędności paliwa.

    Scania Super

    W listopadzie 2021 r. Scania przedstawiła przełomową gamę silników 13-litrowych zasilanych olejem napędowym i biopaliwami. Deklarowana wówczas przez producenta 8-procentowa redukcja zużycia paliwa w transporcie długodystansowym, osiągana dzięki nowym silnikom, skrzyniom biegów i tylnym osiom napędowym, została wielokrotnie potwierdzona przez testy prasowe w całej Europie. Nowe silniki zawdzięczają doskonałe osiągi głównie dwóm wałkom rozrządu w głowicy (układ DOHC) i katalizatorowi Scania Twin SCR, w którym dwa wtryskiwacze AdBlue podnoszą wydajność układu utylizacji spalin. Nowy układ napędowy może również korzystać z ochrony dopasowanych usług, przede wszystkim dynamicznych planów obsługowych opartych na rzeczywistych potrzebach pojazdu i usłudze Scania ProCare, która przewiduje prewencyjną wymianę kluczowych komponentów.

    Scania Super – deklarowana przez producenta 8-procentowa redukcja zużycia paliwa w transporcie długodystansowym, osiągana dzięki nowym silnikom, skrzyniom biegów i tylnym osiom napędowym, została wielokrotnie potwierdzona przez testy prasowe w całej Europie.
    Scania Super – deklarowana przez producenta 8-procentowa redukcja zużycia paliwa w transporcie długodystansowym, osiągana dzięki nowym silnikom, skrzyniom biegów i tylnym osiom napędowym, została wielokrotnie potwierdzona przez testy prasowe w całej Europie.
    Scania Super – deklarowana przez producenta 8-procentowa redukcja zużycia paliwa w transporcie długodystansowym, osiągana dzięki nowym silnikom, skrzyniom biegów i tylnym osiom napędowym, została wielokrotnie potwierdzona przez testy prasowe w całej Europie.

    Wraz z nową gamą silników wysokoprężnych Scania, wydajność paliwowa, całkowity koszt użytkowania oraz redukcja emisji CO2 wznoszą się na zupełnie nowy poziom. Nowe silniki znajdują szeroką gamę zastosowań i walnie przyczyniają się do zmniejszenie śladu węglowego.

    Elektryczny kamień milowy

    W czerwcu br. Scania przedstawiła nową generację elektrycznych pojazdów ciężarowych. Dodanie do oferty kabin R i S oraz dwóch wariantów mocy silnika wraz z powiększeniem liczby rozstawów osi, zarówno w ciągnikach siodłowych, jak i podwoziach, znacznie poszerzyło wybór dostępnych opcji transportowych w segmencie pojazdów elektrycznych. Oba silniki proponowane są z pakietami baterii o zainstalowanej pojemności do 624 kWh, co zapewnia 40-tonowemu pojazdowi zasięg do 350 km. Dzięki nowym wariantom otrzymano szereg pojazdów przygotowanych do zróżnicowanych zadań o zasięgu regionalnym.

    – Oferujemy obecnie rozwiązania dla znacznie większej liczby klientów i zastosowań, co oznacza, że transformacja ekosystemu transportowego nabiera tempa – mówi Fredrik Allard, dyrektor ds. elektromobilności Scania.

    Scania proponuje elektryczne ciężarówki jako kompletne rozwiązanie wraz z usługami: ładowaniem, finansowaniem ubezpieczeniem i odpowiednio dopasowaną obsługą.
    Scania proponuje elektryczne ciężarówki jako kompletne rozwiązanie wraz z usługami: ładowaniem, finansowaniem ubezpieczeniem i odpowiednio dopasowaną obsługą.

    Nowa gama elektrycznych Scanii ma wszystkie cechy, z którymi marka jest kojarzona od lat. Wyróżnia je konstrukcja modułowa uwzględniająca wymogi zrównoważonego rozwoju, korzystny całkowity koszt użytkowania, a także potencjał, którym przewyższają pojazdy spalinowe. Scania proponuje je jako kompletne rozwiązanie wraz z usługami: ładowaniem, finansowaniem ubezpieczeniem i odpowiednio dopasowaną obsługą. Nowe elektryfikowane pojazdy są dostępne jako ciągniki siodłowe i podwozia. Ich zasięg zależy od masy całkowitej, konfiguracji i ukształtowania terenu. Zgodnie z szacunkami 40-tonowy ciągnik Scania 4×2 z pakietem 6 akumulatorów może pokonać do 350 km przy średniej prędkości 80 km/h na autostradzie. Po 64-tonowym zestawie „skandynawskim” można się spodziewać w tych samych warunkach zasięgu 250 km.

    Pojazdy pokonujące stałe trasy mogą skorzystać dzięki ładowaniu w bazie oraz w punkcie docelowym. Elastyczność wykorzystania pojazdu zwiększa również możliwość doładowania podczas obowiązkowej, 45-minutowej przerwy kierowcy. Pozwala to np. na pracę wywrotki w warunkach miejskich przez cały dzień, o ile zasięg 350 km, z jakim najprawdopodobniej rozpocznie pracę, okazałby się niewystarczający.

    – Dobrym punktem wyjścia do elektryfikacji floty są hybrydy, a dodając dwa nowe pojazdy w pełni elektryczne, możemy zaproponować korzystne rozwiązania, w tym usługi, dla każdego segmentu: od 16-tonowych pojazdów dystrybucyjnych do 64-tonowych zestawów do transportu drewna – dodaje Fredrik Allard.

    Ciężki zestaw do transportu drzewna dłużycowego z lasu z elektrycznym napędem – jeszcze niedawno coś takiego było nie do pomyślenia. Można?
    Ciężki zestaw do transportu drzewna dłużycowego z lasu z elektrycznym napędem – jeszcze niedawno coś takiego było nie do pomyślenia. Można?

    Elektryczne Scanie mogą być zamawiane jako ciągniki siodłowe 4×2 i podwozia 6×2*4. Ciągnik 4×2 z pakietem 6 baterii ma rozstaw osi 4150 mm, na co zezwalają nowe, europejskie przepisy o zwiększeniu dopuszczalnych wymiarów pojazdów. W typowo skandynawskich zestawach o masie całkowitej do 64 ton mogą być stosowane podwozia 6×2. Akumulatory mogą być ładowane prądem o mocy do 375 kW, co oznacza, że jedna godzina ładowania zwiększy zasięg w przybliżeniu o 270-300 km. Ciągła moc silnika pojazdu Scania 40 R lub S wynosi 400 kW (około 560 KM), gdy modelu 45 R lub S 450 kW (około 610 KM).

    Nie tylko samochody…

    Scania pokazała też prototypową ładowarkę wysokiej mocy Megawatt Charging System (MCS) dostarczoną przez stowarzyszenie CHARIN. Standard MCS jest opracowywany z myślą o ładowaniu o mocy 1 MW lub wyższej. Umożliwi doładowanie zestawu długodystansowego podczas 45-minutowej przerwy kierowcy. Obecnie trwają prace nad ostatecznym kształtem tego rozwiązania. Pomysłodawcy zakładają, że do ładowania posłuży pojedyncza, bezpieczna wtyczka. Dzięki ustaleniu znormalizowanego umiejscowienia gniazda w pojeździe, możliwa będzie automatyzacja ładowania, ponadto przewiduje się możliwość dwukierunkowej komunikacji V2X (w tym wypadku przede wszystkim pojazd – sieć).

    Ciągła moc silnika ciągnika Scania 40 R lub S wynosi 400 kW (około 560 KM), gdy modelu 45 R lub S 450 kW (około 610 KM).
    Ciągła moc silnika ciągnika Scania 40 R lub S wynosi 400 kW (około 560 KM), gdy modelu 45 R lub S 450 kW (około 610 KM).

    Dostępność ładowarek CCS (standardowo stosowanych obecnie) oraz MCS jest kluczowa dla europejskich klientów, którzy chcieliby inwestować w elektryczne pojazdy ciężarowe na szerszą skalę. Scania stworzyła rozległą sieć współpracy z partnerami na świecie, umożliwiającą oferowanie rozwiązań dostosowanych do poszczególnych rynków. Ponadto Traton, którego częścią jest Scania, utworzył spółkę joint venture z Grupą Volvo i Daimler Truck, która stawia sobie za cel budowę sieci ładowarek publicznych dla ciężkich pojazdów w całej Europie.

    (rum)
    Fot. Scania, Sławomir Rummel

    Tagi : scania
    Udostępnij :
    • Facebook
    • Twitter
    • Google+
    • Pinterest
    • Email

    Zostaw odpowiedź

    Captcha Kliknij na obraz aby zaktualizować captcha .
    Kliknij tutaj, aby anulować odpowiadanie.

    Aktualne wydanie

    Ciężarówki i Logistyka – kwiecień 2025

    Partnerzy

    Na skróty

    Redakcja
    Napisz do nas
    Reklama
    Polityka prywatności
    Regulamin
    Mapa strony

    Ceny paliw

    Pb98
    6,83
    Pb95
    6,04
    ON
    6,11
    LPG
    3,18
    CNG
    3,40

    KURSY WALUT

    EUR/PLN
    4,27
    USD/PLN
    4,15
    CHF/PLN
    4,56
    GPB/PLN
    5,15
    NOK/PLN
    0,36
    © 2020 copyright ESER MEDIA, wszelkie prawa zastrzeżone
    Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.Zgoda