Rubia Optima – nowa gama TotalEnergies
TotalEnergies wprowadza na rynek zupełnie nową gamę olejów do pojazdów ciężarowych RUBIA OPTIMA. Pod względem parametrów technicznych i jakościowych jest zgodna z najbardziej rygorystycznymi specyfikacjami: API: CK-4, ACEA: E8 i E11 oraz wymagającymi homologacjami konstruktorów Mercedes-Benz, Volvo, Mack, Cummins, Scania i MAN.

Drastyczne zaostrzenie norm API i ACEA wynikające po części z obostrzeń ekologicznych, a także istotne (również ekologiczne) innowacje techniczne w pojazdach ciężarowych znacząco podniosły poprzeczkę wymagań wobec olejów do pojazdów ciężarowych. Z tego względu TotalEnergies zdecydował się na wymianę całej gamy swoich produktów w tym sektorze. Wprowadzona gama RUBIA OPTIMA to zatem kolejna generacja olejów do pojazdów ciężarowych. Zastosowanie innowacyjnych technologii umożliwia nie tylko spełnienie nowych wymagań, ale także pozwala na lepszą ochronę współczesnych silników. Wpływa także na redukcję spalania i emisji szkodliwych substancji w spalinach.
Kluczowe wymagania

Głównym wyzwaniem dla inżynierów TotalEnergies były nowe specyfikacje API: CK-4 oraz ACEA: E8 i E11, które znacząco zaostrzają wymagania jakościowe dla olejów silnikowych. Bez radykalnych zmian technologicznych na etapie produkcji po prostu nie da się ich spełnić. API: CK-4 to najnowsza norma, która znacząco zaostrza wymagania jakościowe w stosunku do poprzedniej CJ-4. Wymóg poprawy odporności na utlenianie (o 100%!) i utraty lepkości na skutek ścinania i napowietrzania oleju jest prawdziwą rewolucją. API CK-4 podwyższa także wymagania dotyczące ochrony przed „zatruciem” katalizatora, blokowaniem DPF, zużyciem silnika, osadami na tłokach i wzrostu lepkości oleju związanym ze zwiększoną ilością sadzy (wymóg lepszej dyspersji).
ACEA: E8 i E11 to dla odmiany wydane w 2022 r. zaostrzone specyfikacje jakościowe do odpowiednio ACEA: E6 i E9. Nowe specyfikacje znacząco zwiększają wymagania co do utleniania oleju zgodnie z wymaganiami API CK-4, ale również podnoszą wymagania co do właściwości przeciwzużyciowych tulei i pierścieni (nowy test silnik – Mack T12). Dodatkowo zaostrzono wymagania dla czystości tłoków, zapiekania pierścieni i szlamów w silnikach przy stosowaniu paliwa o podwyższonej ilości biokomponentów, które są wymagane w Europie (nowy test silnik – Mercedes-Benz). Zupełną nowością jest obowiązkowy test na odporność oleju na napowietrzanie (nowy test silnik – Catterpilar).

Odpowiedź TotalEnergies
Aby spełnić powyższe wymagania w gamie produktów RUBIA OPTIMA zastosowano zaawansowaną Technologię Inno-Boost. W składzie oleju użyto dodatków zawierających odpowiednią kombinację przeciwutleniaczy. Te aktywne cząsteczki hamują powstawanie rodników utleniania i utrzymują nienaruszone łańcuchy węglowodorowe. W rezultacie lepkość oleju silnikowego pozostaje stabilna i utrzymuje właściwości oleju przez dłuższy czas. Znacząco wpływa to na żywotność silnika, jego moc, czystość, zużycie paliwa i ochronę układu oczyszczania spalin.
Nowa gama RUBIA OPTIMA wykorzystuje technologię Inno-Boost, dzięki której istotnie odróżnia się od produktów starszej generacji. Pozwala to nie tylko na spełnienie najnowszych specyfikacji jakościowych API CK-4, ACEA E8 i E11, ale także na dopasowanie się do wymagań producentów OEM dotyczących maksymalnych interwałów między wymianami oleju.
– Obserwowany wyraźny wzrost mocy silników ciężarowych z każdego litra pojemności pociąga za sobą wzrost ich obciążenia termicznego i znaczący wzrost tendencji oleju do utleniania. Stanowi tym samym wyzwanie dla producentów środków smarnych. Nowa gama RUBIA OPTIMA z zapasem spełnia te wymagania i – co jest równie ważne – wciąż nadaje się do starszych silników, tak aby spełniać oczekiwanie całych, wielomarkowych i „wielopokoleniowych” flot pojazdów – mówi Andrzej Husiatyński, z Działu Technicznego TotalEnergies Marketing Polska.
UWAGA! W wybranych opisach olejów występuje skrót HTHS (High Temp High Shear). Jest to miara lepkości dynamicznej w temp. 150°C przy bardzo wysokich obrotach. Mierzy się opór ścinania warstw olejowych. Im niższy HTHS tym niższy opór. Przekłada się on na wyższą sprawność silnika i niższe zużycie paliwa. Jednakże mniejszy HTHS to również „cieńszy” dynamiczny film olejowy. Dlatego silnik swoją konstrukcją (pasowania, pompa olejowa, rolkowe popychacze, itd.) musi być dopasowany do niskich HTHS i z tego powodu oleje o niskim HTHS nie są wstecznie kompatybilne ze starszymi homologacjami i silnikami.

RUBIA OPTIMA 4100 XFE 5W-30 (do najnowszych silników)
Syntetyczny olej silnikowy typu Low-SAPS o obniżonym współczynniku HTHS >2,9 a <3,2 przeznaczony do najnowszych, specjalnych silników Mercedes Benz, Volvo, Renault-Trucks i MACK. Specyfikacje: API: FA-4; Mercedes-Benz: 228.61; MACK: MACK EOS-5; RENAULT TRUCKS: RLD-5
– silnik dTi 13; VOLVO TRUCKS: VOLVO VDS-5 – silnik D13K5.

RUBIA OPTIMA 3500 FE 5W-30 (zarówno do nowych, jak też do starszych silników)
W pełni syntetyczny olej typu Low-SAPS, dedykowany do silników wysokoprężnych i zasilanych gazem. Spełnia wymagania najnowszej normy API: CK-4 i ACEA: E8 i E11 oraz rygorystyczne wymagania producentów OEM dotyczące maksymalnych interwałów między wymianami oleju. Olej RUBIA OPTIMA 3500 FE 5W-30 jest szczególnie polecany do najnowszych silników od Euro IV do VI i VId. Takie silniki są montowane przez większość międzynarodowych producentów silników do ciężarówek i autobusów, takich jak Mercedes Benz, Scania, MAN, Volvo, DAF, IVECO, Renault Trucks, Ford, itp. RUBIA OPTIMA 3500 FE 5W-30 ma zatem bardzo szerokie zastosowanie. Szczególnie nadaje się do zastosowania przy obsłudze całych flot najnowszych pojazdów ciężarowych. Skutecznie zastępuje także starsze, sprawdzone środki smarne, np. bardzo popularny olej RUBIA TIR 9900 FE 5W-30. Specyfikacje: API: CK-4/CJ-4/CI-4+/CI-4/CH-4; ACEA: E6, E7, E8, E9, E11; MB: 228.51 / 228.52; Renault Trucks: RLD-3; VOLVO: VDS 4.5; MACK: EO-S 4.5; DAF: PSQL 2.1E LD; MAN: M 3677 / 3777; Cummins: CES 20086; FPT IVECO CATEGORY TLS E9/CK-4; SCANIA: LDF-4; FORD: WSS-M2C-213 – A1. – poziom jakości

RUBIA OPTIMA 3100 FE 10W-30 (idealny do silników Euro 4-6 i 6d)
Półsyntetyczny, paliwooszczędny olej typu Low-SAPS do silników wysokoprężnych i zasilanych gazem. Spełnia wymagania najnowszej normy API: CK-4 i ACEA: E8 i E11, a także rygorystyczne wymagania większości producentów OEM dotyczące maksymalnych interwałów między wymianami oleju. Jest szczególnie polecany do najnowszych silników od Euro 4 do 6 i 6d. Specyfikacje: API: CK-4/CJ-4/CI-4+/CI-4/CH-4; ACEA: E6, E7, E8, E9, E11; MB: 228.51 / 228.52; Renault Trucks: RLD-3; VOLVO: VDS 4.5; MACK: EO-S 4.5; DAF: LD; Cummins: CES 20086; Detroit Diesel: DDC DFS 93K222* . – poziom jakości
RUBIA OPTIMA 3100 10W-40 (idealny dla całych flot z silnikami Euro 4-6 i 6d) Półsyntetyczny olej typu Low-SAPS, dedykowany do silników wysokoprężnych i zasilanych gazem. Spełnia wymagania najnowszej normy API: CK-4 i ACEA: E8 i E11 oraz wyśrubowane wymagania większości producentów OEM dotyczące maksymalnych interwałów między wymianami oleju. Jest szczególnie polecany do najnowszych silników od Euro IV do VI i VId. RUBIA OPTIMA 3100 10W-40 spełnia zróżnicowane wymagania wielu producentów silników europejskich i amerykańskich. Zalecany do zastosowania przy obsłudze całych flot najnowszych pojazdów ciężarowych. Skutecznie zastępuje także starsze, sprawdzone środki smarne, np. bardzo popularny olej RUBIA TIR 8900 10W-40. Specyfikacje: API: CK-4/CJ-4/CI-4+/CI-4/CH-4; ACEA: E6, E7, E8, E9, E11; MB: 228.51 / 228.52; Renault-Truck: RLD-3; VOLVO: VDS 4.5; MACK: EO-S 4.5; DAF: LD; Cummins: CES 20086; FPT IVECO CATEGORY TLS E9/CK-4; MAN M 3477/M 3271-1*. *– poziom jakości

RUBIA OPTIMA 1100 FE 10W-30 (idealny do silników Volvo, Renault Trucks i DAF)
Paliwooszczędny olej typu Low-SAPS do silników (Euro IV, V, VI i VId), wyprodukowany na mieszaninie bardzo nowoczesnych baz olejowych, polecany szczególnie do silników Volvo, Renault Trucks i DAF (PX). Spełnia wymagania najnowszej normy API: CK-4 i ACEA: E11. Przystosowany również do smarowania silników na gaz. Zalecany szczególnie do silników pracujących na paliwie o bardzo niskiej zawartości siarki. Nowy produkt spełnia wyśrubowane wymagania większości producentów OEM dotyczące maksymalnych interwałów między wymianami oleju. Specyfikacje: API: CK-4/CJ-4/CI-4+/CI-4/CH-4; ACEA: E7, E9, E11; MB: 228.31; Renault Trucks: RLD-3; VOLVO: VDS 4.5; MACK: EO-S 4.5; DAF: PSQL 2.1E; Detroit Diesel: DFS 94K222; Cummins: CES 20086 FORD: WSS-M2C-171 – A1*. *– poziom jakości
(r), fot. TotalEnergies
- GOLDHOFER: Przewiozą pociągi tam gdzie nie ma torów…W austriackim Linzu stary most kolejowy na Dunaju został rozebrany w 2016 r. i zastąpiony nowym mostem drogowym, który został otwarty w 2021 r. W rezultacie lokomotywy i tabor muszą być transportowane na moście autostrady […]
- Apollo Tyres: Pozyskają 100% naturalnego kauczuku od firm, które przestrzegają nowych wytycznych w zakresie zrównoważonego rozwojuKażda firma dostarczająca kauczuk naturalny do dwóch europejskich zakładów produkcyjnych Apollo Tyres, w Holandii i na Węgrzech, musi teraz przestrzegać kodeksu postępowania opracowanego przez globalną platformę na rzecz zrównoważonej gumy naturalnej (ang. Global Platform for […]
- CEVA Logistics: Rozwój floty pojazdów elektrycznych do 1450 w 2050 rokuCEVA Logistics planuje powiększenie swojej floty pojazdów elektrycznych (EV) do 1450 sztuk do końca 2025 r. Będzie to kolejny krok w realizacji zobowiązania jakim jest osiągnięcie zerowego poziomu emisji netto do 2050 r. Flota pojazdów […]
- Nooteboom: Bez odwagi nie ma chwały!18 maja 2023 roku zmarł Henk Nooteboom, były dyrektor Koninklijke Nooteboom Groep. Henk Nooteboom miał 79 lat. Był dyrektorem generalnym Nooteboom Trailers od 1975 do 2002 roku. Wspólnie z braćmi Dickiem i Tonem, stworzył podwaliny […]