SCANIA: Ciężarówki na lotnisku w Liege
Choć większość portów lotniczych na świecie ucierpiało w wyniku pandemii, lotnisko w Liege radzi sobie doskonale dzięki rosnącej liczbie przesyłek lotniczych. Ten belgijski port codziennie obsługuje 2500 ton przesyłek, które dostarczane są w ramach 140 lotów dziennie. Paliwo do samolotów dostarczają tam cysterny zabudowane na ciężarówkach Scania.

Te rekordowe ilości przesyłek i lotów plasują Liege na siódmym miejscu na liście największych portów lotniczych w Europie. Niedawno na lotnisku wycofano z użytku dwie wysłużone cysterny na paliwo. Zastąpiono je nowymi pojazdami Scania P320 6×4.
Port lotniczy samodzielnie zajmuje się zaopatrzeniem w paliwo, toteż ponosi odpowiedzialność za cały proces – począwszy od przyjęcia paliwa lotniczego, aż po tankowanie samolotów. W przypadku samolotów towarowych przylot przeważnie następuje w nocy, więc po zmierzchu personel zajmujący się tankowaniem ma zazwyczaj pełne ręce roboty.
Łączna pojemność zbiorników magazynowych paliwa na lotnisku wynosi obecnie 6000 m3, ale już niedługo wzrośnie o kolejne 1750 m3. Zmiana ta jest niezbędna, by sprostać rosnącemu natężeniu ruchu lotniczego. W 2020 r. lotnisko w Liege dostarczyło nieodnotowaną wcześniej ilość 550 tys. m3 paliwa, a pod koniec października pobiło wszelkie rekordy, osiągając poziom 2,5 mln litrów w ciągu jednego dnia.
Cysterny ma lotnisku
Liczba cystern flotowych odzwierciedla wspomniany rosnący popyt. Lotnisko ma obecnie osiem cystern marki Scania. Flota wkrótce powiększy się o kolejny pojazd. – Współpraca z firmą Scania sięga 1997 roku. Powód był prosty: Scania była jedynym producentem, który dostarczał pojazdy na tyle niskie, by zmieściły się pod skrzydłami BAe 146, które wtedy dominowały na wszystkich lotniskach – podkreśla Christian Delcourt, rzecznik prasowy lotniska w Liege.
Cysterny przystosowano do użytku specjalistycznego, co oznacza, że ich podwozie wydłużono i odpowiednio dostosowano. Zainstalowano w nich także system pomp z układem filtracji, jak również sprzęt umożliwiający dostęp do dysz znajdujących się na wysokości nawet czterech metrów (w przypadku Boeingów 747).
Oprócz dostarczonego w grudniu 2020 r. pierwszego nowego pojazdu Scania P320, do floty obsługującej lotnisko już za kilka miesięcy dołączy kolejny, gdy zbiornik z wysłużonej cysterny zostanie poddany regeneracji.
(s)
Fot. Scania