MERCEDES-BENZ: Nowy napęd 4×4 w Sprinterze i drzwi dla kuriera (galeria zdjęć)
Kompleksowa modernizacja techniczna, czyli nowy silnik, nowa skrzynia biegów, nowy napęd na cztery koła – to wszystko sprawi, że jeszcze w tym roku Sprinter, flagowy duży van marki Mercedes-Benz, zaoferuje większy komfort jazdy niż kiedykolwiek i to w niemal każdym terenie.

Sercem zmian jest bardzo mocny i wydajny silnik wysokoprężny OM 654 o pojemności 2,0 l, znany z portfolio samochodów osobowych Mercedes-Benz. Czterocylindrową jednostkę będzie można wkrótce zamawiać w czterech kategoriach mocy. Wszystkie warianty Sprintera będą również wyposażone w komfortową automatyczną skrzynię biegów 9G-TRONIC, również z gamy samochodów osobowych marki z gwiazdą. Dostępna dotychczas 6-biegowa, manualna skrzynia biegów pozostaje w ofercie.
Trzecią nowością techniczną, która również trafi do sprzedaży w tym roku, jest nowy napęd na wszystkie koła z systemem Torque-on-demand w Sprinterze 4×4, który zastąpi obecny napęd na wszystkie koła. Oprócz zmian zwiększających komfort jazdy, za sprawą dwuskrzydłowych automatycznie otwieranych drzwi (Speed Delivery Door) poprawi się także ergonomia i bezpieczeństwo. – Dzięki szeroko pojętej aktualizacji technologicznej na ostatnim etapie ewolucji Sprintera komfort jazdy bardziej niż kiedykolwiek wcześniej przypomina ten, który oferują samochody osobowe. I to nie tylko na autostradzie, na drogach lokalnych lub w ruchu miejskim – także na drogach nieutwardzonych Sprinter wkrótce zaoferuje szczególnie płynną jazdę, a tym samym większe bezpieczeństwo – mówi dr Ulf Zillig, szef działu rozwoju Mercedes-Benz Vans. – W ten sposób Sprinter ponownie osiąga to, co dla niego tak charakterystyczne: wyznacza nowe standardy dla segmentu dużych samochodów dostawczych!
Mocny i niskoemisyjny
Mocny, czterocylindrowy silnik wysokoprężny OM 654 był dotychczas dostępny w Sprinterze tylko dla furgonu i podwozia z napędem na tylne koła. Tej jesieni Mercedes-Benz zaoferuje tę jednostkę jako jedyny silnik spalinowy dla wszystkich wersji, w tym nowego wariantu z napędem na wszystkie koła.
Sklasyfikowany zgodnie z normą emisji spalin Euro VI-E i Euro 6d, OM 654 będzie można wkrótce zamówić – w zależności od wybranego wariantu napędu i nadwozia – w czterech kategoriach mocy: 114 KM (84 kW), 150 KM (110 kW), 170 KM (125 kW) i 190 KM (140 kW).

Sprintera można zamówić nie tylko z napędem na przednie lub tylne koła w wersji zamkniętej lub otwartej; można również wybrać wariant z napędem na wszystkie koła.
Czterocylindrowa jednostka z portfolio samochodów osobowych Mercedes-Benz charakteryzuje się jeszcze niższym poziomem hałasu i wibracji niż poprzednik. Oprócz bardziej płynnej pracy i większej siły uciągu oznacza to, że wewnątrz pojazdu jest przyjemnie cicho, a wibracje zostały zredukowane. Mniejsze zużycie paliwa i niższą emisję można z kolei osiągnąć dzięki połączeniu aluminiowego bloku i stalowych tłoków, udoskonalonego procesu spalania oraz zmniejszającej tarcie powłoki cylindrów NANOSLIDE wraz z dynamiczną wielokierunkową recyrkulacją spalin i oczyszczaniem spalin w silniku. Położenie blisko silnika sprawia, że układ oczyszczania spalin działa przy niewielkich stratach ciepła i w sprzyjających warunkach.
Jeszcze szybsza zmiana biegów
W ramach kolejnego transferu z obecnej gamy samochodów osobowych, Mercedes-Benz łączy w Sprinterze najnowocześniejszy, 2-litrowy silnik wysokoprężny z wygodną, automatyczną skrzynią biegów 9G-TRONIC. Ta najnowocześniejsza przekładnia zastępuje poprzednią 7G-TRONIC PLUS. Łącznie z wyraźną charakterystyką nadbiegu, jej dziewięć biegów utrzymuje niskie obroty silnika w prawie wszystkich sytuacjach na drodze, co oznacza również znaczne oszczędności w zużyciu paliwa oraz zauważalnie zmniejszone wibracje i hałas.

Nowy Sprinter 4×4 będzie wkrótce dostępny w standardzie w połączeniu z silnikiem o mocy 190 KM OM 654 i automatyczną skrzynią biegów 9G-TRONIC – i to do klasy wagowej 5,5 tony DMC.
Zoptymalizowane elementy hydrauliczne umożliwiają także szybką, ledwo wyczuwalną zmianę biegów, praktycznie bez przerywania siły napędowej. Przycisk DRIVE SELECT i manetki na kierownicy umożliwiają kierowcy ręczną ingerencję w bieżący profil zmiany biegów. Kolejna zaleta: mimo dwóch dodatkowych przełożeń, automatyczna skrzynia biegów 9G-TRONIC wymaga tyle samo miejsca do montażu, co jej poprzedniczka 7G-TRONIC PLUS. 6-biegowa manualna skrzynia biegów nadal pozostaje w ofercie.
Nowe 4×4
Tak jak wcześniej, Sprintera można zamówić nie tylko z napędem na przednie lub tylne koła w wersji zamkniętej lub otwartej; można również wybrać wariant z napędem na wszystkie koła – od września z zupełnie nowym systemem, również częściowo wywodzącym się z obecnego systemu modułowego Mercedes-Benz Cars. W przeciwieństwie do poprzednika, który w trybie 4×4 przekazywał 35% momentu obrotowego na oś przednią i 65% na tylną, system ten może rozdzielać moment obrotowy w pełni zmiennie między przednią i tylną oś w zależności od sytuacji i bez udziału kierowcy (Torque-on-demand – moment obrotowy na żądanie).
W pełni zmienny rozdział momentu obrotowego umożliwia elektronicznie sterowane sprzęgło wielopłytkowe, zintegrowane ze skrzynią rozdzielczą (reduktorem). Jeśli sprzęgło wielopłytkowe jest odłączone podczas normalnej jazdy, pojazd napędza wyłącznie tylna oś. Gdy sprzęgło jest włączone, do gry wchodzi oś przednia. Zapewnia to wysoką przyczepność i łatwe prowadzenie. Kolejna zaleta w porównaniu z poprzednim, dołączanym napędem na wszystkie koła jest taka, że oprócz wyższego komfortu, dzięki automatycznemu rozdziałowi momentu obrotowego nowy napęd pracuje znacznie ciszej.

„Speed Delivery Door”, dostępne fabrycznie, to automatyczne, sterowane czujnikami dwuskrzydłowe drzwi po stronie pasażera, które na życzenie zastępują boczne drzwi przesuwne do przestrzeni ładunkowej.
Gdy tylko sytuacja na drodze tego wymaga, moment obrotowy jest przekazywany na przednią oś. Jeśli nie jest to już potrzebne – na przykład podczas ostrego hamowania z interwencją ABS – przeniesienie napędu na przednią oś jest wyłączane, a moment obrotowy redukowany do zera. Jeśli istnieje ryzyko podsterowności lub nadsterowności pod obciążeniem, moment obrotowy jest najpierw rozdzielany, aby ponownie ustabilizować pojazd. Dopiero gdy te działania nie poprawią sytuacji, interweniują systemy sterowania ESP lub 4ETS przystosowane do systemu 4×4.
Nowy Sprinter 4×4 będzie wkrótce dostępny w standardzie w połączeniu z silnikiem o mocy 190 KM OM 654 i automatyczną skrzynią biegów 9G-TRONIC – i to do klasy wagowej 5,5 tony DMC.
Automatyczne drzwi
Oprócz zwiększenia komfortu jazdy, od września Sprinter oferuje również dodatkowe korzyści w zakresie ergonomii i bezpieczeństwa dzięki innowacyjnemu systemowi drzwi „Speed Delivery Door”, który będzie dostępny fabrycznie. Są to automatyczne, sterowane czujnikami dwuskrzydłowe drzwi po stronie pasażera, które na życzenie zastępują boczne drzwi przesuwne do przestrzeni ładunkowej.
Fotokomórka wykrywa kierowcę, gdy tylko wstanie z fotela i wejdzie do przestrzeni ładunkowej. Drzwi automatycznie się wówczas odblokują i otworzą. Oszczędza to czas i odciąża kuriera, który może opuścić pojazd niosąc paczki, bez konieczności dotykania czegokolwiek, a drzwi same się za nim zamykają. Nie musi odkładać towaru i ponownie go podnosić, jak ma to miejsce w przypadku konwencjonalnych drzwi przesuwnych. Automatyczne ryglowanie będzie dostępne na zamówienie jako opcja dodatkowa.
Kolejną zaletą zwiększającą bezpieczeństwo, jest to, że Speed Delivery Door są przezroczyste od wewnątrz. Dzięki temu kierowca widzi chodnik, zanim wyjdzie. Znacznie zmniejsza się ryzyko kolizji z przechodniami, a w szczególności z rowerzystami.
(s)
Fot. Mercedes-Benz