Ciężarówki i Logistyka Ciężarówki i Logistyka
  • E-wydanie
  • Newsletter
  • Strona Główna
  • Aktualności
    • Samochody ciężarowe
      • Jazda próbna
      • Prezentacje
      • Producenci
      • Technika
    • Samochody dostawcze
      • VAN
      • Minivan
    • Naczepy
      • Ponad normatyw
    • Autobusy
      • Autobusy elektryczne
      • Autobusy wodorowe
    • Elektromobilność
      • Elektryczne ciężarówki
      • Elektryczne samochody dostawcze
    • Eksploatacja
      • Akcesoria
      • Filtry
      • Opony
    • Oleje i paliwa
      • Karty paliwowe
      • Paliwa alternatywne
    • Drogi
    • Przewoźnicy
    • Prawo
    • Bezpieczeństwo
    • Rynek
      • Analizy
      • Targi
      • Wydarzenia
    • Finanse
    • Serwis
    • Zdrowie
    • 4×4
  • Logistyka
  • Archiwum
  • Kontakt
  • Napisz do nas
Idź do...
    Szukaj
    Home»Aktualności » ROSENBAUER: Pantera z Bora Bora

    ROSENBAUER: Pantera z Bora Bora

    26 czerwca, 2022
    Aktualności, Pojazdy ratowniczo-gaśnicze, Samochody ciężarowe

    Lotnisko położone na atolu Motu Mute to międzynarodowy port lotniczy obsługujący należącą do Polinezji Francuskiej wyspę Bora Bora. Jest ona popularnym miejscem turystycznym położonym około 230 km na północny zachód od Papeete, stolicy Tahiti.

    Ciężarówki i Logistyka - Rosenbauer Panther 6x6 S

    Wyspę otacza laguna i rafa koralowa. To idealne miejsce do nurkowania, szczególnie ze względu na czystą wodę oraz siedlisko tropikalnej flory i mnóstwa kolorowych ryb. Ten jeszcze kilkadziesiąt lat temu znany tylko żeglarzom egzotyczny raj na bezmiarze Pacyfiku, przyciąga rocznie setki tysięcy turystów, spragnionych pięknych widoków i radości z pięknej, ciepłej pogody.

    Pas startowy został zbudowany przez armię amerykańską podczas II wojny światowej. Wojskowi Wuja Sama mieli tu bazę zaopatrzeniową i punkt tankowania samolotów przemierzających największy z oceanów. Lotnisko zostało otwarte w 1943 roku. Komercyjne loty z tego lotniska rozpoczęto w 1958 roku po przebudowie pasa startowego.

    Ciężarówki i Logistyka - Rosenbauer Panther 6x6 S

    Z drugiego końca świata

    Większość turystów przylatuje tam samolotem z Papeete na Tahiti (to stolica francuskiej Polinezji), ponieważ jest to najwygodniejszy i najszybszy sposób dotarcia na Bora Bora. Jednak są również i tacy, którzy korzystają ze swoich prywatnych odrzutowców, aby spędzić wakacje na tej tropikalnej wyspie. Aby każdy z pasażerów mógł czuć się tam bezpiecznie, wymagane jest odpowiednie zabezpieczenie portu lotniczego spełniające wyśrubowane standardy Międzynarodowej Organizacji Lotnictwa Cywilnego (ICAO – International Civil Aviation Organization). W praktyce oznacza to, że do spełnienia powyższych norm i wymagań władz francuskich potrzebna jest lotniskowa straż pożarna i dobrze wyszkoleni zawodowi strażacy mający do swojej dyspozycji odpowiednie lotniskowe samochody ratowniczo-gaśnicze.

    Ze względu na odległe położenie, niezawodność i gotowość operacyjna lotniskowych samochodów pożarniczych ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa lotniska. ADT (Aéroport de Tahiti) jako operator lotnisk na Tahiti, zdecydował się na ujednolicenie swojej floty pojazdów pożarniczych. Na wyposażenie lotniskowych straży pożarnych Portów Lotniczych w Papeete, ale także Bora Bora, zakupił w Austrii ciężkie lotniskowe samochody ratowniczo-gaśnicze Rosenbauer Panther 6×6 S. Ostatnia z dostarczonych Panther 6×6 S jest już trzecim pojazdem we flocie ADT. Dotarła ona na wyspę Bora Bora w kwietniu 2022 roku.

    Ciężarówki i Logistyka - Rosenbauer Panther 6x6 S

    Na lotnisko i na drogę

    Najnowszy z ciężkich lotniskowych samochodów ratowniczo-gaśniczych Panther 6×6 S ARFF to najmniejszy z rodziny trzyosiowych, ratowniczych pojazdów. Jego wyjątkowa cecha to szerokość wynosząca zaledwie 250 cm, co umożliwia poruszanie się nim nie tylko w obrębie lotniska, ale również po drogach publicznych. Pod jego zabudowę posłużyło trzyosiowe podwozie Rosenbauer z układem napędowym 6×6. Napęd zapewnia silnik Volvo D16 o mocy 700 KM (515 kW) spełniający normę Euro 5. Jego siła jest przenoszona na wszystkie koła jest za pośrednictwem automatycznej skrzyni biegów Allison Transmission. Pojazd przy dopuszczalnej masie całkowitej wynoszącej 33.700 kg osiąga prędkość od 0-80 km/h w czasie zaledwie 28 sekund.

    Kabina, jak we wszystkich pojazdach z tej serii, wykonana jest z profili aluminiowych oraz materiałów kompozytowych GRP. Wyróżnia ją duża, panoramiczna szyba z laminowanego (wielowarstwowego) szkła nierozpryskowego i całkowicie przezroczyste, wahadłowe, automatycznie otwierane boczne drzwi. Obsadę samochodu zapewnia czterech strażaków, dla których przewidziano fotele w układzie 1+3. Nadwozie pożarnicze wykonane zostało z aluminium oraz materiałów kompozytowych GRP. Znalazło się w nim sześć skrytek sprzętowych (po trzy z każdej strony) zamykanych żaluzjami aluminiowymi.

    Ciężarówki i Logistyka - Rosenbauer Panther 6x6 S

    Ma czym gasić…

    Z przodu na dachu pojazdu umieszczone zostało zdalnie sterowane działko wodno-pianowe RM60C o znamionowej wydajności 2400 l/min i maksymalnej 6000 l/min. Natomiast działko zderzakowe RM15C ma wydajność 1500 l/min i zasięg rzutu do 50 metrów. Środki gaśnicze przewożone są w zbiornikach z tworzywa sztucznego o pojemności 9100 litrów (woda) i 1200 litrów (środek pianotwórczy. Zastosowana autopompa to jednozakresowa, odśrodkowa pompa typu R600 o wydajności 6200 l/min przy ciśnieniu 11 barów. Układ wodno-pianowy wyposażony jest w automatyczny dozownik środka pianotwórczego FOAMATIC A. Wykonany z aluminium dozownik zapewnia uzyskiwanie stężeń 1%, 3% i 6%.

    W samochodzie przewidziano dwa zwijadła szybkiego natarcia, każde z wężami Formtex, o średnicy 32 mm i długości 32 metrów, zakończonymi prądownicą wodno-pianową o wydajności 255 l/min. Dodatkowo samochód jest wyposażony w wysuwany teleskopowo maszt oświetleniowy Rosenbauer Flexilight z czterema reflektorami LED, każdy o mocy 43 W.

    Samochód wyposażony został w specjalny moduł telematyczny. Umożliwia on zarówno technikom serwisu Rosenbauer w Austrii, jak i jego użytkownikom, przez całą dobę zdalny dostęp do aktualnego stanu pojazdu. W praktyce ułatwia to jego obsługę i eksploatację oraz pozwala na bardzo szybki czas ewentualnej naprawy.


    O pojeździe pożarniczym Panther– austriackiego producenta Rosenbauer przeczytasz także tutaj:
    https://truckslog.pl/aktualnosci/rynek/rosenbauer-szybkie-zwinne-i-potezne/


    Dotarł na falach

    Warto również wspomnieć o wyjątkowej odległości jaką najnowsza Panther 6×6 S we flocie tej lotniskowej straży pożarnej musiała przebyć z Leonding w Austrii do miejsca przeznaczenia na Bora Bora. Ostatni odcinek jej transportu z Papeete na Bora Bora był szczególnie trudny. Na odcinku kilku ostatnich mil morskich wykorzystano do niego specjalny prom.

    Podobne dwa pojazdy z powodzeniem od 2016 roku są eksploatowane przez lotniskową straż pożarną Portu Lotniczego Vagar na jedynym lotnisku na Wyspach Owczych, autonomicznym archipelagu należącym do Królestwa Danii, a położonym na Oceanie Atlantyckim.

    Paweł Frątczak
    Fot. Nelson Arapy
    via Rosenbauer

    Tagi : lotniskowe samochody ratowniczo-gaśnicze, pojazdy ratowniczo-gaśnicze
    Udostępnij :
    • Facebook
    • Twitter
    • Google+

    Zostaw odpowiedź

    Captcha Kliknij na obraz aby zaktualizować captcha .
    Kliknij tutaj, aby anulować odpowiadanie.

    Aktualne wydanie

    Ciężarówki i Logistyka – Styczeń-Luty 202

    Na skróty

    Redakcja
    Napisz do nas
    Reklama
    Polityka prywatności
    Regulamin
    Mapa strony

    Ceny paliw

    Pb98
    7,08
    Pb95
    6,22
    ON
    7,14
    LPG
    3,07
    CNG
    3,40

    KURSY WALUT

    EUR/PLN
    477
    USD/PLN
    4,83
    CHF/PLN
    4,96
    GPB/PLN
    5,47
    NOK/PLN
    0,47
    © 2020 copyright ESER MEDIA, wszelkie prawa zastrzeżone