Scania: Cyfrowy interfejs kierowcy od 2024 roku
Pojazdy ciężarowe i autobusy Scania zostaną wyposażone w cyfrowy interfejs kierowcy, zaprojektowany w oparciu o elektroniczny system modułowy Scania, z dodatkowymi nowymi funkcjami bezpieczeństwa. Cyfrowy interfejs kierowcy to element nowych usług cyfrowych, łączących funkcje bezpieczeństwa i doświadczenia kierowcy.

Cyfrowy interfejs kierowcy to interaktywny zestaw wskaźników w połączeniu z centralnym wyświetlaczem informacyjnym. Oferuje cyfrowe wsparcie dla kierowców wraz z rozwiązaniami, takimi jak My Scania i Scania Driver App.
Rozwiązania Scania są zgodne z nowym rozporządzeniem Komisji Europejskiej w sprawie bezpieczeństwa ogólnego pojazdów (ang. General Safety Regulation – GSR) i przepisami ONZ dotyczącymi cyberbezpieczeństwa. Pozwala na przeprowadzenie bezprzewodowych aktualizacji, potencjalnie za pośrednictwem superszybkich połączeń 5G.
Ulepszony interfejs HMI – cyfrowy interfejs kierowcy jest kluczowy dla marki Scania w kontekście zwiększania bezpieczeństwa. – Wprowadzenie tego rozwiązania stanowi istotną zmianę w ofercie Scania dla ekosystemu transportowego. To, czego nasi klienci doświadczą w pojazdach wyposażonych w cyfrowy interfejs kierowcy, to: odczuwalna zmiana w obszarze cyfryzacji, łączności i bezpieczeństwa. Wszystko sprowadza się do zapewnienia użytkownikowi wyjątkowych doświadczeń poprzez połączenie pojazdu Scania z naszymi cyfrowymi usługami i rozwiązaniami — mówi Stefan Dorski, starszy wiceprezes, dyrektor Scania Trucks.
Cyfrowy interfejs kierowcy został opracowany w oparciu o modułowy systemem Scania, w ramach dostarczania klientom cyfrowych rozwiązań transportowych dopasowanych do ich potrzeb. Występuje w różnych formach specyfikacyjnych, ale w oparciu o wspólną strukturę modułową. Jednocześnie zapewnia kompatybilność z innymi cyfrowymi rozwiązaniami Scania, takimi jak My Scania oraz Scania Driver App.
Cyfrowy interfejs kierowcy Scania zostanie wprowadzony w pojazdach ciężarowych i w autobusach Scania w 2024 roku. Będzie to istotna zmiana dla kierowców w zakresie doświadczenia z jazdy, ale także pierwsze z nowych rozwiązań dotyczących usług cyfrowych, oferujących nowe funkcje bezpieczeństwa.
– Postrzegamy cyfrowy interfejs kierowcy Scania za kluczową część naszego nowego cyfrowego ekosystemu i narzędzie usprawniające pracę kierowców. Dzięki niej kierowcy uzyskają lepszy dostęp do istotnych informacji niezbędnych podczas prowadzenia pojazdu, a także wsparcie w wykonywaniu innych czynności, na przykład w czasie postoju za pośrednictwem aplikacji Scania Driver App i My Scania. Wszystkie te rozwiązania są ze sobą połączone i pozwalają na wygodna obsługę – dodajeStefan Dorski.
Wraz z wprowadzeniem GSR, od lipca 2024 r. w ciężkich pojazdach użytkowych będą obowiązywały nowe wymagania dotyczące funkcji bezpieczeństwa. Nowe przepisy, UNECE R155 i R156 będą miały również zastosowanie do kwestii cyberbezpieczeństwa.
Scania opracowała nową architekturę rozwiązań cyfrowych, wspólną dla samochodów ciężarowych i autobusów. Nowa architektura umożliwia inteligentniejszą i szybszą komunikację, a także zapewnia wyższy poziom cyberbezpieczeństwa. – Nowe wymagania zbiegają się z ambicjami Scania w zakresie dostarczania architektury rozwiązań wspierających klientów na drodze do cyfryzacji. To kolejny poziom usług premium w branży transportowej, który będzie koncentrował się na funkcjonalnościach dostępnych w ramach sieci przesyłania informacji dotyczących pojazdu i działań wokół niego. Bezprzewodowe aktualizacje i inteligentne usługi na żądanie stworzą nowe możliwości dla klientów Scania i sprawią, że ich działania transportowe staną się bezpieczniejsze i bardziej opłacalne, wraz ze wzrostem dyspozycyjności i wydajności — dodaje Stefan Dorski.
Scania jest liderem w zakresie aktywnych i biernych systemów bezpieczeństwa w branży transportowej, oferując m.in. boczne kurtyny powietrzne chroniące przed skutkami dachowania. Firma poczyniła znaczne postępy zwłaszcza w obszarze aktywnych systemów bezpieczeństwa: z kamerami nowej generacji, radarami oraz czujnikami. Wprowadzenie nowych systemów bezpieczeństwa i ostrzegania kierowców przyczyni się do ograniczenia liczby wypadków w zatłoczonych i ciasnych środowiskach miejskich. – Rosną oczekiwania klientów dotyczące funkcji bezpieczeństwa w pojazdach, na co wpływa m.in. rozwój tego typu rozwiązań w pojazdach osobowych. Mogą one nie tylko przyczynić się do ratowania życia, ale także zwiększają produktywność, przy jednoczesnym zmniejszeniu stresu i obciążenia kierowców – mówi Stefan Dorski.
Właściciele pojazdów Scania będą mogli również korzystać z inteligentnych map do nawigacji oraz bezprzewodowych aktualizacji oprogramowania dla pojazdów, co znacznie ograniczy potrzebę wizyt w serwisach. Cyfrowy interfejs kierowcy zastąpi obecne rozwiązania Scania i będzie dostępny do zamawiania w samochodach ciężarowych wyprodukowanych na początku 2024 r.
(s), fot. Scania
- GOLDHOFER: Przewiozą pociągi tam gdzie nie ma torów…W austriackim Linzu stary most kolejowy na Dunaju został rozebrany w 2016 r. i zastąpiony nowym mostem drogowym, który został otwarty w 2021 r. W rezultacie lokomotywy i tabor muszą być transportowane na moście autostrady […]
- Apollo Tyres: Pozyskają 100% naturalnego kauczuku od firm, które przestrzegają nowych wytycznych w zakresie zrównoważonego rozwojuKażda firma dostarczająca kauczuk naturalny do dwóch europejskich zakładów produkcyjnych Apollo Tyres, w Holandii i na Węgrzech, musi teraz przestrzegać kodeksu postępowania opracowanego przez globalną platformę na rzecz zrównoważonej gumy naturalnej (ang. Global Platform for […]
- CEVA Logistics: Rozwój floty pojazdów elektrycznych do 1450 w 2050 rokuCEVA Logistics planuje powiększenie swojej floty pojazdów elektrycznych (EV) do 1450 sztuk do końca 2025 r. Będzie to kolejny krok w realizacji zobowiązania jakim jest osiągnięcie zerowego poziomu emisji netto do 2050 r. Flota pojazdów […]
- Nooteboom: Bez odwagi nie ma chwały!18 maja 2023 roku zmarł Henk Nooteboom, były dyrektor Koninklijke Nooteboom Groep. Henk Nooteboom miał 79 lat. Był dyrektorem generalnym Nooteboom Trailers od 1975 do 2002 roku. Wspólnie z braćmi Dickiem i Tonem, stworzył podwaliny […]